Politik iFokus

Politik

Etikettvälfärdssystem
Läst 3357 ggr
Fullrulle
0

Försäkrings kassan

Verkar ha hittat rätt i sin politik de för.
Mera friskare personer än på länge.
Synd de ej kom på detta tidigare.

Tänk att det skulle vara pertier som vågade se över dessa fuskare.

Kul  med att invandrarna får lite hjälp.
Tycker de blivit för illa behandlade på sista åren.

Sara
0

Bara för att Försäkringskassan betalar ut mindre sjukpenning betyder inte att folk är friskare. Bara att fler arbetar när de är sjuka.

Sara

Mitralis
0

#1 Sant sant.

[ElisabethYL]
0

Jag håller med Sara o Mitralis.

Sen vill jag tillägga att om folk måste "bråka" mer än förut för att få sjukpeng än förut så orkar inte alla göra det…

AndersE
0

#1 Märkligt…

När sjukskrivningstalen ökade för varje år och någon försökte föra fram teorin att det kanske inte var faktisk sjukdom som ökade utan att faktorer som hög sjukersättning spelade in, då var det helt tokigt.

Vid ökade sjuktal beror det alltid på ökade sjuktal, men vid minskade sjuktal så beror det alltid på att folk går sjuka till jobbet.

F-n trot!

Fullrulle
0

Sen tror jag att med rätt rehabiliterings åtgärd i tid med kan minska utanförskapet.

Maria
0

Kan inte minskade sjuktal bero på att många faktiskt har utförsäkrats (utan att ha kommit tillbaka i arbetslivet)?

/Maria

Mitralis
0

#6 Du kan vara något på spåret därObestämd

AndersE
0

#6 Ungefär som man tidigare sjukskrev dem som man inte kunde ordna jobb till?

Mitralis
0

#8 Har du några belägg för detFlört

Maria
0

Men visst är det en anmärkningsvärd situation. Kostnaden för samhället (om man nu inte bryr sig om individen) måste ju landa på i stort sett samma summa. Antingen socialbidrag eller sjukförsäkring. Pengarna kommer bara från olika konton.

Människor kan ju inte leva av luft allenaObestämd

/Maria

Fullrulle
0

Vad skönt att M har rensat upp i terrängen äntligen.
Men hur blir det om S får ta över blire kaos i 20 år igen?

AndersE
0

#9 Ja. Vill du att jag ska redovisa dem?

#10 Det förutsätter ju att man inte tror på "arbetslinjen". Då kan man ju lika gärna göra som (s) och förtidspensionera. Det blir ju dessutom billigare eftersom ersättningen är lägre än a-kassa.

Men om man anser att så många som möjligt ska arbeta (av många skäl) så är det ju viktigt att hålla den linjen.

Maria
0

A-kassa är ju en försäkring man tecknat utifall man blir arbetslös och att människor skulle föredra förtidspension då den är, precis som du själv säger lägre, har jag svårt för att tänka mig. (undantag finns ju alltid).

Att hålla en arbetslinje till varje pris när det inte finns några arbeten att erbjuda går ju lite "stick i stäv" så att säga.

Självklart är det väl allas önskan och mål att så många som möjligt ska arbeta som kan arbeta.

/Maria

Fullrulle
0

Skall bli kul se alla MC Gäng nu som det har städats en del i ialla fall..

Sara
0

# 4 Tror du verkligen att alla som blivit utförsäkrade alt återgått i jobb är friska?

Jag känner personligen flera som återgått i jobb men som fortfarande är sjuka och nu mår ännu sämre.

Självklart har en del fuskare kommits åt och det är helt rätt, ut med dem!

Sara

AndersE
0

#13 Det finns ju stort behov av arbete. Det finns ingen brist på arbete egentligen, däremot finns ännu strukturer som gör att detta arbete inte blir utfört.

Frågan är om man ska "få ett arbete" eller om arbete ska "erbjudas" alltid?

Idag blir det nog mer och mer tydligt för fler och fler att det verkligen lönar sig att arbeta. Den som kan vara med och bidra till välfärden belönas faktiskt. Det går inte på en natt, men självklart kommer det att göra att många, många fler kommer att arbeta.

Maria
0

#16 Det är klart att det lönar sig att arbeta men att som politiker uttrycka sig att "de som bidrar till välfärden ska belönas" ger en vansklig signal till dem som av olika anledningar inte kan arbeta.

Du får gärna utveckla ditt andra stycke…

/Maria

AndersE
0

#17 Jag talade nyligen med en kille som blivit arbetslös och frågade om han trodde han skulle få ett nytt jobb. Han sade just att han tyckte det var så konstigt att människor säger att de inte "får" ett arbete.

Ordvalet antyder att ansvaret för att du ska "få" ett jobb är någon annans. Den här killens inställning var att han självklart skulle ordna ett arbete. Han tänkte inte vänta på att någon ska "ge" honom ett arbete.

Mest en attitydfråga…

Sara
0

När man skriver jag vill få ett jobb så förutsätter man ju att det ska ramla ner ett jobb i huvudet. Det är helt enkelt ett talesätt. Man får jobb när man blir anställd.

Ungefär som man säger att man ska gå på teater. Man går ju inte på teatern.

Sara

AndersE
0

#19 Och varför förutsätter man att det ska ramla i huvudet?

Sara
0

# 20 Jag har missat ett inte. Att det inte ramlar ner i huvudet.

Sara

AndersE
0

#21 OK.

Fast jag får fortfarande intrycket att det finns människor som har inställningen att någon annan ska ordna jobb. Det känns så av en del kommentarer här inne också. Staten eller kommunen eller arbetsförmedlingen ska ge mig ett arbete. Som jag ska acceptera…

Fullrulle
0

#22 Hur tror du en långtids sjuskriven skall kunna fixa ett vanligt jobb?
Om denne är utförsäkrad och ej har mod ork att kunna fixa det själv?

Jag vet många som har gått från långarbetslöshet eller sjukskrivning till jobb genom Arbetsförmedlingen i praktik och genom Samanda om du vet vad det är.

Fullrulle
0

Vad hände med mitt förra inlägg?
Vart helt svart hela tiden och stora bokstäver.

AndersE
0

#23 Ork och mod?

Det är jättebra att det finns hjälp att få, men det finns också ett personligt ansvar.

Sara
0

# 22 Det finns alla typer av människor. Lata, fuskare, arbetsamma, ärliga. Så visst finns det säkert folk som vill att någon kommer fram på stan och ger dem ett jobb men i det stora hela så betyder "Jag vill få ett jobb" inte att man blir erbjuden ett jobb utan att söka och inte att det bara ramlar ner i huvudet.

# 25 Det är just orken många inte har.

Sara

WiktZac
0

Jag tror många upplever att en del anser att ansvaret för att bli sysselsatt ligger på staten istället för individen. Därav meningsskiljaktigheterna.

//Zac

Fullrulle
0

25# Ork mod?
Om du varit sjukskriven i flera år så har du inte så stort självförtroende plus du måste KÄNNA någon som har egen firma för ens få chansen komma in…

Men du kanske ej känner någon som är eller har varit i den situationen?

Då pratar vi inte bara sjukskriven ett år…..

Tror nog de flesta vill jobba och ej leva på bidrag.
Aldrig kunna planera sin framtid eller köpa något nytt om du ej har stenrika släktingar som har 20 tusen över då och då….

Vore kul om de som predikar som vissa gör. Hamna i denna situation.

Jag har tagit mig upp på trappan och klivit över tröskeln och jobbar en del nu med hjälp av rätt rehabilitering.

Men då har jag en jävla drivkraft själv med i mig.
Men fick hjälp ut av Samanda.

Maria
0

Det var väl inte så här vi ville ha det?

Länk

/Maria

Sara
0

# 29 Nej, så ville vi inte ha det. Rynkar på näsan

Sara

WiktZac
0

Hörde på radio om en läkare som haft patienter i långt framskriden cancer som tvingats söka jobb, fram t o m en vecka innan de dött. Oerhört okänsligt och okunnigt.

//Zac

Maria
0

#31 Javisst, även om det finns regler så måste man i ett samhälle kunna behandla vissa frågor "på individnivå" och kunna göra avvikelser.

/Maria

blombuketten
0

Jag undrar varför ska ärligt sjuka människor tvingas arbeta bara för att det finns fuskare? På vilket sätt känns det bra att sjukskrivningarna minskat i antal, på bekostnad av just sjuka, för att sätta dit fuskare? De som fuskar ska baske mig sättas dit utan att oskyldiga ska dras med i smeten. Finns ingen som helst anledning att slå sig för bröstet och tycka att man är duktig om man klämt dit en fuskare på bekostnad av 10 ärligt sjuka.

Länken i #29 är så hemsk och är det så vi vill ha det? Ska vi här prata om eget ansvar och se ned på ord som ork och/eller mod? Det är skamligt och detta som skrivs om i länken är inget undantag. Det vet jag personligen.

Fullrulle
0
Denna kommentar har tagits bort.