Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 2562 ggr
AndersE
0

Det här händer 2010

Kul med lite positiva nyheter?

• När det gäller bolåneräntorna så verkar de fortsätta vara låga hela nästa år, även om höjningar väntas kring sommaren. Den rörliga räntan hamnar sannolikt inte högre än 2 procent till nästa årsskifte.
  • så höjs vissa kommunalskatter. Å andra sidan justeras skiktgränserna för statlig skatt upp.
  • Många räknar med att råoljepriset höjs. Samtidigt så gör lågkonjunkturen att industrin behöver mindre energi, vilket håller ner elpriset. Priserna kan också pressas ner om de svenska kärnkraftverken kan få ut mer energi - nu ligger nyttjandegraden på cirka 50 procent.
  • Arbetslösheten når sin topp under andra kvartalet 2010 och kommer därefter att minska, spår Handelsbanken.

Källa: comboloan.se

AndersE
0

Tidigare har ju prognoserna varit att arbetslösheten skulle fortsätta öka över valet, till 2011. Om nu sysselsättningen börjar öka redan före halvårsskiftet - tror ni det påverkar opinion och valutgång?

Tydligen är det 27 kommuner som höjer kommunalskatt medan ett litet antal sänker.

Maria
0

Sysselsättningen måste öka rejält för att gemene man ska bli påverkad tror jag. Det räcker inte med några futtiga procent i en statistik.

/Maria

AndersE
0

#2 Fast "gemene man" i betydelsen flertalet har det ju redan bättre än kanske någonsin. Jag tror att trender och prognoser spelar större roll än faktiska nutidstal som snabbt blir historiska.

Det har ju länge sagts från många håll att Sverige kommer att vara ett av de europeiska länder som hämtar sig snabbast från krisen. Frågan är om det börjar synas redan till våren?

Maria
0

#3 Fast när jag pratar om "gemene man" så vill inte jag påstå att flertalet har det bättre än någonsin. Många, javisst men inte flertalet.

Se bara på våra ungdomar…,våra äldre, våra långtidsarbetslösa och de långtidssjukskrivna.

Jag tror att människor är ganska trötta på prognoser och trender utan det är först när man märker skillnaderna i realiteten, på nära håll som människor börjar tro på förbättringar.

/Maria

AndersE
0

SVT har en artikel som kom idag:

"-Sedan 2006 har två heltidsarbetande med hyggliga löner fått skattesänkningar på 42 000 kronor per år och de hushåll som har rörlig boränta har fått det mycket bra, säger Swedbanks privatekonom Ylva Yngveson till TT.

-Även om det blir så små löneökningar i år och Riksbanken börjar höja räntan blir 2010 ett mycket bra år för de allra flesta löntagare. Det har nog aldrig tidigare varit så bra ekonomiskt för ett löntagarhushåll."

Skattesänkningar på 42 000 per år… Undrar hur många av dessa som verkligen vill byta regering till hösten?

"Det är det fjärde steget i regeringens jobbskatteavdrag som innebär att de flesta löntagare får mer pengar över i år. Det handlar om skattesänkningar på 160-250 kronor i de vanligaste inkomstlägena.
Sammanlagt har löntagarna sedan 2006 fått skattesänkningar på mellan drygt en tusenlapp och 1 750 kronor per månad i inkomstlägena 15 000-40 000 kronor."

"Enligt regeringens egna beräkningar har 97 procent av alla heltidsarbetande fram till årsskiftet fått skattelättnader på över 1 000 kronor i månaden, det fjärde steget som nu är infört beräknas ge ytterligare 200-250 kronor mer efter skatt varje månad."

"Förlorare
-Det handlar om försämringar på några hundralappar för pensionärskollektivet och för de arbetslösa och sjukskriva blir det fortsatt kärvt, säger Ylva Yngveson."

Läs hela

Maria
0

Det var just "förlorarna" jag hade i åtanke.

Själv tillhör jag de lyckligt lottade som har märkt att jag har mer att röra mig med men jag hade önskat att de flesta kunder få känna så.

I pensionärernas fall så kan "några hundralappar" verka futtigt för "oss andra" men göra en stor skillnad.

Att vara sjuk eller arbetslös är ju också en situation som man inte önskar någon att vara i och att var tionde hushåll har svårt att få ekonomin att gå ihop varje månad tycker jag är illa i ett välfärdssamhälle.

/Maria

AndersE
0

#6 Du har alltså ändrat dig från #4?

kerstinjo
0

Pensionärernas inkomst sänks och det sägs att skattesänkningen ska kompensera det.

Men det beror på hur mycket du har i pension, för att du forhoppningsvis ska gå + - 0.

Får du ingen markant förändring utav din pension, så är du ändå en förlorare p.g.a. hyreshöjningar, högre matpriset osv.

De som redan nu lever på ruinens brant och inte har råd att unna sig någonting, de människorna har ingen ljusning att se.

Kerstin 

Maria
0

#7 Hur menar du?

Jag menar att människor nog är trötta på prognoser, även om dessa är positiva, om man själv inte ser någon skillnad eller rentav en försämring.

Visst är det positiva nyheter som jag personligen har glädje av bl.a men jag tänker på de andra…

/Maria

AndersE
0

#8 Som jag förstått det får de flesta pensionärer en försämring nästa år. Det tror jag alliansen måste göra något åt.

"De som redan nu lever på ruinens brant och inte har råd att unna sig någonting, de människorna har ingen ljusning att se."

Fast tanken är ju precis den motsatta. Nämligen att man verkligen ska lägga manken till för att få ett jobb. Eftersom det ju börjar bli verklig skillnad nu.

Och att om fler kommer i jobb förbättras dels deras situation, dels landets. Så att vi även framöver kan ha ett välfärdssamhälle.

Maria
0

#10 Nu finns de ju de som inte kan lägga manken till för att få ett jobb för att det är en fysisk omöjlighet.

Pensionärerna har ju som sagt redan arbetat.

Jag tror att sitter man i denna utsatta situation så är det svårt att se långsiktigt att detta kan gynna "just mig"

/Maria

AndersE
0

#11 Jag förstår att perspektiven är väldigt olika mellan individ och regering.

Jag ser dock det som händer nu som ganska likt det "stålbad" som Göran Persson drog oss igenom. För att komma ut helskinnade på andra sidan måste man ha ett helhetsperspektiv. Den gången (90-talet) handlade det om att sanera en ekonomi i fritt fall. Den här gången handlar det om att ändra riktning från en som innebar allt färre i arbete och alt fler som levde i uatnförskap. Den kursen ledde mot en katastrof.

Jag förväntar mig att denna nya kurs på relativt kort sikt kommer att lda till förbättringar även för de som inte kan arbeta.

Maria
0

#12 Jo, det är väl det man får hoppas att saker och ting händer på kort sikt och visar sig i realiteten för de som har det sämst.

/Maria

kerstinjo
0

#10 Nu pratade jag om pensionärerna och många utav dem kommer att få en tuff framtid. Som #11 skriver, de har inte tid att vänta på en långsiktig lösning. De lever här och nu.

#10 Men, du AndersE, hur 17 ska arbetslösa få jobb? Allt mer fabriker läggs ned, Landstinget och de flesta kommuner går back och väljer att friställa personal för att rädda sin ekonomi.

Färre personer får göra flera personers jobb. Ungdomar går från gymnasium/yrkesinriktat gymnasium och får inga jobb.

Kommuner belastas mer och mer utav människor som ej klarar sin ekonomi. Ju fler personer som belastar socialtjänsten och får bidrag enligt SoL, dessto mer urholkas kommunernas ekonomi.

Jag är helt emot de s.k. investeringar som görs i samråd med Arbetsförmedling/Försäkringskassa/Socialtjänsten.

Realistiskt sett så har jag inte sett att det har lett till något positivt, inga jobb m.a.o. Det har blivit någon slags "vuxenförvaring".

Jag är så pass gammal att jag genom åren (oavsett regering) har sett hur det blir allt svårare för den enskilda individen och jag tycker inte längre att det är en partipolitisk fråga. För mig är det en samhällspolitisk fråga.

Som du skriver; Och att om fler kommer i jobb förbättras dels deras situation, dels landets. Så att vi även framöver kan ha ett välfärdssamhälle.

Det är en självklarhet för mig, men samtidigt måste jag se objektivt på dagens arbetsmarknad. Var ska vi hitta jobben?

Kerstin 

AndersE
0

#14 Ja, pensionärerna fick ta en stor smäll i samband med Perssons stålbad också. De utlovades då en kompensation som aldrig kom.

Jag kan acceptera att pensionärerna inte får full del av jobbskatteavdragen, men förstår inte varför de ska behöva uppleva försämringar. Det borde ändras på tycker jag.

När det gäller jobb så tycker jag inte regeringen sak ordna dem. Regeringen ska se till att det är lönsamt att starta och driva företag och att det är lönsamt att ta en anställning. Det finns massor av icke utfört arbete. Ett exempel är ju de hushållsnära tjänsterna. Jag ser hur fler köper sådana tjänster och att det också startas fler sådana företag. Det finns säkert flera områden. Ger man människor möjlighet att tjäna pengar så tar de tillvara på det.

kerstinjo
0

Om jag ska försöka att vara väldigt objektiv, så är det i dagens samhälle inte lönsamt att starta ett företag med det antal anstälda som behövs för att reducera arbetslösheten.

"Hushållsnära tjänster"? Ja, visst är det flera människor som startar ett handelbolag, ev aktiebolag, med dessa tjänster. Men den marknaden är snart mättad, för de människor som behöver dessa tjänster kanske inte har råd i långa loppet.

De som mest behöver dessa tjänster är i regel människor, som inte orkar med dessa utförande tjänster. För de övriga är det en "lyxvara".

Jag försöker att tänka så att det knakar, men jag kommer inte på fler tjänster, som kan rädda alla de som blir arbetslösa nu/ eller redan är arbetslösa.

"Ger man människor möjlighet att tjäna pengar så tar de tillvara på det." Berätta det för min 23-åriga arbetslösa dotter, som mår så psykiskt dåligt av att vara arbetslös, så skulle hon med glädje ta till vara alla tips du kan ge. 

Det är inte så lätt Anders!

Men nu kom jag lite ifrån ämnet "Det här händer 2010". Eller kanske inte?Obestämd

Kerstin 

AndersE
0

#16 "…så är det i dagens samhälle inte lönsamt att starta ett företag med det antal anstälda som behövs för att reducera arbetslösheten."

Nej, inte ETT företag. Jag tror faktiskt det var Mona Sahlin som under sin tid som småföretagare pekade på att det borde vara lättare att få tusen småföretag att anställa varsin person än att få ett storföretag att anställa tusen. Jag vet att många ensamföretagare sliter hårt och gärna skulle tagit hjälp om det inte vore för alla hinder och kostnader.

Jag upplever att marknaden för hushållsnära tjänster ännu växer. När marknaden mättats vet jag inte. Jag ser fler och fler "vanliga" människor som köper sådana tjänster.

Jag har inte sagt att något är lätt. Jag träffar rätt ofta människor med "affärsidéer" och ännu oftare småföretagare som skulle kunna men inte vill anställa. Jag hör småföretagare som berättar att redan med en eller två anställda ökar deras adminsitrativa börda oerhört samtidigt som kostnaderna är höga. Kunde man komma till rätta med detta tror jag potentialen för fler jobb är mycket, mycket stor.

blombuketten
0

Ja, jag vet inte men att gemene man skulle fått det så mycket bättre…….vilka är då gemene man? Jag upplever att många människor får det sämre. Har svårare att hålla ihop ekonomin. Fler blir arbetslösa och fler hamnar på socialen. Man drar in på folk och de som blir kvar får jobba hårdare.

I morse när jag satt med min kaffekopp framför TV´n och läste nyheter (som går på kanal 24) så stod det att läsa att antalet företag som gått i konkurs har ökat.

Här om dagen, när jag stod och tittade på priserna på kött…..som ökat enormt efter jul…..så var det flera personer som stod där, precis som jag och bara tittade på priserna. Vände och vred på köttpaketen. Där stod också en gammal dam som började prata med mig. Hon sa att det var tur hon inte var ung idag och skulle behöva handla mat till hela sin familj……..för, som hon sa, jag hade fyra barn och hur skulle pengarna räckt med dessa priser……sen sa hon att hennes pension skulle sänkas med 210 kronor samtidigt som hyran skulle ökas. Sen sa hon att tack och lov att jag är så gammal och snart lägger näsan i vädret…….

Jag känner flera som just nu söker arbete, hela tiden. De söker överallt i Sverige men förgäves. Flera är desperata för antalet stämpeldagar minskas. Bor ju i en kommun som är rätt beroende av sin stålindustri som just nu går så illa så många hamnat utanför arbetslivet. Familjer som mår jättedåligt och inte vet hur det ska bli längre fram. Många mindre företag som jobbat ihop med de större företagen stänger, en efter en.

Inom vården dras det in på vikarier, vilket gör att ordinarie personal får jobba ännu mer. Man börjar redan se resultatet av det, vilket är att personalen blir sliten, griniga och förbaskat trötta. Vårdbehovet minskas ju knappast. Tvärtom har det ökat ganska mycket på senare tid. Antalet personliga assistenter har minskat kraftigt och det innebär i sin tur att antalet vårdtagare ökat på hemtjänsten. För någon måste ta hand om den brukare som inte längre får hjälp genom LSS. Sjukhusen drar in på personal och skickar hem människor så fort de anses medicinskt färdigbehandlade och låter helt sonika kommun ta över resten, vilket innebär att antalet sjuka också hamnar inom hemtjänsten, för kortare eller längre tid. Så antalet vårdtagare ökar medan antalet personal minskar, samtidigt som kravet på god vård ökar. Hur får man det och gå ihop?

Samtidigt som allt detta så blir klimatet hårdare för den som är sjuk och den riskerar att bli utförsäkrad och ska stå till arbetsförmedlingens förfogande, fast det inte finns jobb ens för de som är friska.

Ja jag vet inte, men att det ser så ljust ut och att gemene man skulle ha fått det så mycket bättre har jag svårt att se. Fast vem vet, jag kanske inte känner gemene man.

Calmare
0

#16 Kerstinjo, ett tips till din dotter som ger resultat, utbilda sig och om så behövs flytta till ort där arbete finns. Glad

JulJack
0

Välkommen till verkligheten 2010!

Politiker gör skillnad på folk och folk. Regeringsmakten tar från de sämst ställda och ger till de som redan har.

Ser vi till funktionshindrade och handikappades situation, följer sjukersättningen (förtidspensionen) bara prisutvecklingen, medan ålderspensionen följer pris- och löneutvecklingen. Det innebär att funktionshindrade och handikappade halkat efter med cirka 5 %, sedan det nya pensionssystemet infördes.

Genom medveten vilja, har regeringsmakten, FÖRSÄMRAT för de som redan har det sämst ställt. Genom medveten vilja, SKULLE, regeringsmakten, kunnat FÖRBÄTTRAT för de redan sämst ställda.

Men med egoistiskt synsätt, som tillgodoser en liten maktelits behag, fanns det ingen solidaritet som gör att "GEMENE MAN FICK DET BÄTTRE"

AndersE
0

#20 Jo, det går att ta ut hur mycket skatt som helst av de som producerar välfärd. Och ja, det går att - under en kort tid - ge mycket pengar åt de som enbart konsumerar välfärd.

Har du funderat på vad en sådan politik skulle ge för resultat?

JulJack
0

#21 Jo, det har jag funderat över.

Anders; Vad är din ståndpunkt? Du får gärna förtydliga vad du menar med "Ge mycket pengar åt de som enbart konsumerar välfärd."

AndersE
0

#22 Utan människor som arbetar finns ingen välfärd.

Ju fler människor som arbetar och ju mer dessa arbetar desto mer välfärd får vi.

Det finns människor som av olika anledningar inte arbetar och alltså inte bidrar med välfärd. Många av dessa får välfärd ändå.

Ju fler som arbetar, desto mer välfärd kan vi hjälpa dem som inte arbetar med.

Om man har en politik som går ut på att i högsta möjliga mån bestraffa (beskatta) dem som arbetar så kommer det att arbetas mindre. Då blir det mindre välfärd att fördela till de som inte arbetar. Om man dessutom gör det väldigt förmånligt att inte arbeta så kommer ändå färre att arbeta.

Tydligt nog?

JulJack
0

#23 Höjda skatter och mer byråkrati är inte lösningen på välfärdsproblemen. Det behövs ett annat system.

Anders skriver: "Ju fler som arbetar, desto mer välfärd kan vi hjälpa dem som inte arbetar med." Då blir frågan; Vad ska vi arbeta med?

Dagens arbetarmoral går ut på att individen måste arbeta minst 8 timmar (helst 10-12 timmar) per dag för att gynnas och accepteras av systemet och allmänheten som ingår i systemet (de som anser sig producera välfärd).

Tillväxt innebär att man kommer till en gräns där människan inte kan öka produktionen av egen kraft. Maskiner sätts in och det ger färre arbetande människor och på så sätt ökar arbetslösheten. I detta skede måste de som styr göra människor allt mer missnöjda så att de kan jaga lyckan genom att köpa mer materiella prylar.

Det betyder att produktionen måste följa pengarna eftersom de som inget har inte kan köpa. Därför riktas produktionen allt mer på att tillgodose den förmögna minoritetens önskemål och allt mindre den fattiga majoritetens behov. Vissa äger mer än de rimligen kan begära medan andra får sova utomhus i pappkartonger.

Vad ska vi arbeta med?

Hur många timmar/dag ska vi arbeta för att accepteras av systemet och av de som anser sig producera välfärd?

Kommer systemet och de som anser sig producera välfärd att acceptera människor som inte uppfyller arbetarmoralens system?

Det finns människor som arbetat 30-40 år av sitt liv för att skapa välfärd till både dig Anders och mig, när de sedan råkar ut för en olycka eller sjukdom som gör att de inte kan arbeta. Då finns det människor och ett politiskt system som anser att de enbart konsumerar välfärd.

Det finns handikappade som inte kan arbeta och det finns människor och ett politiskt system som anser att de handikappade enbart konsumerar välfärd.

Solidaritet bygger demokratins grundtrygghet och i kollektivet visar det hur LÅNGT VAR OCH EN AV OSS HAR KOMMIT I VÅR INDIVIDUELLA UTVECKLING!

Hur ska vi kunna bygga ett nytt system med den individuella egoism som nu råder?

AndersE
0

"Då blir frågan; Vad ska vi arbeta med?"

Sådant som det finns behov för, dvs ungefär hur mycket som helst.

"Dagens arbetarmoral…" etc.

Nej, det fungerar utmärkt att jobba 40-timmarsvecka.

"Maskiner sätts in och det ger färre arbetande människor och på så sätt ökar arbetslösheten."

Nej, men fler människor blir tillgängliga för annat arbete.

"Hur många timmar/dag ska vi arbeta för att accepteras av systemet och av de som anser sig producera välfärd?"

Vi har 40 timmars arbetsvecka. Det står dig fritt att försöka jobba mer eller mindre. Finns inget "system" som måste acceptera det, bara du själv som får ta konsekvenserna.

"arbetarmoralens system"

Vad är det?

"Hur ska vi kunna bygga ett nytt system med den individuella egoism som nu råder?"

Svenskarna skänker mer pengar till välgörenhet för varje år. Även 2009 - ett år med ekonomisk kris. (Källa)

Jag känner inte igen din bild av världen.

Hur mycket pengar har du själv skänkt i år? Hur mycket har du betalt i skatt? Är du solidarisk?

Lisbeth3
0

#24 Otroligt välskrivet och bra inlägg!

JulJack
0

#25 "Sådant det finns behov för dvs. hur mycket som helst"

Varför är arbetslösheten hög och varför är inte dessa behov tillfredställda?

"Nej, det fungerar utmärkt att jobba 40-timmarsvecka"

Ja, om du har ett arbete.

"Nej, men fler människor blir tillgängliga för annat arbete"

Vilka andra arbeten och varför är arbetslösheten hög?

"Det står dig fritt att försöka jobba mer eller mindre…" "bara du själv som får ta konsekvenserna"

Säg upp dig från ditt nuvarande arbete och ge dig ut efter ett nytt. Då kanske du möts av nya erfarenheter.

"Arbetarmoralens system"

Läs tidigare inlägg och fundera.

Tror du att alla har råd att skänka pengar?

Lumac
0

"Vad ska vi arbeta med?"

Ingen kan nog ge ett exakt svar på den frågan. Nya arbeten uppstår hela tiden runt omkring oss. De är bara svårare att upptäcka än de som försvinner. För nya arbeten tillkommer förmodligen i mindre mängder. Det anställs en person där, tre där, osv. Uppsägningar kommer däremot oftare i stora klumpar (t ex inom bilindustrin idag).

SCB skriver så här i sina prognoser med fokus på tiden fram till 2030:_
Bristen på arbetskraft med utbildning inriktad mot arbete inom hälso- och sjukvård och social omsorg synes bli mycket omfattande på lång sikt. Tillgången beräknas öka med endast 30 000 fram till år 2030 medan efterfrågan ökar med hela 190 000. I första hand efterfrågas fler personer med gymnasial utbildning. Pensionsavgångarna bland vårdpersonalen blir stora och tillskottet från gymnasieskolans omvårdnadsprogram räcker inte till för att täcka pensionsavgångarna._

Tillgången på arbetskraft med utbildning inriktad mot teknik och tillverkning beräknas öka med 15 000 fram till år 2030 medan efterfrågan ökar med 125 000. Detta betyder att med nuvarande utbildningsdimensionering och om ungdomars studieval inte ändras kommer dagens bristsituation att tillta.

Sedan förstår jag inte riktigt vart du vill komma med det du skriver om att en del anser att vissa människor endast konsumerar välfärd. Det är väl självklart? Antingen betalar man in pengar netto till statskassan eller så får man ut pengar netto. Vissa konsumerar och andra producerar. Det är väl så systemet är tänkt att fungera?

"Hur många timmar/dag ska vi arbeta för att accepteras av systemet och av de som anser sig producera välfärd?"

Jag tycker att man (om man är frisk) bör arbeta så mycket man har möjlighet till för att försörja sig själv. Klarar man det på 1 timme per dag är det helt ok för mig. Vill man arbeta mer så är det upp till den enskilda personen. Företaget jag arbetar på har inte 40 timmars arbetsvecka utan 38,5 (tror jag, det skiljer sig åt sommar- respektive vintertid). Jag tror inte att någon ser ner på mig för att jag då arbetar mindre än åtta timmar per dag. Jag klarar mig utmärkt på det utan att behöva söka bidrag.

AndersE
0

#27 "Varför är arbetslösheten hög och varför är inte dessa behov tillfredställda?"

Därför att det ännu finns för lite att vinna och för mycket att förlora. Det är svårt och riskfyllt att starta företag och ännu dyrare och mer riskfyllt att anställa. Och väldigt små möjligheter att tjäna pengar på det.

"Ja, om du har ett arbete."

Hur menar du nu? Nyss skrev du att "måste arbeta minst 8 timmar (helst 10-12 timmar) per dag". Är det när man är utan arbete då?

"Vilka andra arbeten och varför är arbetslösheten hög?"

Du kan t.ex. hitta massor av kommentarer på denna sajt om att det är för stora klasser i skolan, för få folk i vården osv.

"Säg upp dig från ditt nuvarande arbete och ge dig ut efter ett nytt. Då kanske du möts av nya erfarenheter."

Tack, jag trivs bra. Roligt och omväxlande arbete med bra lön.

"Läs tidigare inlägg och fundera."

Jag har läst och funderat. Frågan kvarstår.

"Tror du att alla har råd att skänka pengar?"

Nej, men du klagade på "individuell egoism". Och jag visade exempel på motsatsen. Att du kanske är individuellt egoistisk kan vara en sak, men ska du döma ut andra får du kanske komma med några belägg?

blombuketten
0

Fast prognosen för att det ska finnas arbete "hur mycket som helst" tycker, i alla fall, jag inte stämmer. Länken är till Sydsvenskan.

Lumac
0

Nä, alla kommer nog aldrig ha arbete samtidigt. Det kommer nog alltid att finnas en viss "naturlig arbetslöshet" i samband med att vissa branscher "försvinner" och andra tillkommer. Det tar tid att nyutbilda människor.

Som tur är verkar Sverige i alla fall klara lågkonjukturen bättre än vad som prognostiserades när artikeln du länkade till skrevs. I artikeln nämns en förväntad arbetslöshet på 11% i år. I prognosen från december tror Arbetsförmedlingen att arbetslösheten toppar på 9,4% i år för att sedan börja falla tillbaka.

AndersE
0

#30 Fast arbetslöshet är för mig inte samma sak som att det saknas arbetsuppgifter.

Dels - som jag skrev ovan - önskas det ofta mer resurser till t.ex. vård och skolor.

Dels är vi många, många som tycker vi inte hinner med allt. Vi har fönster att måla, hängrännor att rensa, garage som borde städas osv. Många av oss söker sig idag till olika träningsanläggningar (typ Friskis & Svettis) men jag tror marknaden är ännu större. Jag vet många, många som skulle önska att de kunde unna sig en massage lite oftare. Listan kan göras hur lång som helst.

Mycket av detta hamnar under det vi kallar "tjänstesektorn". Problemen är många. Ett är skatten på arbete:

• Säg att du tjänar ihop 40 000 på en månad.
  • Arbetsgivaren betalar en fjärdedel i arbetsgivaravgift. Din lön blir 30 000.
  • På ditt lönebesked läser du 23 000 efter skatt.

(Källa uträkning: ekonomifakta.se)

Ska du sen betala någon en lön som motsvarar din egen lön måste du alltså arbeta nästan två timmar för varje timme du köper.

Det är klart att många fönster förblir omålade, rännor orensade, garage ostädade och att du inte unnar dig din träningstimme eller massage.

Till detta kommer alla hinder som finns och som gör att människor inte kan/vågar dra igång det där företaget. Och de som trots allt gör det jobbar hellre 70 timmar i veckan än att anställa någon.

Jag är övertygad om att det finns oerhört många arbetsuppgifter och att om vi kan sänka skatten på arbete och underlätta för småföretagarna så kommer vi att ha arbetskraftsbrist istället för arbetslöshet.

AndersE
0

Säg att jag ska ha en stor 50-årsfest och anlitar en cateringfirma. De vill ha 10 000 för jobbet.

Om jag har en lön på 30 000 i månaden måste jag tjäna ihop nästan 19 000 för att kunna betala cateringfirman 10 000. Efter att ha betalt sina skatter och avgifter får cateringfirman ut precis över 4 000.

Så staten har plockat in drygt 14 500 i skatter och avgifter för att jag skulle ha en 50-årsfest.

Källa

---

Men det är väl ingen som tror att skatten på arbete påverkar arbetslösheten? Eller att den har något att göra med om jobb utförs svart eller vitt?

Finns det någon som tror att man skulle kunna få fart på branschen "catering" i Sverige? Att det finns en potential och att människor skulle kunna få jobb där?

blombuketten
0

#31. Det är väl knappast fråga om att alla inte kommer ha jobb samtidigt och att en viss arbetslöshet alltid kommer att finnas. Arbetslösheten är stor och ännu större verkar den bli och var ska alla arbetslösa ta vägen?

#32. Jaha, och de arbeten du talar om…..finns dem så man kan få dem nu? I så fall var kan man anmäla sitt intresse…..för på AF finns de inte.

Resurser till skolor och vård? Hänger du inte med alls. På skolor och vård dras det just nu in personal…..i de allra flesta kommuner. Skolor stängs och slås ihop och elever får trängas på ytor som inte alls räcker till. Inom vården dras det ner på antalet platser och personal minskas och där de inte minskas är det vikariestopp, vilket innebär att ordinarie personal får arbeta mer. Ganska kännbart faktiskt.

I framtiden sias det om att personal kommer att behövas inom vårdsektorn, men det är då, vad ska hända nu? Det går ju knappast att säga till arbetslösa att gå hem till dig och måla fönster och städa garage? Även om marknaden är så stor som du tror, så är det ju inget som finns för förtvivlade arbetslösa idag.

AndersE
0

#34 Det är synd att du inte läser vad jag skriver i mina kommentarer.

blombuketten
0

#35. Det är synd att du påstår det, för jag har läst och uppfattat det utifrån det jag har svarat.

AndersE
0

#36 Jaha.

blombuketten
0

#37. Precis. För det du skriver om är inte en realitet, idag i alla fall, och då undrar man ju fortfarande var alla arbetslösa som finns idag ska ta vägen? De har ju ingen glädje av dina visioner, så länge det inte är en realitet.

Mitt emot vårat hus finns det en cateringfirma föresten. De gör mat på beställning och kör ut den till olika kunder. Den har funnits så länge vi bott här.

AndersE
0

#38 Har du läst #24, från vilket den senaste diskussionsutvecklingen stammar? Menar du att den enbart resonerar kring denna dag? Eller kan du möjligen se att det snarare handlar om politisk vision och ideologi samt att jag svarar på det?

Min uppfattning är inte att regeringen har till uppgift att plocka in en massa skattepengar och sedan anställa människor i statliga jobb. Det må vara en röd-grön uppfattning om hur man bäst utvecklar vårt land.

Min uppfattning är att regeringens uppgift är att skapa goda förutsättningar för arbete. Arbetsuppgifter uppstår nämligen bäst som svar på behov. Åtminstone enligt min uppfattning. Och om min uppfattning är rätt så är regeringens uppgift att skapa förutsättningar för de människor som vill tillgodose behoven.

Om du läser mina kommentarer igen ser du att jag försökt ge exempel som visar att behoven finns. Det finns mängder av arbetsuppgifter som människor vill ha utförda men som inte görs idag.

Vidare visar jag, också genom exempel, hur t.ex. dagens hårda beskattning av arbete utgör ett hinder för att behovet av utförda  arbetsuppgifter ska omvandlas till företag och anställningar.

Min uppfattning är också att regeringen, bl.a. genom jobbskatteavdragen är på väg att förbättra situationen. Genom att minska skatten på arbete ökar man möjligheten att behov leder till arbete.

Själv är jag av uppfattningen att man utöver detta även behöver göra mer för att underlätta för småföretagare.

blombuketten
0

#39. Ja, men det skrev jag ju……att det var dina visioner.

JulJack
0

#28 Ang. att "vissa människor endast konsumerar välfärd" hänvisar jag till Anders inlägg #21, ett uttryck som han myntat och som jag utgick ifrån.

BLOMBUKETT, bra skrivna inlägg!

#29 Om du har en arbetsgivare som accepterar att du arbetar 1-60 tim/vecka, då är det bra. Har du inget arbete kan du inte arbeta 1-60 tim/vecka. Även fast du vill arbeta. Har du en arbetsgivare som kräver att du ska arbeta 60 tim/vecka och du nekar. Vad händer då? I värsta fall blir du uppsagd. Arbetarmoral!

Den som på grund av sjukdom, handikapp, funktionshinder inte kan arbeta eller endast kan arbeta någon timme per dag eller vecka, straffas av systemet då systemet endast utgår från ekonomisk tillväxt och vad som kan produceras. Människovärdet är satt ur spel! Här gör sig även allmänhetens egoism till känna; "Den där lata jäveln, jävla myglare, parasit som inte gör rätt för sig" o.s.v. Arbetarmoral!

Så länge vi tror att välstånd kommer ur ekonomisk tillväxt blir de rika allt rikare. Ekonomisk tillväxt är ett sätt att mäta framgång som utgår från vad man kan sälja inte vad man kan göra för människor och människors gemenskap. Ekonomiska makten samlas på färre händer och storföretagen och storbankerna tar allt mer och de tar även makten över folkvalda politiker.

Egoism handlar också om att ta från pensionärer och att ge handikappade och funktionshindrade låg ersättning och i nästa stund påstår styrande politiker att de inte kan säga nej till det system som de själva skapat när de får lönelyft.

Det finns människor som tillskansar sig mer än de behöver och de har möjlighet att skänka pengar till välgörenhet. Det finns grupper som inte har den möjligheten. Skulle vi ha ett system som handlar om att leva lagom utan en massa egoistiska ha begär kunde de redan sämst ställda få en större del av kakan och därmed komma mer till sin rätt i samhället vilket är en vinst för hela samhället.

Ser vi till handikappades situation så betalar de skatt på sin förtidspension och bidrar därmed till välfärden. De betalar skatt för att de är handikappade och belönas av systemet med indragna resurser och många av de handikappade måste vårdas i hemmet av föräldrar som betalar skatt för att deras barn är handikappade. Systemet slår undan benen för dem som bäst behöver systemets hjälp.

Med dagens egoism som utgår från ekonomisk tillväxt är chansen liten för de sämst ställda. Och det spelar ingen roll om alliansen  eller oppositionen styr. De sitter fast i samma system. Därför behövs ett nytt system.

Arbete är så mycket mer än enbart ekonomi och lönearbete. Arbete handlar om medmänsklighet och den visar sig på många olika sätt.

AndersE
0

#41 "Har du en arbetsgivare som kräver att du ska arbeta 60 tim/vecka och du nekar. Vad händer då? I värsta fall blir du uppsagd. Arbetarmoral!"

Vi har lagstiftning om arbetstid, vi har fackföreningar och vi har arbetsdomstolar.

I övrigt verkar det som om du anser att varje människa som arbetar och tjänar pengar borde buras in, medan alla som inte arbetar borde placeras på piedestal och få pengar från de som burats in.

För mig är dina tankar och din argumentation så främmande för mig att jag inte kan diskutera med det som utgångspunkt.

JulJack
0

#42 Anders, du tycks inte förstå konsekvensen om du nekar övertidsarbete. Jag är glad för din skull om du har en förstående arbetsgivare. Det är inte alla som har det.

Jag anser inte att "varje människa som arbetar och tjänar pengar borde buras in." Läs vad jag skriver; "Det handlar om att leva lagom"

Om det jag skriver är främmande för dig, rekomenderar jag dig att gå utanför de ramar du lever inom.

AndersE
0

#43 Jo, i mitt yrke har arbetsgivaren och arbetstagarna i sedvanlig förhandling kommit överens om ett s.k. "skyldighetsavtal" som gör att vi kan beordras arbeta övertid.

I en tidigare befattning hade jag "oreglerad arbetstid". Det innebar i princip att det förutsattes att jag löste arbetsuppgifterna och att jag inte fick extra ersättning om det blev övertid.

Inget av dessa tillhör dock vanligheterna.

Jag har läst vad du skriver. Du lever uppenbarligen i en helt annan värld än vad jag gör. Vilket jag är glad för. Människor i min värld är mycket mer sympatiska än vad de verkar vara i din.

blombuketten
0

#43. Ja precis…..ibland kan det vara riktigt bra att lossa på skygglapparna och se sig omkring i verkligheten.

#42. Var har JulJack skrivit att man ska bura in de som arbetar och sätta de som inte gör det på piedestal?

Att man ser till att de som sämst har det får den hjälp de behöver är väl knappast att sätta dem på piedestal. Det är väl, enligt mitt sätt att se, rätt mänskligt.

JulJack
0

#44 Jag hade tänkt avsluta efter mitt förra inlägg. Men tänker flika in en synpunkt på det du skriver i #44.

"Du lever uppenbarligen i en helt annan värld än vad jag gör. Vilket jag är glad för. Människor i min värld är mycket mer sympatiska än vad de verkar vara i din."

Anders du/jag och alla andra här på planeten Tellus "BEFINNER OSS I SAMMA VÄRLD"

Det förstår vi när vi sätter oss in i vad materieaspekten och medvetenhetsaspekten betyder. Det du skriver utgår endast från den subjektiva medvetenhetsaspekten och då får man en missvisande verklighetsuppfattning.

#45 Tack för inlägget!

AndersE
0

#46 Vi må leva i samma värld, men jag har lärt mig att sättet att betrakta världen är minst lika viktigt som själva världen.

Ditt sätt att se på världen och dina medmänniskor verkar skilja sig så oerhört mycket åt att jag tror det är ungefär samma sak som att vi lever i olika världar.

Den egoism och det elände du beskriver förekommer säkert, men från min utgångspunkt är det inte alls så dominerande som det verkar vara i din. När jag ser på världen så ser jag allra mest människor som är empatiska och som gör sitt bästa för sig och sin omvärld.

JulJack
0

#47 Jag har en mycket bra och ljus tillvaro med människor omkring mig som har både empati, ödmjukhet och som gör sitt bästa för sina medmänniskor.

Vi får inte glömma att det finns människor, utsatta grupper, som har det sämre än dig och mig. Och jag har tagit på mig en uppgift att försöka, skriver försöka, hjälpa dessa människor till en drägligare tillvaro för sig själv och deras barn.

När det gäller funktionshindrade och handikappade har jag fört en aktiv process mot olika riksdagsrepresentanter och senast fick jag detta svar:

"Har tagit upp frågan i Sveriges riksdag! Själv anser jag att det skall finnas en rättvisa mellan hur sjukersättning och ålderspensionen räknas upp. Jag kommer att påannonsera frågan igen och redovisa dina synpunkter."

Att gå utanför de ramar man själv lever inom, har fått mig att inse hur bra jag har det och att andra behöver hjälp, för att få det samma.

Nu väntar en ny arbetsdag.

Ha…De

blombuketten
0

#48. Vilket härligt inlägg, skönt att läsa så här på morgonen. Man blir varm mitt i vinterkylan.

AndersE
0

#48 Intressant och en liten kontrast mot bitterheten i #41.

blombuketten
0

#50. Kontrast…….nja, snarare en sammanfattning av vad man själv står, utifrån #41 sett.

När du skriver kontrast mot bitterheten, vad menar du då? Jag undrar då det finns lite olika meningar med just ordet bitterhet.

Bitterhet: bitter smak, beskhet, smärta, sorg, besvikelse, grämelse, plågsamhet, hätskhet, galla, vrede, agg, sarkasm

Lisbeth3
0

#50 Undrar lite över uttrycket #21"vissa människor endast konsumerar välfärd".

Vill du förklara hur du vet vad "vissa" människor bidrar med? Hur du ser deras strävanden. Är du på plats och kan se vad de uträttar?

Själv så har jag inte en aning.

Anser du att det enda sättet att bidra till välfärd är att bidra ekonomiskt?

Ang "bitterheten i #41 så ser du bitterhet. Själv så läser jag ett inlägg som genomsyras av omsorg mot de sämst ställda. Hur vi läser beror förmodligen på hur vi anser att ett idealt samhälle ska se ut. Vill vi ha ett sköt dig själv och skit i andra, eller vill vi ha ett empatiskt samhälle där människor tjänar varandra.

#41Arbete är så mycket mer än enbart ekonomi och lönearbete. Arbete handlar om medmänsklighet och den visar sig på många sätt"

#41 Det står att den ekonomiska makten samlas på färre händer. Att makten tas från politikerna allt mer. Tidigt i morse i SVT diskuterades det kring detta. Man sa att vi kommer att få höra mycket diskussioner om detta innan valet. Det togs bl.a. upp om hushållsnära tjänster, är det politikernas (alliansens) intresse som lett till dessa tjänster. Eller finns det andra intressen med dolda avsändare och motiv bakom. Intressant vilka är det vissa försvarar när de försvarar hushållsnära tjänster är frågan då. Ja det är sannerligen ett skådespel vi deltar i.

AndersE
0

#52 Jag menar att allt det vi kallar välfärd är frukten av någons arbete. Därav följer att ju fler som arbetar och ju mer dessa arbetar desto mer välfärd blir det. Självfallet finns fler variabler som att prioritera så man jobbar med det viktigaste först, eller att arbete kan utföras olika effektivt.

Ur det synsättet kvittar det ju om arbetet är avlönat eller ej. Den som arbetar ideellt tillför ju lika mycket som den som har lön.