Privata aktörer i vården
Argumentationen mot privata aktörer i vård från vänsterhåll brukar se ut ungefär så här:
- Det är att skjutsa skattepengar i privata fickor
- Företagen tjänar pengar genom att skära ned och försämra för personalen
Jag såg en notis i lokaltidningen idag. Först noterade jag bara att (som vanligt känns det som) de privata vårdföretagen var bättre.
Det var socialnämnden som gjort en kvalitetsgranskning av äldrevården i kommunen. Och funnit att "socialförvaltningen har en del att jobba med när det gäller enhetlighet och kvalitetssystem på sina egna vårdboenden. Här ligger vårdföretagen som är entreprenörer åt kommunen före."
När jag läste lite mer såg jag att skillnaderna främst låg i hur man tog hand om sin personal. De privatanställda fick arbetskläder, de hade tillgång till datorer och de fick utbildning. Till skillnad från de kommunanställda.
För mig är det inte så konstigt. Har man ett företag i vårdbranschen så är ju personalen oerhört viktig om man ska nå sina mål. Självklart satsar man där. I synnerhet som det just i vårdsektorn kan vara svårt att hitta rätt utbildad personal. Hittar man dem bör man ju se till så de trivs och stannar.
Det stämmer inte på min kommun.
Arbetstagarna har arbetskläder och de som jobbar i hemvården och besöker människor i hemmen, har även jackor.
Kommunen ligger långt fram då det gäller vidarutbildning, kvalitetsförbättringar, dokumentation, datorkunskap, tillgång till datorer osv.
Skoj att kunna tala om att den kommunala vården, i min kommun, fungerar bra.
#1 Jag tror den kommunala vården fyungerar utmärkt på väldigt många håll.
Anledningen att jag lyfte fram detta var främst att det rätt ofta förs fram som argument att man tror att privata aktörer ser dålig behandling av personalen som en framgångsrik konkurrensfaktor.
För mig är driftformen mindre intressant än resultatet. Kan en kommunal organisation driva verksamheten bättre än någon annan ska de naturligtvis göra det.