Reflektion om samtiden
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag undrar om vi om 30 år kommer att se tillbaka på de dagar vi lever i nu och förundras lika mycket över vårt ålderdomliga synsätt? Vilket sätt att skydda oss medborgare kommer då att tyckas mest underligt? Vad tror du?
// Staffan
För mig väcks mest frågan om det är med kommunala skattepengar man ska finansiera människors fritidssysselsättning…
#0 Haha, ja det låter lite ålderdomligt men jag har ingen idé om vad som skulle vara mest underligt idag (om några år)
#1 Jag tycker nog att kommunala skattepengar ska gå till både idrott och kultur. Det är för att så många som möjligt ska få kunna ta del av detta.
/Maria
#0 Väldig underligt och mycket stelbent. Ett tag var det ju "jättefarligt med rollspel också"
#2 Om du hade lyssnat lite bättre så hade du hört att anläggningen kostade 25000 kr varav den största delen betalades av Konsum, ett fastighetsbolag och den lokala handelsmannaföreningen. Det ju också bättre att det finns en bana att åka på så att dessa ungdomar slipper att åka på gatorna. Nu finns det flera kommuner som har satsat på sådana anläggningar och jag har då aldrig märkt av några större protester. För övrigt är det väl en sport som alla andra enligt min mening.
#3 Missuppfattade du mig inte nu?
Jag skrev ju precis att jag tycker att kommunala skattepengar SKA gå till idrott och kultur.
/Maria
Det jag menar är att detta är ett exempel på hur höga skatter minskar frihet. I många kommuner läggs mycket skattepengar på t.ex. idrottsanläggningar.
Det kan som exempel betyda att:
- alla kommuninvånare "tvingas" stödja byggandet av en ishockeyhall och en simhall
- de som sysslar med ishockey och simning får sin fritidssysselsättning subventionerad
- den som inte på något vis är intresserad av ishockey och simning betalar för något man inte har glädje av
- många kommuninvånare får betala sin fritidssyssla helt och hållet ur egen ficka
Jag vet att jag läst om detta. Såg för något år sedan en undersökning som visade hur typiska pojkidrotter (hockey, fotboll) fick stora skattesubventioner, medan tjejsprt (som hästsport) sällan fick ett öre.
För mig är det här inte rimligt. Varför ska kollektivet använda demokratin till att använda allas pengar för att bara gynna vissa?
#4 Fel av mig, hänvisningen skulle vara till #1
#6 OK
/Maria