Vad vill du äta i dag?
Om man har ett funktionshinder som gör att man behöver hjälp för
Att handla det man vill äta så kan man glönna bort vad man vill
r så att om Det äman har ett funktionshinder och är beroende av hjälp från
Kommunen där man bor så kan man glömma bort vad man vill äta
I de flesta kommunerna runt om i landet är det nämligen så att man inte får
Hjälp med att hamdla sin egen mat
Det alternativ man har är att ta emot kommunens matlådor som de tar hutlöst betalt för
Med tanke på innehållet eller nöjligvis om personalen har tid att gå en sväng själva och
Handla åt en
Man får alltså imte själv bestämma vad man vill ha för mat eller andra saker som finns i livsmedelsaffären
Detta skapar en oro hos de som är beroende av kommunernas hemtjänst för att kunna få hem vårt dagliga
Livsnödvändiga saker för att överleva
Ska det verkligen behöva vara så i Sverige på 2000 talet ska man inte kunna få den hjälp man behöver för att hamdla
Det man kan behöva
Jag tycker det är en ren och stor skandal att folk som är i en berondeställning av andra personer ska behöva ha det så
I ett modernt samhälle
Det dar visste jag inget om sa tack for att du tog upp det! Kanske kan du prata med din ICA-handlare eller motsvarande och ge en lista och betala i forvag och fa det levererat? Det ar synd att det inte finns fler mojligheter i Sverige att fa mat levererat hem for de som behover. Att fa valja vad man ater ar banne mig en mansklig rattighet
Detta hade jag ingen aning om!
Det måste ju kunna gå att ordnas på annat sätt. Om du själv kan tillreda vissa rätter så borde du ju kunna få dessa hem till dig. Jag instämmer med föregående talare, att du kunde kanske ringa till din närmsta butik och göra ett veckoköp som du kunde få hemskickat.
Det strider mot FN konventionen om mänskliga rättigheter somSverige har skrivit under och lovat att följa
Så det är ett brott mot konventionen
Tyvärr så verkar det som att den offentliga omvården blir värre och värre. Det ska vara storkök som lagar maten och så ska den kylas ner och transporteras iväg. Dyrt och inte miljövänligt och framförallt inte brukarvänligt.
Man blir arg!
Ja, vad ska man säga?
Det borde ju bli billigare för samhället att hjälpa till med veckohandlande istället för storkökmaten…
Jag håller med om att alla inte gillar all mat och kan man laga själv så tycker jag att man ska få göra det.
Håller med er som skrivit i tråden.
Det är ganska illa att det fungerar så i verkligheten utan att så många vet om det.
Däremot vet jag att i Göteborg så finns möjligheten hos många mindre butiker att få varorna hemlevererade.
/Maria
Ävebn om det finns butiker som kan leverera varor hem så finns det tillfällen manvill komma till affären själv för att få reda på vad som fins
Det är inte alltid nan vet vad man vill ha föräns man är i butiken
Man kanske helt plötslig kommer på att det vore gott med något till kaffet när man är i butiken och känner doften av bröd och så vidare
så attt inte få gå och handla är så mycket mer än själva handlandet man missar med spådana bestämelser
Detär ju inte bara mant man vill ha från butiken man kanske behöver tvättmedel och det finns en massa olika att välja även där
Det är den friheten vi också vill ha som andra medborgare
Vi betalar även vi skatt
Javisst. Hemleverans blir ju inte detsamma som att handla själv.
/Maria

Hänger inte med här riktigt……Gäller saken att man ska få hjälp att gå till affären och handla själv, eller gäller det att hemtjänsten ska handla hem det man behöver?
Det första alternativet kan jag svara som så att det kanske inte finns personal och tid så det räcker att gå med var och en till affären. Omvårdnaden inom hemtjänsten idag är inte som den var förr. Det handlar inte om att hemtjänsten har blivit sämre, det handlar om att själva omvårdnadsbiten har blivit större. Idag tar hemtjänsten hand om människor som har stort behov av just omvårdnad. Förr utförde hemtjänsten tjänster som var av mer praktisk natur. Eftersom människor själva ska få avgöra om de vill vara kvar hemma, oavsett ålder eller sjukdom, så är insatserna från hemtjänsten av mer omvårdnadsnatur än vad det var förr.
Det andra alternativet…..att hemtjänsten handlar åt vårdtagaren är ju något, som i många kommuner, faktiskt sker. Vårdtagaren bestämmer själv vilka varor den vill ha hem och personal från hemtjänst utför den tjänsten.
I många kommuner finns dessutom olika typer av s k väntjänst (kallas olika i olika kommuner) som ställer upp och går med den som behöver hjälp till t ex affären, frissan, läkare, tandläkare och andra sådana saker.
Att det sen säkert finns kommuner som dragit in på mycket sådan typ av service är möjligt, men det är långt ifrån alla.
Det hamdlar om att man ska få hjälp med att hitta till affären för att själv få bestämma vad jag vill ha där
Det hamdlar om mänskliga rättighete och inget annat
Sverige har skrivit under FN konventionen on nänskliga rättigheter även för personer med funktionsnedsättninar och detta att inte få ledsagarhjälp för att gå och handla sin egen mat eller andra varor i livsmedelsbutiken är ett brott mot denna konvention
Det finns faktiskt mäniskor som har bara deta behov av hjälp och inget annat ska dessa då inte kunna få den hjälpen
Så det hamdlar inte alls om vad hemtjänsten har att göra i övrigt
Att hänvisa till att det finns frivilla krafter och så kallad väntjänst är inget man kan förlita sig på och bygga en trygghet på Och att hemtjänstpersonalen ska gå och handla ens mat kan vara bra för en dl Men att få komma till affären har mång fler dimensioner än bara själva handlandet det handlar om att få känna lukter och en massa andra saker som ökar ens välbefinnande Och all skattefinnasserad välfärd är lönsam det visar flera studier
Det här är ju svårt att ta ställning till så här generellt. För mig är det självklart att det i en del fall måste bli en kompromiss. Jag som handlar själv är ju också begränsad av det utbud som finns där jag bor.
Det är ju också förmodligen stor skillnad mellan att t.ex. få viss hjälp att göra egna inköp eller att behöva fullständig hjälp. Jag tycker det hörs överdrivet att prata om "mänskliga rättigheter" om det handlar om att man för att göra de här tjänsterna någorlunda effektiva handlar i en eller två affärer istället för att åka runt i fem.
Sen vänder jag mig starkt mot uttryck som i #4 "den offentliga omvården blir värre och värre". Det får mig direkt att tänka på myten om hemlösa som nyligen avslöjats. Många människor tror på sådana här svepande skrivningar om att "allt blir sämre" medan verkligheten kan vara precis tvärtom. Kritik bör preciseras.
Vad det hela handlar om i grunden är att vi själva som individer ska få bestämmma om vi vill gå och hamdla .
Det ska inte vara någon annan som ska bestämma över om jag vill gå och handla eller inte
# 11 -Då kan jag ta ett exempel med min mor som hade hemhjälp under ett antal år. Detta fungerade jättebra så länge som mor var frisk nog att se och förstå vad som skulle göras, alltså självklara saker som städning och tvätt. Maten fick hon i plastlådor som skulle värmas upp i micron.
Vi syskon förlitade oss på att allting fungerade men vid ett tillfälle då jag besökte henne såg jag att det var otroligt stökigt och smutsigt överallt i lägenheten. Nu visade det sig att mor hade fått Altzheimers och detta är inget man märker eftersom den kan smyga sig på. Äldre människor med Altzheimers kan bli väldigt elaka och få konstiga idéer, de har ingen klar verklighetssyn. Hemtjänsten, trots det var en och samma person, hade inte larmat trots att uppenbara förändringar i mors beteende hade skett. Därav ingen städning och ingen upp-plockning. Att mor lade in använda underkläder i byrån hade hon tydligen inte heller märkt.
När mor en dag hade fått en hjärnblödning fick hon läggas in på sjukhus. Hon var då helt "borta" och i en helt annan värld. Då fick vi tillfälle att kolla upp hur det var ställt i lägenheten och fick en chock. Min bror ringde till den ansvariga på hemtjänsten och undrade varför man inte larmat om mors tillstånd. Då fick han till svar att "gamla människor vill ha smutsigt och stökigt omkring sig".
Jag vet inte vad du vill ha mer Anders!
Jo, här kommer ett till exempel. I veckan som gått så var det en gammal kvinna i Helsingborg som hade hemtjänst en gång om dagen, men nu blev hon sjuk och blev sängliggandes så hon bad om full hjälp, med flera besök under dagen. När hon under loppet av tre dagar hade haft 11 (elva) olika personer, så ringde hon och sa ifrån att hon kände sig otrygg med så många olika främmande personer som kom och skulle in hos henne. Hur kunde hon veta att det verkligen var folk från hemtjänsten istället för en rånare? Under loppet av 14 dagar hade hon 26 (tjugosex) olika människor hemma hos sig. Då kontaktade hon radion för att berätta hon hade avsagt sig hemhjälp.
Vill du ha fler bevis Anders, eller räcker det så?
#13 Jag är ledsen, men du berättar anekdoter. Du ger inte belägg för att den offentliga omvården blir värre och värre. Det är nog inte särskilt svårt att berätta ett par solskenshistorier om den offentliga vården. Jag har direkt ett par-tre i lager. Skulle det duga för att överbevisa dig om jag drog dem?
När du skriver som du gör framgår det inte ens om du menar den sista veckan eller de sista 100 åren.
Jag menar varken att du har rätt eller fel. Det jag vill peka på är att det är både fel och farligt att uttala sig bestämt, svepande och allomfattande om man inte dels vet att det man skriver är sant, dels att man kan framföra belägg som stöder det man skriver.
Jag vet ju att oppositionen gärna vill framföra den här bilden av att Sverige förfaller, men vill man falla in i den kören tycker jag man ska backa upp sången med någon fakta.
# 14 - Vad är det du vill ha? En doktorsavhandling? Det kan jag tyvärr inte bistå med.
Jag vore tacksam om man håller sig till vad tråden verkligen hamnar om och inget annat för det blitr helt fel när man blandar all i en salig röra
Att blanda så här gör att man tappar ämnet och man tappar öäven lusten att fortsätta debatten
#15 Har du ingen doktosravhandling och inga andra belägg för det du beskriver är det kanske bättre du nöjer dig med vad du har - små ögonblicksbilder - och avstår från att försöka berätta om välfärden i stort.
Eftersom du inte ens kan ange en tid kan jag ju välja att tolka. Jag tolkar då dig som att du anser att välfärden försämrats de senaste 100 åren och vill med bestämdhet hävda att du har fel. Jag hänvisar då gärna till boken "Så blev mitt liv" där en lång rad gamla berättar om hur nöjda de är med välfärdens utveckling.
# 17 - Tidpunkt för då vi upptäckte att det inte stod rätt till hos mor: mars månad 1999.Tidpunkt för Helsingborgsdamen som hade 26 olika personer från hemtjänsten: vecka 43 2009.
Nu tänker jag inte mera munhuggas med dig inom denna fråga.
# 16 - Visst tycker jag att vi håller oss till tråden och visst tycker jag att det är en mänsklig rätt att kunna lita på hemtjänsten om man blir beroende av denna av en eller annan anledning. Och visst tycker jag att där måste vara en öppen kommunikation mellan vårdtagare och vårdgivare där vårdtagarens önskan måste respekteras, som i ditt fall.
Det handlar inte om hentjänste alls i denna fråga det handlar om ledsagning till butiken och inget annat
Jag avslutar härmed min debatt i denna tråd då den har spårat ur från ämnet
Den som vill fortsätta i huvudfrågan är välkommen till Synskadade i fokus och där framföra sina åsikter i ledsagarfrågan och där hålla sig till ämnet

Är det verkligen en "mänsklig rättighet" att gå till affären och handla? Så jäkla kul är det väl ändå inte, och nån fantastiskt goda dofter brukar jag inte uppleva precis. I stället ska man trängas med folk, stå i kö, och stressa med att packa ner allting innan nästa persons varor kommer farande på bandet.
Har du inga vänner Sven? Kan inte de ta med dig nångång och handla? Sen beställ vi nätet det du vill ha i övrigt. Hur gör du när du handlar kläder? Ny elektronik?
Varför ska stat och kommun ställa upp för i övrigt friska människor, som kanske kan få hjälp av vänner och familj?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det hamdlar inte om mig personligen utan det här är något som drabbar flera tusen mäniskor i landet
Att jag tog upp mat frågan var bara ett av alla de saker som vi inte får ledsagning till vi får överhuvudtaget inte ledsagning för att gå och handla det vi kan behöva i livet
Sverige har skrivit under FM konventionen om mänskliga rättigheter som bland annat tar upp funktionshnder som begrepp och lovat att följa den konventionen
Så varför ska vi som har ett behov av ledsagning för att komma till olika platser inte få den hjälpen har jag väldigt svårt att förstå
Vi är också skattebetalare som alla andra
Man kan inte kräva tt ens vänner alltid ska komma och följa med oss till butiker eller andra inrättninga
Våra vänner ställer upp så nycket ändå

Nej Sven, det är inte en mänsklig rättighet att få ledsagning till affären. Det är heller inte så att hemtjänsten ska stå för den tjänsten. Hemtjänsten ska om biståndshandläggaren så bifallit, handla till den det berör. Man gör då, i samråd med vårdtagaren/brukaren, upp en inköpslista och handlar efter den. Detta brukar ske en gång i veckan, ibland fler gånger beroende på olika orsaker.
Jag tycker det är tråkigt att du inte kan finna trygghet i att det faktiskt finns frivilliga, och ofta mycket bra krafter som hjälper till där det behövs. Jag ser det som en trygghet att veta att det finns folk som ställer upp och hjälper till vid olika tillfällen. Ledsagning är ingen rättighet, det bedöms efter behov. Som synskadad kan du ta dig till affären och där få hjälp, faktiskt.
Min mamma är gravt synskadad och har i alla år skött sina inköp själv och lagat sin och andras mat. Hon använder sig av färdtjänst och sin käpp. Idag är hon gammal och behöver annan typ av hjälp och hon får ledsagning till affären då hon lider av kol och har mycket svårt med andningen……alltså har hon en annan typ av behov och därför får hon också hjälp till och från affären.
Till Morgaine vill jag säga att jag finner hela historien underlig…..å ena sidan hade din mamma en enda person som tydligen tog hand om henne å andra sidan så hade den andra damen elva stycken som kom på tillsyn. Normalt sett så är man fler än en. I vissa fall jobbar man i grupper bestående av ett visst antal personer, vilket innebär att en grupp har ansvar för ett visst antal vårdtagare.
De allra flesta som arbetar i hemtjänsten är lyhörda och ser till att hjälp sätts in när så behövs. Förändras någons tillstånd så meddelas detta till biståndshandläggare, chef och/eller hälsocentral. Brukar fungera alldeles utmärkt. Om det inte gjorde så med din mamma så är en Lex Sara på sin plats. Du bör nog tänka på hur många det är som har hemtjänst där hela omvårdnadsapparaten fungerar som den ska och inte dra slutsatsen att all denna typ av omvårdnad är dålig. Min erfarenhet säger mig att i det stora hela fungerar det alldeles utmärkt.
Du får också ursäkta att jag har mycket svårt att tro på att din bror fick ett sådant svar från hemtjänstpersonal, men skulle så vara så är det en enda person som svarat så illa, inte landets samtliga personal och den personen skulle också anmälas.
Jag säger som Anders, jag skulle kunna drapera sida upp och sida ner med riktigt bra exempel på hur det verkligen fungerar, men det ger ju ingenting. Dessutom skulle jag kunna drapera sida upp och sida ner på nöjda vårdtagare och griniga anhöriga, som själva har dåligt samvete för att de inte gör särskilt mycket för sina sjuka gamla föräldrar utan lägger hela ansvaret på samhället (obs! säger det rent allmänt och inte vänt till dig och dina anhöriga).
#22 Det är en mänsklighet at själv få bestämma över sitt liv och där ingår det även att vi ska ha rätt till eget liv och själva få bestämma om vi vill gå och handla vår egen mat
Du ska inte blanda in hemtjänsten aöverhuvudtaget i denna fråga för det är två helt separata frågor
Det är inte alla synskadade som klara av att hitta till affären själv även om dinmor gör det vi är alla olika individer
Och det här handlar inte heller bara om synskadade även om jag är det det hamdlar om alla som inte kan ta sig till affären på grund av att de inte hittar
Det finns personer som inte är synskadade men har orienteringssvårigheter
Så det hela handlar enbart om ledsagning till butiker och absolut inget annat
Läs FN komventionen om mänskliga rättigheter som tar upp funktionshindrades rättigheter så får ni se att detär en mänsklig rättighet
#23 Fast rätten att själv få bestämma över sitt eget liv är ju inte utan begränsningar för någon levande varelse. Det innebär ju inte att våra mänskliga rättigheter kränks.
#24 Läs FN konventionen du med
Artikel 19 Rätt att leva självständigt och att delta i samhället
Konventionsstaterna erkänner lika rätt för alla personer med funktionsnedsättning att leva i samhället med lika valmöjligheter som andra personer och ska vidta effektiva och ändamålsenliga åtgärder för att underlätta att personer med funktionsnedsättning fullt åtnjuter denna rätt och deras fulla inkludering och deltagande i samhället, bl.a. genom att säkerställa att
a) personer med funktionsnedsättning har möjlighet att välja sin bosättningsort och var och med vem de vill leva på lika villkor som andra och inte är tvungna att bo i särskilda boendeformer,
b) personer med funktionsnedsättning har tillgång till olika former av samhällsservice både i hemmet och inom särskilt boende och till annan service, bl.a. sådant personligt stöd som är nödvändigt för att stödja boende och deltagande i samhället och för att förhindra isolering och avskildhet från samhället, samt
c) samhällsservice och anläggningar avsedda för allmänheten är tillgängliga på lika villkor för personer med funktionsnedsättning och svarar mot deras behov.
Artikel 20 Personlig rörlighet
Konventionsstaterna ska vidta effektiva åtgärder för att säkerställa personlig rörlighet med största möjliga oberoende för personer med funktionsnedsättning, bl.a. genom att
a) underlätta personlig rörlighet för personer med funktionsnedsättning på det sätt och vid den tid de själva väljer och till överkomlig kostnad,
b) underlätta tillgång för personer med funktionsnedsättning till hjälpmedel av kvalitet och andra former av assistans och annan personlig service, inklusive genom att göra dem åtkomliga till rimlig kostnad,
c) erbjuda personer med funktionsnedsättning och berörd personal utbildning i rörelseteknik, samt
d) uppmuntra tillverkare av hjälpmedel att beakta alla aspekter av förflyttningsbehov för personer med funktionsnedsättning.
#27 Jag har inga funktionsnedsättningar, men mina valmöjligheter är ändå begränsade. Att man ska ha samma valmöjligheter innebär ju att de är begränsade.
Men jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Menar du att det finns människor som aldrig kan lämna sin bostad för att gå i en affär, trots att de skulle kunna göra det om de fick lite hjälp?
Jag gör mycket hembesök i mitt arbete och då främst hos äldre. Träffade en kvinna för ett tag sedan som älskade god mat och att promenera. Inte särskilt stora önskedrömmar men för henne förblev de önskningar för ingen hade tid att gå ut med henne och maten kom i fryslådor som mikrades dag efter dag.
Nu är detta ytterligare bara ett exempel från vardagen med jag har stött på otaliga liknande fall genom åren.
/Maria
Det finns massor av mäniskor i deta land som int får gå och hanla
Både gamla och unga
Vad skulle du själv säga om det var andra som bestämde över dig att du får inte gå och handla bara för attt du heter Anders det är samma sak för oss som behöver ledsagare för att gå och handla sin mat
Jag kan bara ta mig själv som exempel jag får inte gå och handla med en ledsagre
Så det finns hur många som helst som är drabbade

#23. Jag skulle tro att så gott som resten av världen är drabbad av att inte följa den rättigheten i sådana fall. Skillnaden är väl kanske den att i många andra länder tar anhöriga hand om sina sjuka och gamla och själva ledsagar dem till affären och hjälper dem på olika vis medan vi här anser att det är samhällets ansvar att så göra…….och helst gratis också.
I första inlägget du skriver tar du själv in hemtjänsten och den hjälp man inte får av den……så vad menar du med att inte jag ska dra in hemtjänsten i det hela?
Ledsagning till och från affärer och annat är, normalt sett, hemtjänsten som står för. Vem annars pratar du om?
#29. Ja, det är ett enskilt fall du tar upp och jag frågar mig, finns inga anhöriga alls som tar på sig ansvaret att se till att den gamla damen kommer ut? Jag får känslan av att om något sådant händer, att kommunen inte kan ställa upp med allting, så anses det vara väldigt illa, men det verkar vara helt ok att ingen anhörig ställer upp. Är inte det lite läskigt?
~31 Visst ar det laskigt med anhoriga som inte staller upp, men om man har ett handikapp eller en svar sjukdom vill man sakert ocksa vara sjalvstandig och inte behova leva pa allmosor fran slakten. Alla familjer ar heller inte speciellt trevliga mot varandra och ingen skall val nekas hjalp bara for att man har hjartlosa barn eller inga friska syskon?
Det finns faktiskt en hel del människor som inte har några anhöriga och de vänner som funnits kanske har avlidit eller själva är skröpliga.
Om ni visste hur mycket ensamhet det finns bakom alla fönster i Sverige.
Självmord och självmordsförsök är vanligare än man tror bland äldre men det pratas sällan om.
Jag ber om ursäkt att jag hamnat helt OT och dessutom pratar mest om äldre men det är där jag har min största erfarenhet.
/Maria
Dett finns manssor av unga som inte får gå och handla sin mat ochså det är inte bara gala det handlar om
Vi har även byggt ett samhhälle där vi ska hålla på och flytta runt det skapar även det behov av mera ensahet som i sin tur skapar större bhov av att man ska ha rätten att få gå och handla sin mant även om man har ett funktionshinder
Man är inte någon andra klassens medborgare bara för att man har ett funktionshinder
Det kommer i framtidn bli ännu mera behov av at få den hjälpen att gå och hamdla sina egna matvaror
Det hela hamdlar även om att bryta den isolering i hemmet som denna regel skapar
Och om det behövs mera folk som ska vara ledsagare är väl dett bara bra för det skapar arbetstillfällen och förhindrar att den arbetslöse blir sjuk och kostar samhället pengra
även för den som får ledsagarhjälpen minskar sjukvårdskostnaderbna och även åpersonligt lidande
Så i slutändan finns det pengar att käna på att de funktionshindrade som behöver ledsagning för sina matinköp
Det låter ganska underligt att synskadade inte får hjälp med att göra dagliga inköp.
Jag har svårt att förstå varför vissa får nästan ingen hjälp medans andra får hur mycket som helst.
Ta en rullstolsburen som har assistent så kan den få 24 timmars hjälp per dygn. Vad man nu ska ha personlig assistent till när en sover det förstår jag inte. En del har två assistenter på dagen och en på natten, då kommer man upp i 34 timmar per dygn. Det borde ju gå att ta från den gruppen och ge till dom som verkligen behöver den tiden istället.
Det är i gel två olika huvudmän för de båda sakerna assistentverkssanheten är en statlig angelägenhet medan ledsagarverksamheten är en kommunal verksamhet
Så det är ur två olika kassor pengarna ska tas
det är det som är så olycligt att det finns flera olika huvudmän för omsorgsverksamhetem
Det vore bättre med en och samma huvudman för hela omsorgsverksamheten
Och att vissa har assisten även på natten beror på att man även då kan behöva hjälp med toalettbesök och eventuell vändming och annat så det är inget konstigt med det

Nu hårddrar ni en hel del och det gör ju inte saken bättre precis. Jag vet mycket väl att det finns gamla och sjuka som inte har anhöriga, precis lika väl som jag vet att det faktiskt finns de som har anhöriga som totalt struntar i dem. Efter många år i branschen så har jag sett det mesta.
#32. Känner man sig mer självständig med hjälp av samhället menar du? Själv skulle jag föredra att en anhörig följde mig till affären än människor jag knappt känner. Skulle känna mig mer osjälvständig om jag behövde hjälp utifrån än om jag kunde få den innifrån.
Självklart finns det familjer där relationerna är dåliga, det vet jag nog. Fast då skulle vi nog vara rätt unika med dåliga familjeförhållanden i det här landet eftersom vi alltid anser att det är samhället som ska ställa upp för oss när något händer. Familjen lämnas alltid utanför.
#33. Ja, det finns mycket ensamhet bakom många fönster i Sverige…..menar du att alla de som är ensamma saknar anhöriga? Alla ensamma är ju inte gamla.
Det jag säger är att det inte alltid går att ge alla exakt samma hjälp. Det är behovsprövat och varje kommun gör nog så gott de kan, med de resurser som finns. Ingen av oss lever ju på exakt samma villkor oavsett om vi är gamla, sjuka, unga eller friska.
#34. Ja, och det finns i många kommuner frivilliga krafter som står till tjänst för just ledsagning. Fast det anser du ju inte vara någon trygghet. Min gamla mamma får sådan ledsagning till och från läkarbesök till exempel. Fördelen med den typen av hjälp är att de också stannar hela besöket ut, vilket inte hemtjänsten alltid kan göra p g a tidsbrist. Jag ser det som en jättebra resurs.
#35. Är inte du anhörigvårdare till din sambo? Gäller det bara dagtid? Det är inte heller alla som har personal sovandes hos sig p g a eventuella toalettbesök, utan det kan också finnas psykiska orsaker som gör att personen behöver hjälp dygnet runt.
Jag undrar fortfarande över de andra länderna som skrivit på denna konvention…….har de uppfyllt det som står skrivet, eller är det bara Sverige som inte klarar av att leva upp till kraven?
Vad andra länder har eller inte spelar ingen roll det är sverige vi talar om
Visstkan frivillliga krafter vara bra men de fungerar enbart om det finns eldsjälar bakom som är pådrivande om denna kraft försvinner så försvinner också hjälpen och det ska detinte få göra
Man måste kunna få hjälp även om det inte finns några frivilliga krafter där man bor
Och de anhöriga ställer i regel upp och drar ett mycket stort och tungt lass ändå i alla andra saker man kan behöva hjälp med
att få lämna sin bostad för att kunna hamdla det man behöver är inte bara deta att få hem saker det hamdlar även om att bryta en isolering
Man måste se till helheten det är det ytterst få som gör de allra flesta tittar bara på sin egen lilla bit och ser inte hela mäniskan
Det finns även flera utredmingar som visar på att den skattefinanserade välfärden är lönsam ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv

#38. Men självklart spelar det roll vad andra länder har och inte har……det är väl fler länder än Sverige som skrivit på antar jag, och då är det faktiskt rätt intressant att veta hur de andra länderna hanterat denna fråga. Vi är, trots allt, inte ensamma i världen.
Som sagt, i de kommuner jag arbetat så har det alltid funnits promenader med i serviceplanerna, om behov funnits/finns och det är väl också ett sätt att bryta isolering? Dessutom finns socialt umgänge som är på minst en halvtimme, vilket också är ett sätt att bryta isolering. Medsittning vid matintag är ett annat. Det finns många olika sätt att bryta isolering än att bara ha rättigheten att gå i en affär med ledsagare.
På något vis verkar det ändå som om det måste poppa upp en och en annan privat serviceenhet eftersom kommunerna tydligen faljerar väldeliga. Det är kanske ett sätt att få fötter på de kommuner som ni andra haft oturen att stöta på.
Jag kan tycka att långt viktigare än att få gå till affären med ledsagare ändå måste vara det problemet att kommuner är så olika. Om en kommun nekar rätten till promenad för den hjälpbehövande, medan en annan inte gör det, så är det i sig väldigt fel.
Det gjordes en enkät över kommunerna för något år sedan där både hjälpbehövande och anhöriga fick säga sitt och överlag i landet så blev resultatet positivt. Min kommun hade runt 96 eller 98% med nöjda dito. Det var ett gott resultat tycker jag och visar väl ändå på att det fungerar rätt hyfsat ändå, även om det inte gör det för alla.
Tyvärr fungera det väldigt dåligt för gruppen gravt synskadade som har större behov av ledsagning än andra
Vi har även andra grupper som enbart är i behov av enbart ledsagarservice
Det är ledsagarservicen som är av intresse i den här debatten
#37 Det finns mängder av människor utan anhöriga och människor som har anhöriga i andra länder eller väldigt långt ifrån eller dålig kontakt med anhöriga. Alla ensamma är långt ifrån gamla. Den gemensamma nämnaren är ensamheten i sig själv.
Många har en psykisk sjukdomshistoria som gör att ensamheten blir desto mer påtaglig.
Nu är jag OT igen
/Maria

#41. Tyvärr har jag lite svårt att hänga med i den debatten som nu ska inskränka sig till att endast handla om ledsagarservice, som för övrigt ofta tillhandahålls av hemtjänsten, vilket inte heller var relevant enligt dig.
Det tråden handlar om är att man inte kanfå ledsagning för at hamdla sin egen mat
Att det ofta är hemtjänsten som utför denna på måmga orter är en sak men på vissa orter har man lagt ut ledsagningen på olika företag
så det är däför det är viktig attt hålla i sär begreppen
Att hemtjänsten i övrig gör ett jättebra arbete är en helt annan frågeställning som man kan ta upp i en annan tråd om man så vill

#44. Jag säger inte att hemtjänsten gör ett jättebra jobb i övrigt, jag säger att hemtjänsten är de, normalt sett, som utför ledsagningen och att själva ledsagningen, för att bryta isoleringen, inte endast gäller att handla i en affär, utan även kan innefatta promenader, vilket också är ett sätt att bryta isoleringen. Även att ledsagning utförs för att ta den hjälpbehövande till läkare, tandläkare, frissan, fotvård och annat. För att bryta isolering finns också social samvaro.
Det finns en helhet, som alltså oftast utförs av hemtjänsten, som jag tycker försvinner om man endast koncentrerar ledsagning att gälla till och från matvaruaffären.
Det kanske är en viktig aspekt för dig, men kanske inte för din granne som föredrar promenaden och att hemtjänsten står för inköpen efter den nota han/hon skrivit.
Vilka företag har man lagt ut ledsagningen på och om man så gjort så borde alltså ledsagning finnas i de kommunerna? Annars kan det ju inte finnas någon anledning till varför man skulle leja andra företag att utföra denna service.
Fortfarande hänvisar jag till ditt första inlägg där du själv tar upp just hemtjänsten och då finner jag det relevant att diskutera utifrån ledsagning och hemtjänst, då det i huvudsak är just hemtjänsten som står för detta. Det är också vanligt att det är hemtjänsten som tar kontakt med väntjänsten när så behövs.
Om det blir så här olika från kommun till kommun så är det snarast där problemet ligger. Om du, där du bor, inte får ledsagning men skulle få det här där jag bor, så visar det på ett annat problem och det är olikkheterna mellan kommunerna.
Jag kan tala om att Järfälla kommun har lagt ut ledsagningen på entreprenad men det finns fortfarande den begränsningen att man inte får använda ledsagning för att inhandla sina dagliga varor isåsom sin egen mat
Jag har mycket svårt att förstå ditt motståmd mot att personer som har behov av ledsagning för att inhamla sin egen mat inte ska ha rätt till det om man så mskar
Det är väl en lika rättighet som att alla som heter Kalle och är seende har den valmöjligheten eller ska bara den som heter Harin ha den rätten att själva få avgöra om man vill gå till affären och handla si egen mat

#46. Nej, jag är ingen motståndare, bara realist.