Ännu tuffare
http://www.e24.se/dynamiskt/Jobb_karriar/did_14365995.asp
De spar verkligen ingen tid på att göra om hela samhället efter sin vision där ingen är arbetslös, regeringen.
Det är verkligen spännande att se hur de gång på gång skär ner på arbestlösas möjligheter utan att komma med någon infrormation om vart alla de här nya jobben är som de lovar hela tiden.
Man borde få söka jobb inom sitt yrke och i det geografiska närområdet de första 100 dagarna. Det är ju löjligt, skulle politikerna själva acceptera något annat. De med sina avtal som garanterar massa fördelar. Skulle de ta vilket jobb som helst och flytta, nej men de vill att andra skall göra det. Jag blir inte klok på något, hur kan någon acceptera vad de gör?
Motfråga: Hur kan någon acceptera att det är ok att vara arbetslös precis hur länge som helst?
#0 "De spar verkligen ingen tid på att göra om hela samhället till sin vision, där ingen är arbetslös, regeringen"
Ja men det är väl bra, eller ser du några fördelar med arbetslöshet.
Det måste ju trots allt finnas någon bortre parentes i A-kassan. Vad regeringen gör är att man ändrar tillbaka till de regler som gällde före 2001, d v s regler som en socialdemokratisk regering införde.
Och det kan väl vara ytterst rimligt att göra så när antalet anmälda jobb till arbetsförmedlingarna faktiskt ökar.
# 2 Motfrågor: Tycker du att man inte ska få söka jobb inom sitt yrke i det geografiska närområdet de första 100 dagarna?
Tror du att det finns många politiker som drabbas själva av det förslaget? skulle de söka t.ex. kassajobb?
Svar på din fråga: Det finns säkert en del som accepterar det. Men det stora flertalet vill ha jobb.
Jag tycker att fokus enbart riktas mot hur dåliga Alliansens förslag är, inte om de faktiskt är verkningsfulla för att få folk i arbete.
Personligen tror jag att de kommer att sänka arbetslösheten och därför röstade jag på M. Majoriteten röstade denna gång på den nya regeringen och det bevisar att de flesta vill ha lite "hårdare tag" vad gäller a-kassan.
#4 Du menar att det ska vara tillåtet att enbart ska söka jobb inom sitt närområde de första 100 dagarna?
Jag ser det inte som något jätteproblem att man måste flytta på sig ett par mil, pendla, eller faktiskt flytta till en annan ort. Om det finns tillräckligt många jobb att söka inom din ort finns det väl ingen anledning att vidga vyerna?
Jag tycker inte att det är rätt att en exempelvis högavlönad kommunpolitiker väljer att bosätta sig i Jokkasjärvi och lyfter en hög a-kassa bara för att det inte finns något jobb som passar. Då får man helt enkelt anpassa sig själv.
jag tycker man borde väntat med nedskärningar för arbetslösa tills det verkligen finns fler arbeten.(om det nu var tvunget)
det är ju bättre att först skapa arbeten och sen få folk i arbete… nu kommer ju folk att gå på knäna för att de får mindre pengar och en del kommer att må jättedåligt och kanske bli sjuka istället av depressioner. och det sätter ju inte folk i arbete.
# 6 Ja, det har det ju varit tills nu! Jag förstår inte varför inte människor ska ges en chans till att få ett arbete inom det som de utbildat sig till i första hand. VILL vi inte ha rätt man/kvinna på rätt plats? Det gäller dessutom enbart de första 100 dagarna. Sedan så måste man givetvis även söka annat. Men då kanske det skulle räcka om man sökte andra arbeten, men på ett något så när rimligt avstånd. Sedan om det inte fungerar så måste man även vara beredd på att flytta. Finns det inga mellanting i allianstänk?
Jag ser det inte heller som ett problem att man får pendla ett par mil! Har själv pendlat i massor av år. Men jag kan inte utgå ifrån enbart mig själv. Människor har det olika och är olika.
Det kan väl vara ett jätteproblem för många att flytta till annan ort. Det är betydligt svårare för de som har barn t.ex. Har man inga barn så är det lätt att säga att det är lätt att ta sitt "pick och pack" och flytta. Många familjer försöker att jämka ihop sina liv vid t.ex. skilsmässor dvs. de försöker ordna det så att de bor så nära varandra som möjligt. Finns det inte en stor risk med detta stelbenta tänk dvs. att man skapar nya problem istället?
Nu blir det lite off-topic! Men man måste ju försöka att utveckla sitt resonemang lite för saker och ting hänger ju ihop. Det är inte svart eller vitt! och jag kan inte starta nya trådar hela tiden.
Återigen det handlar om en återgång till de regler som gällde före 2001, alltså regler instiftade av en socialdemokratisk regering.
Var det lika hemskt "sossetänk" då - eller är det bara hemskt nu för att det "allianstänk", som Lisbeth skriver i inläg 8?
Och om 100 dagar nur är för kort tid, vad är lagom tid?

9
Jag ser en fördel med att vara arbetslös. Nämligen den att man kanske kan försöka hinna söka ett jobb där man faktiskt skulle kunna göra sitt allra bästa. Ett jobb man är engagerad i. Ett jobb där man skulle kunna ge mycket av sig själv. Istället så tycker alliansen att ALLA jobb är JÄTTEBRA oavsett vem som gör dom. Det spelar ingen roll om man har en utbildad sjuksköterska sittandes i kassan eller en läkare som jobbar som städare BARA DE HAR JOBB.
6
Hur naiv får man bli? Hur ska du själv göra när du får barn? Ska din man bo kvar hemma med eran två åriga son medans du själv veckopendlar från Haparanda om du får jobb där? Vad gör du om ditt barn blir sjukt? Om du sen råkat få ett sunkigt jobb, vilket du säkert fått eftersom du är kvinna och har barn så får du sämre betal och risken är att du sänker din akass, familjen går + - 0 för att det kostar mer att ha en hyra till och att pendla fram och tillbaka.
# 9 Javisst instiftat av en socialdemokratisk regering som också tagit bort det.
Det var uppenbarligen ett dåligt sossetänk eftersom de tog bort det. Eller så kunde de ta bort det på grund av högkonjunktur.
Varför alliansen återinför det begriper jag inte, dessutom i högkonjunktur. Skaffa fram jobben istället för att prata om att alla kommer att vara i arbete framöver! Innan dess då? som Jen också säger ska männislor behöva må dåligt och kanske bli sjuka istället av depressioner.
Varför inte låta 100 dagar vara kvar?

#0 Äntligen!
# 10 zzaga, jag tycker faktiskt att det är bättre att människor har ett jobb - ja, vilket jobb som helst - än att man är arbetslös, och det är definitivt bättre än att man är arbetslös en längre tid.
Det går faktiskt att söka jobb samtidigt som man arbetar. Det finns trots allt människor som byter ifrån ett arbete till ett annat, utan att först vara arbetslösa. Hur tror du att dessa männsikor klarar att att arbeta och söka jobb?
Vad är problemet med att en utbildad sjuksköterska sitter i kassan, eller att en läkare kör taxi?
Själv har jag dubbla akademiska examina, men när jag hade pluggat färdigt i mitten av 90-talets lågkonjunktur var det väldigt svårt att få jobb inom de områden som jag hade pluggat, jag tog många jobb som jag var överkvalificerad för bl a som läkarsekrreterare, receptionist m m. Det var trist, men jag tyckte då och det gör jag nu också att det var bättre än att jag skulle anse mig för "fin" och "värdefull" för att göra rätt för mig och utföra de sysslor som jag faktiskt kunde göra - och därigenom betala skatt och bidra till samhället!
# 12 Det var ett uttömmande svar!
inte off-topic!
det kommer ju även att bli dyrare att åka bil till jobbet
9öre per liter blir höjningen, det är synd för de som pendlar mycket till sitt arbete. lönar det sig då att arbeta lika mycket???

14
Javisst kan man söka jobb sammtidigt som man jobbar, om man inte har något annat för sig när man kommer hem på dagarna. Men söka jobb , sköta två barn och gå på anställningsintervju sammtidigt är ganska svårt.
Skulle du själv ta vilket jobb som hällst bara för att inte vara arbetslös?
#16 Hur tror du att andra tvåbarnsmammor söker nya jobb? Är alla arbetslösa eller byter de aldrig jobb?
# 16 Du menar # 13 inte # 14?
"Skulle du själv ta vilket jobb som hällst bara för att inte vara arbetslös"
Vi kan vända på det, är det ok att inte jobba för att man inte hittar det jobb man absolut vill ha och istället låta andra betala åt en?

Nu är det så att det finns inte särskilt många heltidsarbeten att söka för oss som inte har någon utbildning mer än grundskola. Jag har inte råd att studera. Jag började arbeta när jag var 16 år och även om jag inte haft fast arbete hela tiden, så har jag arbetat. Men jag har erfarenhet av hur det är att stämpla upp och att söka jobb. Så det är inte så enkelt som endel tror. Det skulle vara nyttigt för många att prova på att vara arbetslös ett tag, så kanske dessa slutar att dra alla arbetslösa över en kam. Det finns faktiskt de som vill arbeta, men vad skall man göra när det inte finns fasta heltidsarbeten?
Nu har jag efter flera år som timvikarie äntligen fått fast arbete. Men säg det som är perfekt, tjänsten är bara på 61%, resten får jag gå på timme och stämpla upp. Jag har slitit som ett djur de här åren, inte tackat nej till arbete en enda gång, så att bli betraktad som en parasit för att man är beroende av A-kassa under en period betackar jag mig för.
Jag har inga problem med att folk får a-kassa för att dom behöver det. Däremot så har jag sett att det finns en inställning hos väldigt många att man inte kan jobba med vad som helst utan att man hellre går på a-kassa än tar ett låg-statusjobb. Det är såna människor jag har problem med, vad ger någon en rätt att leva på andras bekostnad för att man anser att man är för "fin" för att ta de jobb som finns?
Det är nog lite det regeringen vill komma åt genom att ta bort ursäkten att inte behöva söka riktiga jobb dom första 100 dagarna. Trist att det ska behöva vara så men uppenbarligen så finns det en del människor där ute som inte inser att staten inte är en stor låda som är fylld med oändliga mängder pengar utan att det faktiskt krävs att vi alla bidrar med det vi kan göra för att få vårt samhälle att fungera.

17
Jag tror sällan en ensamstående tvåbarns mor hinner sätta sig ner och söka jobb.
Jag sa inte att alla är arbetslösa, jag sa att om man är arbetslös så blir man inte anställd om man är ensamstående tvåbarns mor.
Du svarade fortfarande inte på frågan vem som ska anställa en ensamstående tvåbarns mor. Jag tror jag har frågat dig fyra gånger nu.
19
Frågan var ställ till Hanna
Det handlar inte om att hitta älsklings jobbet , det handlar om att det finns job som helt enkelt inte fungerar att ta för olika männikskor.
Sen är det ju inte så att de är favorit jobben finns på arbestfömedlingen untan de käver att man ringer runt och själv är väldigt aktiv.
Återigen det handlar om en återgång till de regler som gällde före 2001, alltså regler instiftade av en socialdemokratisk regering.
ja tyvärr så instiftade de dessa regler pga att landets ekonomi var nere på botten. Men när det blev bättre ekonomi tog de ju bort de igen som tur var.
Men nu har ju Sverige en stark ekonomi ju!
#22 Så då bör alla ensamstående tvåbarnsmödrar få ett par a-kassemånader för att kunna söka jobb?
Jag tycker att du har en vresig attityd zzaga, vad är det du vill att jag ska svara på? Exakt vilket företag som kan tänka sig att anställa en tvåbarnsmamma?
Jag antar att det finns en hel del företag som kan tänka sig att göra det, eftersom jag inte tror att alla ensamstående tvåbarnsmammor i Sverige är arbetslösa. Du verkar dock tycka att det är den enda lösningen och med den inställningen kan jag förstå att många saknar jobb i det här landet.
för att MÅ bättre psykiskt och socialt är det bättre att jobba än att vara arbetslös.
man kan ta ett tillfälligt arbete tills man hittar nåt som man verkligen vill och kan arbeta med.
jag har extraknäckat till och från inom vården i ca 10 år innan jag fick fast arbete för 5år sen på en fabrik. Det var bra eftersom jag inte visste då vad jag ville göra….
#25 Exakt. Dessutom är det oftast bättre att ha jobbat med något man egentligen är överkvalificerad för än att inte jobba alls om man söker arbete. Det verkar åtminstone vara något som arbetsgivare lägger stor vikt vid.
#26 ja, det har jag märkt när jag söker arbete. Att det är lättare att få arbete när man har jobbat än att om man varit arbetslös en längre tid.

Ledsen att göra dig besviken. Men det är nog väldigt få som anställer en ensamstående tvåbarns mor. Skulle du själv göra det om du drev ett litetföretag. Säg ett litet cafe? Vem ska servera när hennes barn är sjuka? Vem ska servera när hon själv får vinterkräksjuka? Och vem får betala när hon är sjuk de första fem dagarna?
Det där med att flytta utefter vart jobben finns funkar ju aldeles utmärkt när man inte har någon familj. Men har du två barn som går på dagis sliter man inte bara upp dom för att flytta för att man fått ett vick på ett halvår på annan ort.
Tycker du att en person ska ta en deltidsanställning på annan ort om det visar sig att familjen i slutändan får mindre i kassa än innan?
Du har inte svarat på frågan om du skulle ta vilket jobb som hällst bara för att inte vara arbetslös.
#28 zzaga, jag är väl medveten om problematiken. Dock är det alltid så att företag måste hitta en ersättare om någon är sjuk, eller dess barn. För övrigt betalar man de första 14 dagarna som arbetsgivare.
Just ett café kanske hellre anställer ungdomar eller folk utan barn, det håller jag med om. Samma problematik finns dock oavsett vem du anställer och vilken bransch det gäller.
Personligen skulle jag hellre ta "vilket jobb som helst" hellre än att vara arbetslös, ja. Åtminstone om det handlade om en längre period. Jag tror att det är riktigt dåligt för CV:t att man valt att inte jobba under kanske två års tid. Jag tror att en framtida arbetsgivare skulle se det som en merit att hellre ha kört taxi eller städat på Mc Donalds, trots civilekonomexamen….

29
Grejen är att du som ensamstående förälder inte kan ta alla jobb. Nattjobb, kväll, skift jobb är i princip omöjliga. I vilket fall som om du vill umgås med dina barn när de är vakna.
Här ner finns ett jobb som (ursäkta språket) "grisrunkare" dvs. du åker runt till gårdar där du runkar av galtar, samlar upp spärman och sedan åker till nästa gård. Skulle du kunna tänka dig att jobba med det? Själv svalt jag nog hällre ihjäl än att jobba med det här. Kräver ingen utbildning.
Eller som telefonist på 071 nummer? Sitta och lyssna på stönande människor hela dagen?
Själv skulle jag aldrig kunna jobba på slakteri (så vida det inte är ok att det kommer kräks i korven).
Pälsfarmsuppfödning går också bort.
Visst inte speciellt vanliga jobb , förutom slakteri jobbet då.
Kan du fortfarande tänka dig att ta alla jobb?
#30 Jag skulle nog ta mig en funderare. Och ärligt talat - ja, jag tror att jag hellre skulle vara "grisrunkare" än att gå arbetslös år efter år. Någon måste ju göra det jobbet också. I annat fall skulle jag leta efter andra möjligheter, exempelvis flytta en bit för att få mig ett städjobb eller något annat jag värderar högre än att åka runt bland grisfarmarna.
Om vi vänder på det, vilka jobb skulle du kunna tänka dig? Du nämner enbart de som är otänkbara för din del.

31
Jag skulle kunna tänka mig att ta massor av jobb:) Aldeles för lång lista för att få plats här. Men jag är keramiker/konstnär och det är ju inte direkt nån som söker en konsnär. Så jag kör eget.
#32 Det är ju ett jättebra alternativ om man har en sådan verksamhet.

Det finns inte så många alternativ:D annat än att ha det som fritidssyssla. Men jag klagar absolut inte:D
# 22 OK Zzaga så frågan "Skulle du själv ta vilket jobb som helst bara för att inte vara arbetslös?" var ställd till mig.
Ja låt oss börja med "grisrunkarjobbet" och slakteri jobbet.
Tja, min före detta make var "grisfarmare", så ja jag har både kastrerat smågrisar och inseminerat grisar, men ja kanske inte det andra. Men jag har sett när man gör det och så stor skillnad mot att mjölka verkar det inte vara..samma typ av maskin liksom.
Och jo vi slaktade grisar till husbehov så att viss slakterierfarenhet har jag….
Fast ätit griskött har jag, som judinna, inte gjort särskilt mycket men det har hänt för att inte göra svärmor ledsen…
0771 numren de där flås linjerna trodde jag var avskaffade, men nja jag tror inte att de vill ha mig. Jag har tyvärr ingen större talang för diry talking.
#30 Zzaga, jag måste bara fråga dig, eftersom du ger exempel på arbeten du själv uppenbarligen aldrig skulle kunna tänka dig?
Vem ska då göra dessa jobb?
Om man som arbetslös anser sig ha rätt att neka sig ta vilket jobb som helst för att man inte vill, vem ska då utföra dessa sysslor?

36
Det är ju det som är själva grejen. Jag KAN inte jobba på ett slaketeri. Jag skulle kräkas varenda dag på jobbet. Det vill säga smitta ner saker i min omgivning.
Jag skulle heller aldrig ta ett jobb innom vapenindustrin. Det är mot min livsåskådning att bidra till något som är till för att döda människor.
Världen är full av människor med andra värderingar än mig som mer än gärna tillverkar vapen och slaktar kor hela dagarna.
Det är just det som är poängen! Människor är lämpade för OLIKA jobb. Men alliansen hävdar att ALLA är lämpliga för ALLA jobb OAVSETT omständigheter. Du ska ta ett nattjobb om det erbjuds ÄVEN om det ligger i Kirruna och du har tre barn hemma och familjen förlorar ekonomiskt på det och oavsett om familjen splittras och barnen tvingas växa upp utan den ena föräldern.
Jag tycker man ska vara lite mer mänsklig. Där med inte sagt att människor INTE ska jobba. Jag tror de flesta skulle må väldigt dåligt utan en för dom meningsfull sysselsättning.
zzaga, du skulle behöva ta reda på vilka arbeten som du kan utföra! Det är alltid enklare att utgå ifrån vad man kan arbeta med istället för att bara se de arbeten som man har svårt för.
städarbete brukar vara dagtid, kräver ingen utbildning och är ganska enkelt att lära sig. Men dock slitsamt och inte så bra lön.
fabriksjobb där de arbetar dagtid. oftast ej krav på utbildning och med skälig lön.
jobba i butik, oftast dagtid och där man lär upp sig på plats.
Det är arbeten som även en ensamstående mamma skulle kunna arbeta med.

38
Det handlar inte om mig personligen.
Jag har ett jobb.
Och sen handlade inte om vilja jobb man kan ta utan vilka jobb som man kan tvingas att ta nu när alliansen styr.
#39 ok. Jo, jag vet att en del tvingas ta en del "skitjobb" pga den nya regeringen 
och eftersom a-kassan blir sämre så kommer antagligen lönenivåerna bli lägre eftersom folk kommer att tvingas till att ta arbeten snabbt och arbetsgivaren kommer att ge lägsta möjliga lön. om de sedan blir arbetslösa igen så blir det ÄNNU lägre a-kassa

Ja, jag undrar hur mycket den nya regeringen har lagt till i socialbidrag för de famlijer som inte kommer att klara sin försörjning till slut.
#40 Jen, vem tycker du ska ta dessa "skitjobb"?
Självklart är det bäst att matcha jobben med folk som har utbildning eller erfarenhet av dem.
Men jag frågar igen: vem ska då ta dessa "skitjobb" som ingen vill ha? Vem står lägst på samhällets botten och alltså passar till dessa jobb som övriga tycker sig vara för bra för att ta?
Som inbiten vänster tycker jag det är väldigt tröttsamt att höra om "skitjobb". Det klingar av förakt för människor som valt lågstatusyrken. Inom vilket yrke som helst kan man hitta yrkesstolthet.
Men zzaga har helt rätt i #37. Vi är olika, och att tvinga folk att söka precis vilket arbete som helst är bara dumt.
För övrigt, är det inte gammal kommunistideologi att föreställa sig en utopi där alla människor är likadana, med samma behov och samma förutsättningar? Det är kanske inte för inte moderaterna marknadsförts som ett nytt arbetarparti..? 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#43 Självklart är människor olika och bör matchas till olika typer av jobb.
Personligen tycker jag inte heller att det finns några "skitjobb", vilket kanske framgår eftersom jag i värsta fall skulle kunna tänka mig att utföra de arbeten som Zzaga föreslår, hellre än att vara arbetslös år efter år.
Är det en orimlig tanke menar du, att man väljer att göra något som egentligen inte "passar" för att inte få stora luckor i cv:t eller komma alldeles för långt bort från arbetsmarknaden?
Efter att ha läst igenom den här tråden blir det ganska tydligt varför jag hellre skulle anställa t ex Ida-profilen hellre än zzaga-profilen. Profilen är INTE synonymt med personen. Det är bara i denna tråden skriva åsikter som jag baserar detta på!!!
Det handlar inte om vem som är ensammastående mamma. Det handlar inte om vem som har vilken utbildning. Det handlar inte om vart man bor.
Det handlar om attityd.
När jag läser så tycker jag mig urskilja två olika attityder kring arbete. Den profilen som Ida mest utstrålar ser alla jobb som något positivt, en möjlighet, ett sätt att utvecklas och även ett tråkigt jobb ses som en språngbräda till något bättre. Om Idas profil skulle få en affärsidé och vilja starta eget skulle man räkna med att inte ha någon lön första året/åren, men försöka lösa det ändå genom extrajobb, lån, hjälp från anhöriga, jaga riskkapital, etc.
zzaga:s profil vill hålla på med ett smalt yrke där det knappt finns något branch att tala om. Det låter som att det är ett misslyckande att jobba med något annat i just zzagas fall keramiker. Nästan som att det är ett straff från Alliansen att behöva jobba för att få pengar. Samhället är uppbyggt för att motarbeta samhällsgrupper som hon tillhör, som arbetslös, kvinna, mamma, kulturarbetare. Alla "orättvisor" står i vägen för att styra över sitt eget liv och arbeta. Att starta eget är beroende av starta eget-bidrag och att någon annan ska stå för risken för ens affärsidé.
Jo, jag vet att exemplena är överdriva för att göra dom extra tydliga, men attitydskillnaderna lyser igenom. Där jag jobbar har vi haft båda profilerna som Kursvärdinna, vilket i princip innebär att fixa kaffe, fixa och göra det trevligt för våra kursdeltagare.
Den ena gör det med sådant driv att man blir helt fascinerad och vi har börjat använda henne till mycket mer än hon är anställd för (roligare saker). Den andra gnällde mest, krävde att hela tiden få, men såg det inte lika viktigt att ge. Hon ville jobba med formgivning, men lyckades inte speciellt bra.
Båda dessa personer är tvåbarnsmammor, bor i närförort, i samma ålder. Skillnaden är attityden till jobbet.
Allt hänger på inställningen.
Mvh // Johan
Självklart Johan!
Det är något som missats i den här diskussionen tidigare, att en chef eller ansvarig för anställningarna (jag har suttit i sån position förut) skulle inte välja en person som "tvingats" skicka in en ansökan… det finns ju så många ansökningar till varje position att de väljer den med bäst erfarenhet och inställning till jobbet.
mvh johan ;)
www.precis.to/johan

Det är ju så det är. En positiv inställning kan leda en dit man vill komma. Men vägen dit är inte rak.
Jag har äntligen fått mitt drömjobb, börjar i mars. Efter flera år som timvikarie som aldrig tackat nej har jag fått något "eget". Men arbetsgivaren har fått problem. Eftersom jag hoppat in på så många olika ställen så har jag setts som en resurs. Nu måste de hitta en ny vikarie som inte har den kompetensen jag kunnat skaffa mig genom att få hoppa in lite här och där. Det känns skönt att mitt slit lönat sig. Alla arbeten på vägen dit har verkligen inte varit roliga, men det har fört mig dit jag velat komma. Och det är ju det som är meningen.
det jag menar med skitjobb är vissa arbeten där det är skit-lön, som tex städare… DE borde ha en bra lön för det är jobbigt att städa och det sliter hårt på kroppen

#48. Städjobb är faktiskt inte så himla dåligt betalt, det finns sämre. När jag slutade för fem år sedan tjänade jag över 16000:-. Fast jag hade förstås jobbat 16 år hos samma företag, så lite tillägg hade jag kanske.
Min mamma jobbar som personlig assistent. Där kan man snacka om underbetalda arbetare. De har under 100:- i timman, med semesterlön.
#49 ja, jag hade också så låg lön när jag var personlig assistent 
vårdyrkenas löner överhuvudtaget borde höjas ordentligt eftersom det är ett krävande arbete för både kropp och själ!
Jag tycker polisen, brandmän och åklagare ska få högre lönder först och främst. Sedan vården och skolor.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#52 Du har i alla fall en härlig inställning! Jag beundrar ditt tålamod och hoppas verkligen att du snart hittar ett jobb som du trivs med. Får du söka nystartsjobben?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars