Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 1515 ggr
Sara
0

Dribbel med siffror

"Statsminister Reinfeldts fortsätter att dribbla med sysselsättningsstatistiken. Han väljer siffror som ska få den egna politiken att framstå så positiv som möjligt. Det är kanske varje politikers rätt att göra så, men snyggt är det inte alltid.

När Reinfeldt i riksdagen säger att det är 40 000 fler som arbetar 2009 än det var 2006 ”då regeringen tillträdde”. Det är rätt. År 2006 hade i genomsnitt för årets alla månader 4 340 000 arbete mot 4 380 000 i fjol.
Men genom att jämföra helårssiffrorna för 2006 kan Reinfeldt räkna sig till godo hela den uppgång i arbetslöshet som ägde rum innan hans regering kom till makten efter valet i september 2006. Regeringen tillträdde i oktober.
Sysselsättningen ökade från 4 191 000 i januari 2006 till 4 345 000 i september 2006 och 4 384 000 i oktober 2006. Alltså en ökning på drygt 150 000 sysselsatta fram till valet 2006. Det var dom jobben som Reinfeldt då hävdade aldrig kom och som han vann valet på.
De siffror som Reinfeldt rätteligen bör jämföra med är siffrorna från september eller oktober 2006. Då visar det sig att antalet sysselsatta har minskat med 11 000 om man jämför med september och 50 000 om man jämför med oktober.

Åke Svidén" Källa politiken.se

Källor:

SCB, Labour Force Survey 2006
Fulltext Info

SCB, Labour Force Survey 2009
Fulltext Info

SCB, Labour Force Survey September 2006
Fulltext Info

SCB, Labour Force Survey October 2006
Fulltext Info

SCB, Labour Force Survey December 2009
Fulltext Info

Sara

Sara
0

Ännu ett exempel på att man kan få statisitken att visa det man vill.

Sara

WiktZac
0

Årets pinammaste ögonblick hittills tycker jag. Den missen kommer kosta honom presteige under hela valrörelsen - även om jag tror att Östros skadeglada flin inte betalar sig i högre väljarandel heller… ;o)

//Zac

charlie
0

Vad jag finner mer skrammande ar att antalet som arbetade 2009 ar 4 451,6 tusen personer och 2 122,8 tusen som inte arbetade.

Dvs av hela sveriges befolkning sa arbetade halften, en fjardedel var antingen gamla eller for unga for att arbeta och en fjardedel (25%) arbetatde inte. Det maste vara varldens hogsta arbetsloshet.

---

Mainebusters
0

Sedan är det väl så kanske att tekniken har tagit över så mycket att det helt enkelt inte finns en massa jobb längre.

AndersE
0

#4 Det finns massvis med jobb.

Mainebusters
0

#5  Massvis håller jag inte med om, men tekniken har tagit över många jobb som tidigare gjordes av människor. Och många jobb kräver vissa utbildningar, och det är långt ifrån alla som har dem. Då krävs högskole/universitetsutbildningar, och många läser inte med lån eller bidrag. Jag menar, hur många sökande finns det inte på varje utannonserad tjänst?

AndersE
0

#6 Det är riktigt att det just nu finns relativt gott om arbeten att söka om man har utbildning, men att det är mycket svårare att få en anställning om man inte har utbildning.

Det jag vänder mig mot är det inte skulle finnas arbete. Det finns massor av arbete som skulle behöva göras, men som inte utförs. Det handlar om allt från en extra hand i vården ner till en mängd saker människor behöver hjälp med. Sådant som renovering av hus, underhåll av olika slag osv. nästan i oändlighet.

En hel del av detta utförs idag som svartarbete.

Problemet är att det är svårt att omsätta detta behov av arbete till arbetstillfällen. Huvudskälet är att staten ska ha så stor del av kakan var gång det arbetas.

Mainebusters
0

Jag förnekar inte att det finns arbete, jag sa bara att jag inte tycker att det finns massvis av dem..

JulJack
0

#7 Instämmer!

Lumac
0

Jag tycker inte det är så mycket bättre att välja den exakta tidpunkten för när regeringen tillrädde heller. De hann nog inte genomföra särskilt många förändringar första dagen, och när de väl infört förändringar tog det förmodligen månader eller längre innan man kunde se någon större effekt av dem. (I och för sig kan man nog tänka sig att en mindre effekt skulle kunna ha märkts tidigare i och med att man visste att vissa förändringar skulle komma, och att företag/individer agerade efter det.)

jen
0

visst! det finns massor av jobb.

Dvs om man vill jobba deltid. och det kan man bara göra visstid då fyllnadsstämplingen bara gäller i 75 dagar. (jag har själv fått sluta min timanställning och fått tacka nej till jobb)Rynkar på näsan

Heltidsjobb tycker jag det finns ont om.