Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 579 ggr
Ida
0

Tonläget här på sajten

Det är jätteintressant att diskutera politik, särskilt om man har olika åsikter.

Vissa trådar har dock en tendens att överhettas något, vilket får till följd att man tar till personangrepp och anda hårda ord mot varandra. Trådar om invandring och integration tenderar framför allt att gå åt det här hållet. Tyvärr.

Jag vill med detta inte nämna några namn eller peka ut någon särskild, men vill bara uppmana till lite mer ödmjukhet och förståelse. Hoppa gärna över de hårda orden, debatten blir inte mer framgångsrik för det.

Med detta hoppas jag även kunna fortsätta att föra mycket intressanta debatter med er, men gärna i en lite lägre volym.

Jag ber personligen om ursäkt om jag varit hård eller dryg mot någon, det har säkert hänt någon gång.

Stor kram till er alla!

/Ida

Bengan
0

Det är lungt, alla är nog lika goda kålsupare här, inte minst jag Flört

Mvh Bengan

AndersE
0

Att det blir heta debatter tycker jag är helt OK, t.o.m önskvärt! Här på Politik samlas man ju knappast för att gulla kring ett gemensamt intresse (inget illa om någon annan sajt!) utan just för att debattera. Genom att ta fram sina argument märker man ju om de håller eller inte.

Jag tycker också att övertrampen är mycket få.

Sammantaget tycker jag sajten är intressant för att här finns hyfsad spridning av åsikter, och för att många skribenter är kunniga och duktiga.

Ida
0

#2 Jag håller absolut med dig Anders. Det är önskvärt att sajten speglar så många åsikter som möjligt, det skapar de bästa debatterna.

Det är dock viktigt att man försöker vara saklig, trots att man lätt upprörs av andra skribenters inlägg. Ingen tjänar på att debatten fylls av glåpord eller påhopp, snarare tvärtom.

Personligen anser jag att en politiksajt skall ha ganska "högt i tak", men jag vet att det finns många människor som kan ta illa upp om man kritiserar person och inte åsikt. Det finns också många som tar åt sig, trots att ingen kritiserat personen i fråga - och svarar med egna elakheter.

Om vi alla bara tänker en extra gång på vad vi skriver tror jag att det här kommer att lösa sig av sig självt.

CarlS
0

Stor kram till dig med Ida, du är så gullig och charmig. Du och Staffan är ett vackert par! Flört

//CarlS

Ida
0

#4 Tack, det värmde… :)

Men är det någon som är charmtroll här så är det väl du? Flört

precis
0

Återigen så har detta helt klart med kommunikation att göra. Det har redan nämnts i flera äldre trådar om att man ska vara snällare och uppföra sig bättre…

Jag t.ex. har här och där varit rätt kritisk mot M och Alliansen och S och SD.
Sen att ingen M-anhängare brytt sig så mycket om min kritik och hela 2 av 4 SD-anhängare tagit det väldigt illa och ibland trott/feltolkat att jag kritiserat dom personligen, det har jag väldigt lite förståelse för.

Vi har ju åsikts- & uttrycksfrihet o allt annat, så varför skulle jag behöva oroa mig för vem jag råkar kritisera?

Som Anders säger så är övertrampen här ytterst få, och de förekommer ju även på katt.ifokus har jag hört, med avstängningar o raderingar av konton till följd?

Så om inte ens kattägare kan hålla sams?
vart är världen på väg då? ;)

Alla måste ju tänka efter, det här är ingen debatt över ett fikabord på jobbet, för där finns ju kroppsspråket och rösten, tonläget till hjälp för att få fram det man säger och menar… :)

mvh johan
www.precis.to/johan

AndersE
0

När det gäller diskussioner har jag tänkt på en annan sak. De högljudda debatterna blir ofta de där det intas en ståndpunkt som är omöjlig och man sedan vägrar backa.

Som ex "stäng gränsen". Det hade ju varit betydligt intressantare att diskutera hur en minskad invandring skulle se ut. Hur tolkar vi flyktingskäl? Vilka krav ställer vi på den som kommer hit osv?

En av de mer intressanta debatter vi hade här var en debatt om slöjor i klassrum. Massor med intressanta åsikter. Många som hade förmågan att böja sig för goda argument och komma till nya ståndpunkter.

Sedan saknar jag Maximilen. Trots motsatta åsikter mot mina så läste jag hans argument med stort intresse. Intelligent, väl underbýggt och med en öppen attityd. Det blev väldigt intressanta diskussioner - trots "hettan"!

CarlS
0

Haha, nej något charmtroll vill jag inte kalla mig. I så fall får det bli ett "Skogstroll". Glad

AndersE
0

Något jag tycker skulle vara intressant är ett slags "djävulens advokat-diskussioner". När nya (gamla?) frågor dyker upp kan det vara svårt att ta ställning.

Man kunde då ha strängar där ett ämne togs upp, och i kommentarerna skulle olika åsikter föras fram - med argument. Den som för fram åsikterna behöver inte ha åsikten, utan syftet är bara att man ska få en så bred bild som möjligt av hur man kan se på frågan.

Exempel: Omskärelse av pojkar. Tillåtet eller förbjudet. Det finns en mängd argument - religiösa, sexuella, hygieniska, rättsliga osv. Det skulle vara intressant att ta del av alla sätt att se på frågan - för att därefter kunna bilda sig en egen uppfattning.

precis
0

#9 Bra förslag! Det finns ju områden man inte har insikt i eller ens hälften av alla fakta. Och det finns så många vinklar & argument att man vill gärna höra många olika erfarenheter.
Kanske t.o.m etablera några få grundregler, t.ex. att de första 10-20 kommentarerna bara får bestå av fakta och hörsägen. utan att använda "jag tycker" "man kan anta" "jag vet" "vi tror"…
tänk till lite o starta någon tråd som test!

Ida
0

#9, #10 Vilka kreativa förslag! Tänk vad mycket bra som kan komma ur något dåligt! :)

Toppenbra, det tycker jag vi ska göra. Det blir lite "case-arbete" här inne - jättespännande!

Jag är med! :)