Politik iFokus

Politik

Etikett: ideologi
Läst 1808 ggr
Bengan
0

Ska vi ta bort yttrandefriheten??

Vad säger ni här på forumet. Eftersom det nu har blivit en seger för Alliansen i det senaste valet, sk vi då ta bort yttrandefriheten för journalister?? Ska vi lägga munkavle på oppositionen??

Vad är den allmänna åsikten i denna fråga här på forumet. Jag får en känsla av att många skribenter här gärna vill göra det. Jag hoppas jag har fel, för jag anser att politiker bör granskas av både journalister och opposition. Tar vi bort dessa hörnstenar i demokratin, då blir Sverige att land jag inte vill leva i.

Mvh Bengan

Faxlin
0

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ida
0

Yttrandefriheten är en grundlag och kan och bör alltså inte tas bort. För övrigt vet jag inte om jag håller med om att man vill tysta journalister bara för att man ifrågasätter deras tillvägagångssätt eller val av debattämne.

Bengan
0

#2 Om man vill styra journalisters val av debattämne så vill man väl åtminstonde styra yttrandefriheten?

Mvh Bengan

Faxlin
0

Audiatur et altera pars

Bengan
0

#4 Ja,men om journalisterna inte ska granska Alliansen, utan bara socialdemokraterna så måste det väl vara ett styrande av yttrandefriheten, jag kan inte se det på annat sätt. Något måste man vara ute efter när själva problemet, till exempel Bildts optioner inte disskuteras. Bara den "vänstervridna" pressen.

Mvh Bengan

Ida
0

#4 Du tog orden ur munnen på mig Åsa! :)

#5 Vem har sagt att Bildt och hans affärer inte ska diskuteras? Personligen deltar jag i de diskussioner jag vill och Bildts optioner kanske inte står som nummer ett på min lista. Jag förstår dock att folk tar upp det.

Faxlin
0

Audiatur et altera pars

Bengan
0

Jag ger upp denna sida, den något för enkelspårig för mig. Det debbateras inte politik, mest om Ulvskog pratar smörja, eller vänstervriden Journalistkår. Ha det så trevligt, hej

Mvh Bengan

Faxlin
0

Audiatur et altera pars

jen
0

#9 precis vad jag tänkte skriva

Ida
0

#8 Det här börjar bli patetiskt… Det är ju du själv som postat inlägget. (!)

Helt otroligt, men jag är inte förvånad. Det är fler som gjort som du när argumenten tryter.

precis
0

Jag har läst denna tråd minst 5 ggr, förstår fortfarande inte…
Jag undrar vad Bengan menar och vad det är som han tycker är fel/rätt…
Jag tycker vi utnyttjar yttrandefriheten hela tiden här. ? eller?

Lisbeth
0

# 11 Jag tycker också att det är patetiskt. Men inte av samma anledning som dig Skogskatten!!

Det är många som postar inlägg här och som inte själva ger en enda kommentar på sitt inlägg. Det vet du mycket väl. Tryter argumenten då också?

Att som du då säger Skogskatten att argumenten tryter stämmer inte riktigt. Man kanske helt enkelt känner att det som känns viktigt för en själv inte är så viktigt för andra här.

I inlägget "alla trådar har samma slut" så säger du att det är helt okej att avsluta och att komma tillbaka igen. Här säger du att folk avslutar för att argumenten tryter!

Hur ska du ha det egentligen? Du sa så förra gången jag slutade också. Det är fruktansvärt irriterande! och lite fegt också att kommentera folk som gått. Det betyder ju inte att vi inte går in och läser eller hur? Tycker att detta bör sägas om inte annat för att släppa taget över den irritation jag känner. Lycka till allihop i fortsättningen!

mvh Lisbeth

AndersE
0

Det som är patetiskt är mängden av avsked som inte betyder något. Om man inte känner för att skriva och/eller läsa här en stund så hindrar väl ingen det?

Varför gång på gång basunera ut sina avskedstal - för att gång på gång återkomma?

Lisbeth
0

Då ska jag tala klarspråk Anders så du förstår! Du har sedan jag dök upp på den här sidan varit efter mig som en ettrig terrier!

Du verkar tycka att miljöpartiet och Enhet är lika farliga som SD. Är det inte bra att jag försvinner emellanåt så du inte får hjärtinfarkt raring. Du lärar ju inte försvinna eller hur? Så var tacksam istället.

Bengan
0

Mina argument har inte trytit, men ibland orkar man inte dra om samma visa gång på gång, utan att någon inte begriper eller vill begripa vad man menar. Men lite uppretad av Skogkatten och Anders E:s dryga inlägg så jag kan dra ämnet igen, ska försöka förklara så tydligt som möjligt.

I många av de trådar på detta forum där alliansen kritiseras så dyker det hela tiden upp kommentarer om att det är den "vänstervridna" journalistkårens fel att alliansens förslag, ministrar eller vad de kan vara granskas och kritiseras. Det är alltså journalisternas fel, inte alliansens.

Samma sak gäller oppositionspolitikerna, vet inte i hur många trådar jag läst att "Marita Ulvskog pratar smörja mm". Nu är det ju så att det är naturligt att oppositionspartierna hugger på sånt som kan vara tveksamt för regeringens medlemmar att ägna sig åt.

Så har det varit under hela den perioden som sossarna satt i regeringsställning och så kommer det säkert att vara under denna mandatperiod med, fast alliansen styr.

Frågan är helt enkelt denna. Ska vi hindra media att granska allaiansen och ska vi förbjuda oppositionen att säga vad det tycker?

Mvh Bengan

AndersE
0

#15 Trist att du upplever det så. Jag tycker jag var en av mycket få som visade något intresse för Enhet då du skrev om det. Om du ställer krav på medhåll när du ber om åsikter får du nog klargöra det.

#16 Svaret på frågan är självklart nej! (Har någon antytt något annat?)

Ida
0

• Jag har aldrig påstått att det är den västervridna journalistkårens fel att det skrivs så mycket om Alliansen. Jag har enbart konstaterat att journalistkåren ÄR vänstervriden.
  • Jag har heller inga problem med ATT det skrivs om Alliansen, jag säger bara att jag kanske inte prioriterar att "tjafsa" om Bilds optioner just. Precis som du inte prioriterar att debattera Ulvskogs klavertramp.
  • Det jag anser patetiskt är alla dessa klagomål på VAD som debatteras - framförallt när man själv postat inlägget. Passar det inte att skriva här kan man avstå - men det är som sagt inte första gången någon sparkar bakut och säger att de aldrig mer kommer att återvända.

Jag ber om ursäkt om du uppfattat mig som dryg. Jag tar dock gärna ned den personen som från sina höga hästar anser sig bättre än andra enbart grundat på vilka trådar man skriver i.

Ida
0

#13 Lisbeth, vi svarade både dig och Zzaga i tråden "Alla trådar slutar på samma sätt", men fick inga vidare kommentarer.

I denna tråd har vi endast konstaterat att det har gått till på det här viset ett flertal gånger. Jag står även för att jag tycker att det är patetiskt att som Anders säger "basunera ut sina avskedstal" för att sedan återvända kort därpå.

Vill man vara borta ett tag för att sedan komma tillbaka kan man mycket väl göra det, men varför göra en stå stor sak av det?

För att få uppmärksamhet, eller för att protestera för att alla andra argumenterar emot för mycket?

Då har man nog dessvärre kommit fel .

Lisbeth
0

Om du bara slutar upp med dina kommentarer om att argumenten tryter så finns det ingen anledning att komma tillbaka.

Du har gjort samma sak varje gång vilket har irriterat mig enormt och det har gjort att jag har kommit tillbaka.

Varför inte tacka för debatten bara och fortsätta prata politik för det är väl en sådan sajt. För att få uppmärksamhet nej definitivt inte. Jag tycker att det är falskt att prata om folk som lämnat helt enkelt. Men jag har gjort det lite svårare för dig att göra det nu. Du har sagt åt mig två gånger nu att jag har kommit fel. Sluta upp med att prata bakom ryggen då så löser det sig! För det känns så som du försöker vinna fördelar efter det att någon har lämnat. Åtminstonde så kan det tolkas som att du vill det även om du inte menar det.

Maximillian är en härinne som jag tycker gav mycket. Efter han lämnat kunde man efter läsa "varför svarar inte maximillian på detta" Varför inte vara glad istället åt det som han tillförde debatten.

Staffan
0

Är du redan tillbaka Lisbeth?

Ida
0

#20 Lisbeth, för mig är det en omöjlighet att "prata bakom ryggen" på någon i ett öppet forum.

Många gånger tror jag även att man "tackar för sig" för att man gett sig in i en debatt man inte orkar avsluta. Kritik för detta anser jag att man borde kunna ta som medlem på en politisk debattsida.

Tack för debatten Lisbeth.

Lisbeth
0

De tu är ett! Tack för debatten

Staffan
0

Tryter argumenten som vanligt?
Hej då för femte gången…

// staffan

jen
0

vilken dålig stämning det är nu! nä, sluta ge varann beska kommentarer utan debattera om nåt vettigt istället Flört

Lisbeth
0

Men han är ju så söt Skogsstaffan när han argumenterar! jen Flört har så mycket argument!

Ida
0

#26 Glad

Lisbeth
0

# 24 27 Flört

jen
0

ja, ibland tror jag att detta är sandlåda iFokus Förvånad

Faxlin
0

Audiatur et altera pars

Hanna--
0

Jag fattar inte att vi tjafsar om det här, är det inte mer allvarligt att t ex Deia känner sig tivngad att plocka bort sina inlägg?

Jag är så upprörd över det, och det verkar knappt vara någon som idds reagera över det.

Sedan förstår jag inte inlägg  # 23 och # 26 "De tu är ett" och "SkogsStaffan : Är Staffan och Skogskatten två olika alias för samma person?

AndersE
0

#31 Vad tycker du vi ska göra åt det? Enligt hennes egen kommentar har det inte med denna sajt att göra, utan med något som skrivits på en annan sajt.

Jag vet inte vilken sajt det gäller, jag vet inte vad hon skrivit där, hon har inte bett om hjälp…

Ida
0

#31 Nej det är det inte. Jag (Ida) och Staffan är olika personer. Lisbeth syftar nog endast på att vi båda kommenterat saken på ungefär samma sätt, inte bara nu utan även tidigare. :)

johan
0

På tal om Yttrandefrihet och Marita Ulvskog. Ungefär lika förenligt som eld och vatten…

Kommissarie Ulvskog slår till

Signerat

Peter Wolodarski

Marita Ulvskog är inte vem som helst. Hon är högsta tjänsteman i det parti som styrt Sverige 88 procent av tid-en sedan 1932.

Den senaste månaden har Ulvskog angripit kungen för hans tsunamikommentarer och Dagens Nyheter för tidningens granskning av korruptionen inom arbetarrörelsen. På onsdagen gick Ulvskog ett steg längre och attackerade Länsförsäkringar för att koncernchefen Tommy Persson, i Dagens Industri, uttryckt önskningar om en borgerlig valseger 2006.

"Vi har beslutat att säga upp våra försäkringar i Länsförsäkringar", sade Marita Ulvskog till TT. "Vi tycker inte att det är rimligt att det försäkringsbolag som vi har försäkringar hos agerar partipolitiskt."

Indirekt uppmanade också Ulvskog socialdemokraternas medlemmar att göra detsamma: "Uppenbarligen vill han inte att socialdemokrater ska ha försäkringar i Länsförsäkringar och vi kommer följaktligen inte att ha det heller", sade hon.

Även bortsett från att Marita Ulvskog har gjort en grov vantolkning av intervjun med Tommy Persson, väcker hennes utspel känslor av obehag. Hon använder sin plattform som partisekreterare i Sveriges mäktigaste rörelse för att bestraffa den som uttryckt sin uppfattning offentligt.

Det är inte bara omdömeslöst utan innebär också en utmaning mot Sverige grundlag.

"…till säkerställande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning", står det i tryckfrihetsförordningens portalparagraf, "skall det stå varje svensk medborgare fritt att … i tryckt skrift yttra sina tankar och åsikter, offentliggöra allmänna handlingar samt meddela uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst".

Det är alltså en absolut rätt för varje medborgare att inom ramen för tryckfrihetsförordningen fritt yttra sig offentligt. Och denna rätt får inte kränkas vare sig av någon annan lag eller av en representant för det allmänna.

När regeringens partisekreterare Marita Ulvskog uppmanar till bojkott av Länsförsäkringar, ger hon sig på yttrandefriheten och skickar på samma gång en signal rakt genom det svenska samhället.

Budskapet är tydligt: passa dig väldigt noga för att gå emot socialdemokratin. Ty vi kan komma åt dig.

Det är metoder som för tankarna till Putins Ryssland.

Mvh // Johan