När ni röstar...
När ni röstar vid val. Håller ni er till en fast ideologi som kanske följt er genom åren eller har det förändrats? Röstar ni med tanke på samhället eller med tanke på den egna/personliga situationen?
(Vad jag förstått så röstade många borgeligt förra valet p.g.a fastighetsskatten och då blir det ju att man ser till sin egna personliga situation kanske trots att det bara var en liten enskild valfråga)
Hur tänker ni när ni ska välja? Röstar ni på aktuella frågor som ligger i tiden eller tänker ni långsiktigt?
Det skulle vara intressant att höra lite funderingar.
/Maria
#1 Det är definitivt inte fast, förutom dom grundläggande mänskliga värderingarna.
#2 Samhället i första hand.
#3 Långsiktigt först.

Hur gör du själv?
Jag tror inte det är så enkelt för de flesta. Jag tror det är en kombination av faktorer. Ideologi, vad man tror är bra för landet och vad som är bra för en själv.
Så är det för mig och för de flesta jag diskuterat detta med.
Jag är som jag skrivit varken röd eller blå (tror jag) men mitt hjärta är oftast rött men jag kan tycka att de borgerliga har sina poänger i vissa frågor.
Jag försöker att se vad som är bra för landet, regionen, kommunen men har givetvis ångrat flera val jag gjort.
Jag kommer förmodligen att rösta på Miljöpartiet så miljön är en fråga som ligger mig varmt om hjärtat och jag tror är viktigt långsiktigt.
/Maria

Jag har hattat omkring en del i partierna. Kommer från en M-familj (uppvuxen i Falsterbo som jag är), men var med och röstade in Miljöpartiet i riksdagen. Sen hade jag en period när jag röstade blankt, och jobbade för nej till EU i Malmö. Sen blidde det (M) igen, och nu bor jag i Danmark, där jag inte får rösta till Folketinget, men skiftar mellan Venstre och Konservetive i kommunvalen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag är Folkpartist i hjärtat och har varit det i några år nu - har aldrig röstat på något annat parti sedan jag fick rösträtt. Men jag är noga med vem jag lägger min personröst på och det skulle mycket väl kunna vara en moderat jag lägger min röst på nästa gång. Jag är inte så fast i parti egentligen, men det råkar vara så att FP brukar passa mig alldeles utmärkt och det grundar jag på att jag anser att deras förslag är vad jag tror skulle gynna de allra flesta. Visst är aktuella frågor avgörande, men jag tror inte att det ska ske mirakel inom alla områden under fyra år utan jag röstar med en tro att det kan ske en skillnad inom 4-12 år om samma politik får föras.

#2 +1
//Zac