Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 885 ggr
Christian
0

Bildts optioner

Personligen förstår jag inte varför detta är ett problem, jag ser mer att problemet är en gigantisk okunskap i journalistkåren av hur optioner och optionsprogram fungerar. Det var rent löjligt att se vilka frågor som ställdes under presskonferensen igår, t ex i stil med:

"Är det här med optionsprogram vanligt, kan du ge några exempel på svenska företag som har det?"

"Ska du stoppa in pengarna i fonder för mänskliga rättigheter i ryssland?"

Dessutom låter det på många som att det inte ska vara möjligt att komma in i politiken efter att ha jobbat ute i verkligheten ett tag, jag ser detta som ett jätteproblem då politiker inte sällan är ganska insnöade utan någon direkt koll på hur verkligheten i allafall den privata sektorn fungerar och det behövs fler politiker som har haft riktiga jobb nyligen.  Vad tycker ni?

precis
0

Igårkväll på tv24 så satt Ulvskog o gnällde, bredvid en ledarskribent PM Nilsson som trodde att mediastormen beror i stor del på Jantelagen och att man inte vill unna Calle löneförmåner och samma rättigheter som övriga styrelseledamöter fick under samma tid för sitt arbete.

Eller att journalister vill utnyttja avundsjukan eller okunskapen om aktieoptioner, för att göra sig en egen agenda (typ don quixote fäktas med vindkraftverken)

Jag tror mig minnas att Bildt satt i styrelsen under minst 3-4 år, och då är totala summan pengar inte onormalt stor… plus att Calle sa ju själv att merparten av dessa ska han betala i skatt…

Jag vet inte om dom kom fram till nåt vettigt, eftersom jag tryckte på MUTE-knappen varje gång Marita U fick ordet…

Men dom ville inte förbjuda personer från att mixa karriärer i politik/näringsliv, så länge nuvarande jävs-undersökningar görs lika bra…

Jag är inte Moderat, men jag gillar Carl Bildts retorik och metoder, han kanske också tittat mycket på West Wing… ??? ;)

Bengan
0

Minns när Jan O Karlsson kom hem från Bryssel och i och med det fick dubbla löner, dels sin pension från Bryssel och dels sin statsrådslön. Detta var helt enligt reglerna, men givetvis heltt uppåt väggarna. Sedan klantade han ju till det med kräftskivor och annat, men det är en annan sak.

Det var många journalister och borgerliga politiker som skrek då med, men jag misstänker att det var helt i sin ordning Flört

Visst behöver vi politiker som har erfarenhet av "riktiga" jobb, men jag är inte riktigt säker på att Carl Bilt kan räknas in till dem.

Mvh bengan

Ida
0

Jag tycker enbart att det är ett problem om Bildt sitter i en uppenbar jäv-situation. I övrigt är detta trams eftersom han har suttit i dessa styrelser och därmed har rätt att tjäna pengar på det. Vem 17 skulle inte ta chansen att tjäna dessa miljoner extra på att inneha optioner?

Så länge inte hela Sveriges utrikespolitik dansar efter Rysslands pipa struntar jag fullständigt i om Bildt tjänar ett par extra miljoner (som dessutom beskattas ordentligt).

#1 Förstår att du inte orkade med Ulvskogs gnäll. Hur länge kommer hon få sitta och patetiskt nog gråta krokodiltårar så fort det dyker upp tvivelaktigheter på andra sidan? Bra för Alliansen dock att S har ett sånt stolpskott till "ansikte utåt".

Christian
0

Jag ser ingen anledning till att det skulle vara en jäv-situation, oppositionen påstår att det kan finnas hemliga avtal osv osv, men det är ju bara ytterligare ett sätt för dom att försöka sabotera för regeringen i deras arbete.

Mycket av problemet här är nog som det alltid har varit i Sverige, det är fult att ha/tjäna massa pengar.

jen
0

Bra för Alliansen dock att S har ett sånt stolpskott till "ansikte utåt".

hur är det bra då? klarar sig inte alliansen sig utan att S gör bort sig??

ang Bildt så tycker jag att han skulle ha sålt dessa när han blev utrikesminister. Om det finns regler bör ju dessa följas även av en moderat minister?? eller kanske han ska göra sällskap av Stegö och Borrelius och avgå han med,,

Ida
0

#5 Jag hoppas givetvis att Alliansen klarar sig ändå. Det går dock inte att undvika att erkänna att delar av framgångarna i valet troligtvis också berodde på missnöjet med GP. S är en stor och svår motståndare och genomsyrar hela det svenska samhället.

Jag tycker absolut inte att Bildt skall avgå.

precis
0

#5 Stegö o Borelius avgick inte för att de brutit mot några regler… de pallade helt enkelt inte trycket för den första stormen ifrån media…

det var ju fler som inte hade betalat tv-licens, men de är ju kvar på jobbet idag… efter snabb hantering av problemet…

Bengan
0

Inte ens jag som avskyr alliansen vill att bildt ska avgå, om det nu ska vara borgerlig regering. Hur det nu än är med hans optioner så är han den enda minister i den nya regeringen som jag har respekt för som politiker. Han är en otroligt skicklig, resten av regeringen väger nog ganska så lätt mot honom.

Mvh bengan

Christian
0

#5 Problemet med optioner är att du inte kan göra något med dom förräns dom "vestar", vilket i Bildts fall var nu i december (och som han gång på gång försökte förklara för journalisterna). Innan dess är dom inte hans att göra något med, det går vare sej att göra sej av med dom eller att sälja dom innan detta datum.

Sen ser jag inget problem med att att han sålde dom nu när han kunde i december heller, det är ju faktiskt hans pengar och ingen annans. Den här uppståndelsen är inte mer än vanlig svensk avundsjuka blandad med okunnig & vänstervriden press samt ett försök till politisk smutskastning från en vänsterkartell som vägrar godta att majoriteten av det svenska folket inte ville att dom skulle styra landet.

Bengan
0

Sen kan mna ju välja om man vill pyssla med aktieaffärer eller bli utrikesminister. Tyvärr är det ju så att offentliga personer måste räkna med att bli granskade.

#9 Var det högervriden journalistik som jagade Jan O Karlsson, Laila Freivalds mfl?? Jag tror att du får finna dig i att medierna granskar den sittande regeringen oavsett om det är sosialistiskt eller borgerligt styre.

Du får nog även finna dig i att sossarna har åsikter om vad ministrar i den borgerliga regeringen gör. Minns debatten om tsunamin. Reinfelt tvekade inte att göra inrikespolitik av denna tragiska händelse. Skärp er nu och inse att även alliansens politiker kommer att synas i sömmarna, precis som man gjort med sossarna, och sluta se vänsterspöken överallt.  Denna sida borde heta "Trams ifokus", för det är mest sånt som avhandlas.

Mvh Bengan

jen
0

#10 en regering ska granskas oavsett vem som styr. Du har en poäng där Flört

Oskar
0

Om det visar sig att Bildt brutit mot lagen så är det ju motiverat att han avgår. Men så är det antagligen inte.

Finns ju flera politiker som har en stor privat förmögenhet. Någon har väl över 100 miljoner tror jag.

Oskar

Ida
0

#10 Kom inte och påstå att pressen i Sverige inte är vänstervriden. Det är klart att de väger upp med blunders och klavertramp från S eftersom att de är omöjliga att förbise. De vill antagligen också ge sken av att granska båda sidor lika mycket för att inte erkänna hur patetiska de är.

Ta KG Bergström tex, han är ett praktexempel på vänstervriden journalistik, håller du inte med?

För övrigt är det ingen som tvingar någon att skriva i tramsiga trådar på Trams iFokus… ;)

Hanna--
0
Bengan
0

#13 Jo det påstår jag å det grövsta. Du måste se världen genom ett väldigt blått filter.

#14 Media består numera av mycket annat än den stadskontrollerade TV:n.

Mvh Bengan

jen
0

media vänstervriden??? men det är ju klart att högern tycker så när det funnits mycket att skriva om till högerns nackdel på sistonde.

Hanna--
0
Bengan
0

# 15 "media består nu av mycket annat…." Tack och lov men det är väl ändå knappast tack vare socialdemokratin….  Hmmm tycker mig komma ihåg hur Ulvskog agerade när hon var kulturminister.

Har aldrig påstått något i den frågan.

Att media är vänstervriden är nu faktiskt inte bara ett subjektivt tyckande. Det finns ganska många undersökningar gjorda om detta, bl a om hur journalister och journaliststudenter röstar . Och jo ve röstar betydligt mer vänster än befolkningen i stort.

Det är ju så att vi har demokrati och då får var och en rösta på avd de vill, oavsett arbete.

Mvh Bengan

Hanna--
0

Ja, naturligtvis får alla rösta som de vill.

Men det kan bli problem om vissa yrkesgrupper domineras av ett visst politiskt sysnsätt. I fallet med journalister så riskerar det att snedvrida rapporteringen i media. Och det är väl trots allt inte helt oproblematiskt i en demokrati?

Man kan föra ett parallellt resonemang om domarkåren och polisen. Det är väl synnerligen önskvärt att t ex dessa yrkesgrupper avspeglar hela samhället och inte domineras av en grupp med ett speciellt synsätt.

Hanna--
0

Oj, ser att jag inte har kommenterat trådens ämne alls.

bildts optioner - jag tycker att  hela den här affären och Bildts inblandning i Lundin Oil är minst sagt problematisk. Håller med PM Nilsson i Expressen idag. 

(Att sedan Fredrik Reinfeldt säger att kritiken beror på svenska folkets okunskap om vad optioner är, tycker jag är arrogans, snudd på förolämpande. Anser han det så vore det kanske på sin plats att han förklarde situationen och varför det tydligen enligt honom inte finns något att kritisera. )

charlie
0

#10 BRA! Ingen ska ha någon sparkapital om de har tänkt bli politiker.

---

Bengan
0

#21 har jag skrivit det?

Mvh Bengan

jen
0

#21 vad menar du nu?

Ida
0

#22 "Sen kan mna ju välja om man vill pyssla med aktieaffärer eller bli utrikesminister. Tyvärr är det ju så att offentliga personer måste räkna med att bli granskade."

Se din egen kommentar #10

Bengan
0

Jag vill bara kommentera en sak, jag har aldrig skrivit att ministrar inte får ha sparkapital. Det finns förmöga sossar också. Däremot är jag inte förvånad över att en optionsaffär på 4,5 miljoner för vår utrikesminer från ett företag som vill dra en gasledning inom Sveriges ekonomiska gräns granskas. Jag skulle bli väldigt förvånad om den inte blev det. Nu verkar det ju så att RÅ sagt att det inte är något brott bakom så då är väl det ok, sen om det hela är lämpligt är ju en annan sak.

När det gäller valet att bli politiker eller inte så får man ju se till helheten i sitt liv. Jag var under några år ledamot av diverse nämnder här i kommunen för sossarna. Men i mitten av 90 talet så slutade jag och gick ur partiet. Anledningen är att jag inte sympatiserar med partiet i vissa frågor. Visst jag hade kunnat suttit kvar och låtsas att allt var ok, men jag vill ju kunna se mig själv i spegeln med.

Lite lika kan jag tycka att detta är. Carl Bildt hade gett sig in och jobbat för detta företag som har planer på en gasledning här, han visste säkert när han blev minister att det skulle granskas. Han hade valet att inte bli minister och istället fortsätta med sitt arbete, eller bli minister och ta granskningen.Hoppas ni förstår vad jag menar. 

Men ytterligare en gång skogkatten, jag har aldrig skrivit att en minister inte får ha besparingar.

Mvh Bengan

PS: Hoppa över kommentarerna om att att jag skriver.trots att jag skrev att jag skulle sluta.

Faxlin
0

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

charlie
0

Vänta nu liiiiite gran Bengan. Carl Bildt fick sina optioner för flerårigt arbete i ett företag. Att sedan det företaget opererar i Sverige har väl inget med saken att göra?

Skulle jag vara tvungen att lämna från mig mina optioner (lön) jag förvärvat hos ett Amerikanskt Mjukvaruföretag ifall jag skulle bli minister bara för att de säljer sin mjukvara till svenska företag?

Optioner är en del av lönen, något man får istället för mer pengar direkt i fickan och med högre risk. Att de många politiker och journalister inte verkar ha tillräckligt bakom pannbenet för att förstå detta enkla faktum är ytterligare ett bevis på att vi dramatiskt blir mer och mer ointelligenta..

---

Bengan
0

#27 Jag har aldrig sagt att han ska lämna ifrån sig optionerna, men eftersom han valde att bli utrikesminister efter det att han arbetat i ett företag som vill dra en gasledning inom Sveriges ekonomiska gräns så är inte jag förvånad att debatten om optionerna och eventuellt jäv kommit upp.

Om han nu inte ville riskera att granskas så hade han ju kunnat valt att inte bli minister. Jag har dock aldrig skrivit att han ska lämna ifrån sig dem.

Mvh Bengan

Ida
0

Det verkar dock inte som att han störts särskilt mycket av den här granskningen och inte gav den särskilt mycket heller.

Det är dock bra att eventuella jävsituationer kontrolleras då man helst inte vill leva i ett korrupt samhälle.

charlie
0

Jag förstår inte det är inte direkt så att förtaget skulle få betalt av staten.. Annars skulle alla optioner bli mer eller mindre omöjliga, skulle man inte få bli utbildningsminister om man har optioner i Tele2 (för att de vill bygga master i sveriges ekonomiskagräns…)????

---