Katastrofer
Jag vet inte om det är rätt forum att lägga denna fråga men jag tänker på jordbävningen i Haiti. Hur påverkade blir ni? Gör ni något? Skänker pengar? Annat?
/Maria

Det är en jäkla svår fråga det där.
Visst kan jag ge en hundrig, det är inget för mig, men mycket där nere. Problemet är att det redan skrivs om svartabörshajar, stölder av material och mat osv osv. DET vill jag inte stödja.
I Danmark går det runt folk överallt med bössor och samlar in pengar, men om jag ska ge så skickar jag hellre pengar via banken till Röda Korset tex. Det fuskas med insamligsbössorna också.
Nästa sak är vad det är för regim som finns? Kommer det bara att byggas skithus (ursäkta) igen? Vad gör det egna landet? Vad händer efter uppröjningen? Lär man sig något? Stödjer man korruption och elände i längden?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#1 Jag håller med dig. Hur mycket ska man lita på media? Vart går mina pengar?
Jag brukar ligga lite lågt och ge mina pengar dit jag vanligtvis gör och avvaktar. Det är inte för att vara snål men jag är väldigt skeptiskt och brukar förlita mig på att Sverige i sin "helhet" gör vad vi kan….
/Maria
Här i Sverige så verkar det vara mera regel än undantag att pengar till hjälpbehövande hamnar någonannanstans än vad som var meningen med det hela och det tycker jag är för mig väldigt frustrerande. Jag hade gärna bidragit med några tusenlappar, inte så mycket i sammanhanget men som en säger många bäckar små ger en stor å. Har någon ett förslag på någon orginasation som man kan lita på? Du Charles som bor i USA har du något förslag?
#3 Tror du det är specifikt just när det gäller Sverige? Eller vad har du för belägg för det?
/Maria

Man kan ju gå en omväg och stödja Läkre Utan Gränser tex. De skickar ju folk dit det behövs. Skulle också gärna gett pengar till de enormt duktiga hundarna som hittar folk som är begravda, men de är väl finansierade på annat håll?
Men att bara ge till "Barnen i jordbävningen" som nån sa som tiggde pengar på Köpenhamns Hovedbane i fredags - nixen du.
Jag försöker pytsa pengar till olika organisationer hela året. För det fasansfulla som händer nu hoppas jag det finns resurser i reserverna.
Jag håller med om att det man hör om de lokala problemen inte gör att man känner sig manad att betala mer.
Däremot var jag med och betalade extra vid Tsunamin. Där kändes det som att man snabbt kom på plats och gjorde nytta.

iTunes.. faktist det ar forsta gangen jag sett att man kan skanka pengar pa ett sa smidigt satt.
---
Ärligt talat är jag nog ganska avtrubbad. Orkar liksom inte engagera mig längre i all skit som händer runt om i världen. Har suttit i stans Röda korsetstyrelse och varit väldig engagerad förr men orken tog slut.
Ang pengar så kan jag ge om jag har växel eller ringa/sms och betala via telefonräkningen nån gång.
Sara
Har man råd så varför inte släppa till? Man har ju trots allt inga fickor i svepningen?

Just det, Gotor. Därför får diverse välgörenhetsföreningar pengar när vi dör.
#10 Tja, varför inte? Du har ändå ingen nytta av pengarna. När du lever, skänk en månadslön!

En månadslön?? Hur ofta då?
#12 När som helst. Varför inte en gång om året? Minst.
# 13 Vad ska man leva på den månaden då?
Sara

Gör du det, gotor??
Jag har inte skänkt något ännu, men något blir det nog. Vet inte vilken organisation som är bäst, men det lutar åt Läkare utan gränser. Känner att jag måste läsa på gällande bistånd, prata med andra etc så att jag vet vart jag med gott samvete kan skänka mina pengar. Det skulle ju vara förfärligt om pengar folk skänker går direkt i fickan på folk som inte skulle ha med andras pengar att göra öht.

Att det byggs "skithus" är väl bara naturligt. Folket är fattigt så vad ska de bygga sina hus av? Träd finns knappt kvar på denna sida av ön. På många ställen liknar det mest en öken.
Läkare utan gränser är väl ett bra alternativ att satsa på. De gör ett enormt arbete.
Som jag har förstått det så har de fattiga klarat sig bäst eftersom deras hus inte gjort någon skada när de brakat ihop. Det är de som haft tegelhus som klämts ihjäl.
#15 Ja, jag fördelar min blygsamma lön till olika organisationer.

Blombuketten, vid sådana här katastrofer brukar ju regeringarna gå in och hjälpa till, det var mer det jag hänvisade till. Får folket hjälp av sitt eget land?
Eftersom jag är medlem i Svenska Kyrkan så vet jag att en del hjälp kommer därifrån också och läkare utan gränser är ett bra alternativ.
/Maria
Jag skickar pengar till en grupp av organisationer som samarbetar nar det ar en katastrof av nagot slag. Bossor pa stan tror jag inte pa. Jag ger hellre on-line dar jag far ett email-kvitto direkt. Inte helt latt att hitta en organisation man kan tro pa, sa satsar pa att sprida pengar lite.
Jag aktar mig for att ge till lander som Sudan, Somalia och Zimbabwe dar militaren och de korrupta regimerna roffar at sig det mesta. Forsoker soka efter organisationer som har lyckats dar men det ar inte latt. Kanske kan jag bidra i framtiden nar regimen skiftat.
#7 Tack för tipset. Det var ett enkelt sätt!

Jag ger varje månad till SOS-barnbyar. Har ett fadderbarn i Tibet, som jag föjt i 10 år nu. Aningen svårt att åka dit, dock.
Tror nog att den organisationen är ok. Skaffar hellre ett barn till än att bara ge hit och dit. Cancerfonden (kræftens bekæmpelse) får också.
Greenpeace innan de ringde en gång i veckan och tiggde pengar.
Jag brukar ge några timmar av min tid. Det finns många äldre som har svårt att ta sig ut. En del har inte varit ute på väldigt länge. Det är ett sätt att hjälpa på om man inte har så mycket pengar.

#25. Och ett mycket bra sådant
.
Dom största problemen vid katastrofer är inte pengarna utan att få hjälpen till landet. Innan ett annat land kan gå in med hjälp så måste allt gå igenom dom diplomatiska kanalerna vilket tyvär tar tid.
I det här fallet så är det USA som får gå in med den största hjälpen men innan dom kan skicka in militären som har kapaciteten och förmågan att snabbt ge hjälp så måste det gå igenom diplomatiska kanaler.
Och som med allt annat så är FN totalt värdelöst.

"Och som med allt annat så är FN totalt värdelöst."
Jag hörde det första gången 1994, och spottade och fräste. Visst är FN fantastiskt.
Tja…kan väl bara säga att man lär sig med åren. Nu håller jag med.
Av det lilla jag hört beror problemen inte på omvärldens kapacitet eller vilja, utan på landets regering. Även i ett land drabbat av katastrof krävs tillstånd för att gå in och hjälpa.
#27 Vad menar du att FN skulle göra som inte görs? På vilket sätt är FN totalt värdelöst?
#29 Precis vad jag säger så är det politik som stoppar hjälpen.
FN är värdelöst för att det är en enda stor kommitte som tar för lång tid att fatta beslut. FN har blivit byråkraternas paradis och vad dom gör för länder som råkar ut för katastrofer är så gott som inget.
Vid alla stora problem så är det ett eller ett par länder som till sist går in och löser dom. När var sista gången FN lyckades lösa en konflikt?
#30 Nu ställer du frågor till mig? Det är du som säger att FN är värdelöst.
Jag har inte sagt att FN är underbart. Varför ska jag ge exempel på något jag inte påstått om inte du kan ge exempel på det du påstår?

Haiti är dessutom ett kompext land. De har haft diktatur i ca 30 år. Tror det var från 1957-1986. Innan dess har landet drabbats av runt 32 statskupper och landet är ju inte så gammalt direkt. Efter 1986, då Baby-Doc (diktator) tvingades i exil, så har landet haft flera regeringar (demokratiska val) och kämpat hårt för att stabilisera sig. Fast ännu har de inte lyckats. Stor korruption och stor kriminalitet. Det är ett folk som härstammar från slavarna, levt under diktatur och haft det besvärligt med grannlandet Dominikanska Republiken.
Ja, man kan ju bara tänka sig hur lång tid allting tar och hur långsamt kvarnarna mal (diplomatin).
Ge FN en chans. Deras kontor raserades total i Port-au-Prince och de forlorade en massa personal. Latt att doma hemifran soffan. Det finns en massa logistiska och humanitara skal de maste ta hansyn till och allt finns inte i media.
33¤ Tummen upp.

Orkar inte ta in allt elände som händer och det är ändå inget jag kan göra för jag har inga pengar att ge.