Politik iFokus

Politik

Etikett: ideologi
Läst 2037 ggr
Fullrulle
0

Motboken bra eller dåligt

Vad tycker ni?

http://www.fof.se/tidning/2006/1/den-nyktra-parentesen

Drickandet är tillbaka på 1800-talets nivåer.

År 1982 stängdes Systembolaget på lördagarna. Detta är det sista - eller möjligen senaste - restriktiva alkoholpolitiska beslut som fattats av Sveriges riksdag. 1980-talet kom sedan att präglas av nyliberalism och krav på mer lättillgänglig alkohol. Genom EU-inträdet 1995 blev den nationella, restriktiva svenska alkoholpolitiken alltmer otidsenlig. I slutet av 1996 kom lådvinet, och 2001 öppnades Systembutikerna åter sina portar för lördagskunderna. Systembolaget fick visserligen av folkhälsoskäl ha kvar försäljningsmonopolet, men den i princip fria privatinförseln urholkade grunderna för den restriktiva alkoholpolitiken.

Drickandet har ökat kraftigt (se artikeln på sidan 24), och några mer handfasta politiska försök att hejda denna utveckling framförs knappast, bara förslag om skattesänkningar för att stoppa svartspriten och rädda Systembolaget. Det är därför angeläget att titta tillbaka på vad som formade det som man kan kalla den nyktra parentesen

AndersE
0

#0 Om din fråga enbart är rubrikens så kan jag definitivt svara att jag inte vill se någon ny motbok.

Maria
0

Att införa ett motbokssystem (igen) är att gå ett steg tillbaka i utvecklingen.

Däremot kan man säkerligen utveckla alkoholpolitiken åt andra håll.

/Maria

Fullrulle
0

Jag tycker det sricks lite för mycket i dagens läge.
Tänk alla barn som hela tiden ser en tetra stå framme i köket.
Vilket blir en vana. Själv vet jag hur det var i Finland en gång i tiden- Där det var alko framme som saft i vissa släkter.
Hur vart deras generationer tror ni?

WiktZac
0

Konstig rapport, den verkar utelämna att drickandet sjunker kraftigt - 10% mindre 2004-2008, efter en enorm ökning på 90-talet.

Och nej, jag vill inte se någon ny motbok.

//Zac

asvensso
0

Absolut inte nagon motbok!

Jag vill inte fa min frihet begransad sa drastiskt pga att en minoritet inte kan hantera alkohol samt att en annan minoritet tycker att "alla andra" inte kan hantera alkohol.

Fullrulle
0

Med dagens tempo så kommer det finns mera alkolister än på länge och VAD kostar det sjukvården på sikt?

asvensso
0

Det betalar vi alkoholdrickare med den hoga alkoholskatten!

Fullrulle
0

Tycker skatten skall vara högre, så ej alla har råd gå och puttra med sina tetror.

Stackars barn det blir som saft för deras blåögda ögon…

Indragna i beroendet, för de som har alkoliserade föräldrar har mycket mycket större chans dras in i det som med alla andra beroenden.

asvensso
0

Ja, det ar jobbigt nar "alla andra" inte fattar vad som ar bast for dem.

Fullrulle
0

# 9 Har du barn ens???????

elyse
0

Jag var själv som yngre drabbad av en förälder som överkonsumerade alkohol, men jag tycker inte att varken motbok eller ännu högre skatt på spriten är en lösning på problemet. Det finns många beroenden som skadar familjer, t.ex. sockerberoende, men jag tycker inte att man kan förbjuda saker p.g.a. att en minoritet inte klarar av att hantera det. Just alkoholen går ju dessutom att bränna själv eller köpa billigt via färjor och dagsturer till Tyskland.

Fullrulle
0

11# Är du seriös?
Vad orsakar sockerberoende för problem för familjen?
Blir man aggresiv av sockerberoende?
Gör man av  med familjens pengar för konsumera socker?
Behöver barnen skämmas för att se sin mor eller far se sliten ut jämnt och lukta alkohol på klassträffar eller i idrottslagen?

elyse
0

#12 Sockerberoende kan orsaka fetma och hyperaktivitet och kan leda till aggressivitet när man får sockerdalar. Att lägga pengar på godis, chips, läsk och snabbmat kan kosta massor av pengar. Visst kan barn skämmas över en förälder som lider av fetma. Precis som alkohol så finns det människor som kan hantera socker medan andra inte kan. Jag tror att vi ser de beroenden som står oss närmast för tillfället och för min del ser jag sockerberoende hos familjemedlemmar.

Fullrulle
0

13 # ok ok.

asvensso
0

#10 - spelar det nagon roll overhuvudtaget om jag har barn eller inte. Typisk oversittarkommentar.

asvensso
0

# tala for dig sjalv du. Jag vet inte vad din personliga relation ar till alkohol men det du refererar till har inget med mig att gora - jag varken luktar illa, ar otrevlig mot barn eller konsumerar pengar som jag inte har. Jag antar att du har diskuterar ifran din egen erfarenhet som alkoholist?

Fullrulle
0

15# Översittar kommentar?
Jag bara frågade om du själv hade barn eller inte.
Verkar ej som det utgår jag ifrån och sett barn lida av det.

Nej jag är inte alkolist.

Men för dig verkar det legat att folk är fulla jämnt och ständigt.

I min bok så kan man dricka alkohol om ingen runt i kring tar skada, men dina normer vet jag ej vad det är.¨

Har folk som jobbar inom soc och har fått höra flera historier. Så jag talar ej från egen erfarenhet Asa.
Har ett rätt normalt förhållande till alkohol. Dricker varken mer eller mindre än vanliga Svensson.

D, v, s Vin till maten om man äter en god köttbit.
Lite öl då och då glögg runt julen snaps om det är fest osv.

PS vi dricker till och med snaps på till Julmaten. Men ej flera liter men till sillen tycker iaf jag det kan vara gott med lite kryddat. Gör inte du det?

asvensso
0

#17 "legat att vara full jamt och standigt". Absolut inte. Du har ingen som helst aning om vilka erfarenheter av alkohol jag har sa du drar mycket forhastade slutsatser dar.  Vad galler mina normer sa ingar de i dem att DU inte bestammer hur mycket JAG ska dricka. Det ar helt upp til mig. Manniskor som domer sa hart som du kommer aldrig att kunna paverka opinionen. For det ar val det du vill?

Tycker du att foraldrar ar speciellt utrustade for att doma alla andra vuxna? Vad har egna barn ovver huvud taget med detta att gora?

Jag tycker det ar lite formatet av dig att prata om "andras" problem med alkoholen och beratta att du minsann sjalv dricker mattligt. Det gor nastan alla andra ocksa.

Fullrulle
0

Jag tycker det ar lite formatet av dig att prata om "andras" problem med alkoholen och beratta att du minsann sjalv dricker mattligt. Det gor nastan alla andra ocksa.

Kan vara hålla med dig. Men det finns ju en del barn sommed kommer i klammeriet pga av alkoholen, Konstigt du vände och vred så mycket på min syn.

asvensso
0

Lika konstigt som din tolkning av mina inlagg..full jamt?

IdaT
0

Nu behöver ni ta det lite lungt här, försök hålla diskussionen till en saklig nivå.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Halvdansken
0

Fullrulle.

Varför ska folk som inte har barn, eller har vuxna barn, styras av regler därför att vissa föräldrar inte kan kontrollera sig?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fullrulle
0

20# Visst går och småputtrar dagerna långa….
Därav mitt nick ;)

Fullrulle
0

22>¤ Tycker mig sett ett ökat drickande på slutet. Det kostar allt mer för sjukuhusvård med mera. Plus de som dricker ej är lika uppmärksamma i trafiken dagen efter.

Maria
0

#22 Oavsett vad du har för inställning till alkohol så undrar jag om du tycker att införandet av motbok skulle vara bra?

Du har skrivit att du tycker skatten borde vara högre på alkohol men du har inte svarat på din egen fråga om motbokssystemet.

/Maria

Halvdansken
0

Vad det till mig, bumbleboo?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

#26 Nej, Jag skrev felSkäms Frågan var till #24 fullrulle…

/Maria

Mitralis
0

Läste idag att "Alkoholen kostar samhället omkring 30 miljarder kronor per år. Siffrorna kommer från tjänstepensionsförlaget Alecta, som finansierar karolinska institutets forskning och metodutveckling kring riskbruksprevention."

Jag är inte säker på att ett återinförande av motboken är rätt väg att gå fast jag stundtals har tänkt i liknande banor. Däremot så vill jag helst inte att det ska säljas alkohol "dygnet runt" på olika dagligvarubutiker.

gortor
0

Införande av motboken skulle bara leda till en omfattande byråkrati och en ännu mera omfattande "privatimport" och dito försäljning som staten inte skulle ha en chans att motverka.

Fullrulle
0

Billigaste är väl göra som förr om det skall vara så kinkel och finkel i karderoben.

elyse
0

Jag tror att det skulle finnas en stor risk att folk tröttnar och flyttar ifrån Sverige om motbok eller liknande införs.

asvensso
0

Minskade skatteintakter som omedelbart maste ersattas med nagot annat eller sa drar vi in pa lite kulturbridrag kanske ;-)

blombuketten
0

Skulle folk flytta från Sverige p g a de inte fick köpa sprit i mängder……ja, då är det illa ställt med befolkningen.

WiktZac
0

#33 +1

//Zac

elyse
0

#33 Mitt inlägg (#31) handlar om motbok. Är det verkligen så att Svensson vanligen köper sprit "i mängder" bara för att man får nu när vi inte har motbok? Personligen skulle jag uppleva det som ännu ett förbud som visar på att man omyndigförklarar den svenska befolkningen. Trots att jag bara tar några glas vin under söndagsmiddagarna.

WiktZac
0

#35 Vin var undantaget motboken, den behandlade såvitt jag vet bara starksprit och tillät ungefär 2liter sprit per månad, vilket nog de flesta klarar sig gott på… ;o)

//Zac

elyse
0

#35 Det visste jag inte. Men i vilket fall tycker jag att man ska få handla som man vill. Att man handlar mycket en gång behöver ju inte betyda att man konsumerar allt samma vecka, månad eller ens år.

mayolica
0

Jag är inte för alkohol,men det är inte så svårt att göra själv.Om motbok infördes tror jag att hembränningen skulle öka.

~ mayolica ~

gortor
0

#36 Alldeles riktigt, vin var undantaget. Dessutom kunde man beroende på social ställning få högre tilldelning. även sk "extra tilldelning" beroende på omständigheter, t.ex firande av familjehögtider som bröllop, födelsedagar samt läs och häpna, begravningar!