Underlätta för småföretagare
Nu börjar det komma intressanta förslag. 25% av byråkratin/pappersarbetet ska bort från företagare med ingen eller få anställda. (jag tror det betyder upp till 10? eller har nån annan en riktig gräns?) Förenkling av register/blanketter hos myndigheter och samkörningar ska göras för att undvika dubbelarbete (sparar tid o pengar både hos myndigheterna & företagen)
Jag har inte röstat på Alliansen, men tycker att det börjar gå åt rätt håll…

Ett bra förslag. Får se om det verkligen blir av också.
Bra förslag! om det blir av. Det måste underlättas för småföretagare!
Inte röstat på alliansen?….
Helt rätt. Sverige består av massor av småföretag som skulle kunna lägga mycket mer arbete på det de arbetar med istället för att fylla i blanketter. Dessutom sparar man en massa myndighetsarbete och det är väl bra?…
det låter som ett bra förslag.Det sparar pengar för företagen som kan användas till annat. Men det tar ioförsig bort administrativa arbeten från företagen… hoppas de pengarna kan användas till att anställa dessa personer till en annan arbetsuppgift istället.
#4 En anställning motiveras av att det finns behov av den, inte att pengar används till att skapa en annan arbetsuppgift….
#5 jo, det är sant. Men då försvinner dessa arbetstillfällen….
#6 Ja, om man inte kan använda resurserna till att investera istället. Det kan kanske till och med göra att man behöver ännu mer personal. :)
#7 jo, det var lite så jag menade i inlägg 4 
#7 Jag har inget emot förenklade av byråkratin, varken för stora elle små företag. Däremot så är jag efter 20 år inom industrin ganska säker på att investeringar sällan leder till nyanställningar. Företaget som jag jobbar för är ett lysande exempel på detta. När jag började 1987 så var vi ca 800 anställda. Idag är vi ca 500 anställda. Produktionen är dock mycket högre än den var 1987. De har investerat mycket, detta har lett till högre produktivitet utan att man behöver anställa.
Jag är dock glad över dessa investeringar, annars hade vi inte klarat konkurensen från Asien och då hade nog ingen av oss 500 haft kvar sitt jobb. Nya planer om nya investeringar pågår, och dessa kommer att minska behovet av arbetskraft ytterligare. Visst antälls det en del nu när vi har högkonjunktur,men det är mycket beroende av att vi har många 40 talister som går i pension, alltså inga "nya" jobb.
Mvh Bengan
#9 Rationaliseringar inom industrin leder som du säger knappast till fler arbetstillfällen - snarare tvärtom.
Dock ser det ut som att vi mer och mer går åt produktion av teknologi och annan kompetens - och där behövs den mänskliga faktorn.
#10 Det där är väl en modern klyscha. Teknoligi kan de få fram i Kina med, det är inga problem så den kommer vi inte kunna leva på så länge.
Mvh Bengan
#11 Vi kanske utvecklar vår industri på annat sätt då - hittat nya områden, precis som det utvecklats hittills.
Det som det handlar om är vem som utvecklar teknoligin billigast, och det är inte vi. Just nu ligger vi steget före asien, men imorgon? Då kanske de utvecklar lika eller mer avancerad teknolgi, fast till halva priset.
Mvh Bengan
Förmodligen så kommer det växla mellan olika länder/världsdelar vilka som har billigast arbetskraft och mest kapacitet. Men Sverige och norden kommer förhoppningsvis kunna använda industridesign, miljöteknikutveckling, logistik/leveranssäkerhet som konkurrensfördelar före låg produktionskostnad & volymtillverkning.
(eftersom fackförbunden är så oflexibla och har så höga minimikrav så kan vi inte längre konkurrera med lågprisländer)
Det finns undersökningar i ett tiotal tillverkande industriföretag (bl.a. i Gnosjö med omgivningar, i mitten på 90talet tror jag) om att när svenska industrier lägger ut delar av sin tillverkning som kräver mycket manuella handgrepp, så kan de sänka priset på sin produkt marginellt och försäljningen ökar, vilket lett till att de behövt anställa fler svenskar. Mer slutmontering, marknadsföring, försäljning, distribution osv.
Pensioneringen av 40-talisterna kommer leda till mer behov av service-yrken, inom vård, turism, frakter, nöjen o dyl. Vi lägger lite mer pengar på mat för varje år, förhoppningsvis på bättre kvalitet nyttigare mat istället för kvantitet dålig mat.
Att EU just blivit mer än 500 miljoner invånare bidrar kanske också lite ökade behov inom dessa branscher.
#14 "eftersom fackförbunden är så oflexibla och har så höga minimikrav så kan vi inte längre konkurrera med lågprisländer) "??
Men du precis vill väl görna jobba 14 timmar/dag, 7 dagar i veckan för 25 spänn i timmen. Du vill väl gärna att dina barn på 11 år ska göra detsamma, gärna fastkedjade vid sin arbetsplats.
Det är till stor del så produktionen ser ut i kina och andra länder. Frågan är om vi vill eller bör konkurera med detta.
Mvh Bengan
#15 suck, det är ju inte direkt kinesiska förhållanden som en arbetare i sverige får om det inte finns något LO. Var har du fått det ifrån? Inte från min kommentar i.a.f. ???
Jag skriver ju att sverige inte kan eller bör konkurrera med låglöneländer.
Textilindustrin i Kina har löner ner till 500 kr per månad…
Bönder och fiskare har väl löner ner till 0 kr…
Men det här blev väldigt off-topic.
Detta har inte heller med saken att göra, men jag har jobbat 70-100 timmar i veckan, för 17-20.000 per månad… men det var mest för att det var så kul att jobba och att arb.kamraterna var likadana.
Och jag var inte med i facket, det fanns inte kollektivavtal, men ändå gick det varje år automatiskt att få löneförhöjning med 1.000-1.500 kr /månad. För att företaget gick bra tack vare oss anställda som producerade!!!
#16 var får man automatiskt löneökning med 1000-1500/ månad varje år. Ge mig adressen dit, jag vill söka jobb där.
Mvh Bengan
#17 Man måste ju slita lite också… :)
Det går inte bara att gå in till chefen o säga att man köpt ett hus, skaffat barn och nu har högre kostnader… (som vissa har försökt med i löneförhandling)
men småföretaget jag jobbade på tjänade så mycket pengar att cheferna kunde flytta till Thailand…
och startade ett stort företag med att bygga semesterhus till rika panschisar…
Och fick enormt mycket mer byråkrati på halsen ;)
#15 Det verkar dels som att du vill att Sverige ska konkurrera på produktionssidan - men skriver samtidigt hur orimliga villkor vi konkurrerar med.
Det är det jag försöker säga, nämligen att vi kanske ska satsa på lite annat än just ren produktion.
#19 Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Mvh bengan
#20 Vad menar du med det? Utveckla gärna.
#20 du misstolkade ju mitt inlägg #14 … klart att nån annan klarar av att misstolka ditt ;) hehe, skojar lite bara…
Som en kommentar till konkurrens från låglöneländer så har jag hört att det finns språkskolor på Call-center i Indien… de har hittills bara pluggat engelska/amerikanska, men det finns de som har börjat intensivstudera svenska nu… (kanske ett kommande hot mot call-center, telemarketing här hemma och de vi lagt ut till baltikum)
#22 Och jag hörde ett radioinslag. En indier (stor inom Call-center) berättade att deras löner började gå upp nu, men samtidigt hade deras kunnande och teknik utvecklats så mycket så han trodde att de skulle bibehålla sitt marknadsförsprång.
Nytt roligt förslag från Skatteverket som ska hjälpa svenska småföretagare: Betala in din anställdas bruttolön till oss, så fixar vi allt med skattetabeller, avdrag, jämkningar o andra avgifter , och betalar ut rätt nettolön till din anställdas lönekonto… helt GRATIS! :)