Ny blockad
Nu har facket/maffian inlett en ny blockad -
denna gång mot ett privat dagis
---
"Fackförbundet Kommunal inledde i går en blockad mot privat drivna Strålarnas förskola på Lidingö. Orsaken är att dagiset inte har tecknat kollektivavtal för sina anställda."
>> Länk till artikeln på SVD.se
// Staffan
Ännu en maffiastory…
Jag förstår grundtanken med facket och kollektivavtalen och är faktiskt dessutom själv med i Finansförbundet.
Dock tycker jag att blockad är en patetisk stenåldersmetod att få sin vilja igenom och tror faktiskt att den gör mer skada än nytta för dem själva.
Göteborgs-tjejen (med salladsbaren) har vad jag förstår fortfarande inte skrivit på något. Och jag förstår henne.
jag kan också förstå grundtanken, men inte förstå behovet av kollektivavtal och larviga blockader som är ideologiskt föråldrade i vårt välfärdsland.
(nu kommer väl nån att gnälla på att vi inte alls har det så bra)
Men då jämför jag såklart med andra länder, som inte har några rättigheter som uttrycksfrihet eller åsiktsfrihet eller religionsfrihet. Där man kan få sparken (utan lön eller akassa) om man bildar en bokklubb på lunchrasten… osv… där det inte finns några minimilöner alls… ibland hålls första o andra månadslönen inne och även passet, för att förhindra arbetarna för att säga upp sig.
Jag vill i första hand se lite mer solidaritet med andra länder och kräver ett annat perspektivseende ifrån Fackpamparnas håll… (de har ju trots allt miljonlöner…)
Plus att det kan vara rätt svårt att jämföra salladsbaren med dagiset och med vårdhemmet som ligger i blockad just nu… pga en restaurang kan kunden själv välja om man vill handla hos eller ej… patienterna på ålderdomshemmet har kanske inte lika lätt att välja

Det enda som de saknar är automatvapen och bindlar runt överarmen…
Annars de stackars facken blir utan sina Kollektivavtalspengar….
---
#2 Illusionen att svensk arbetarrörelse är internationellt solidarisk blev vi väl av med för länge sedan? Mer protektionistisk finns väl inte…? (Jo, SD så klart…)
Jag tycker dessa blockader mot små. väl fungerande, företag är rätt skrämmande. Det får mig att tänka på vår blivande (s)-ledare. Det räckte att hon var egen företagare några år för att utses till fackets fiende.
Svensk fackförening verkar inte kunna slita sig från drömmen om ett Sverige där 90% är anställda av stora tunga industrier…

#4 Ja där de får pengar från sina medlemmar och de förtag som har kollektivavtal. Hörde talas om ett företag där de skulle ha 4% av bruttolönen????? Vad f*n är detta för land egentligen, där ingen heller vågar kristisera dem. Svagt av arbetsmarknadsministern!!!
---
Han slipper - får ju snart hjälp av oppositionsledaren!

#5 Han har ju i och för sig påpekat för bland andra LO-kvinnan Wania att hon inte bör protestera så mycket med tanke på att hennes medlemmar tjänar på Alliansens politik framför Sossarnas.
Men hon vill helt enkelt stå och skrika i mikrofon bland röda fanor på Mynttorget, det är väl en del av jobbet…