10 september 2003
Datumet och året då Ylva Anna Maria Lindh mördades utav Mijailo Mijailovic i varuhuset NK, Stockholm. Avled 11 September på det Karolinska Sjukhuset i Solna. Hon sågs som den främsta kandidaten att efterträda Göran Persson som partiledare.
Minns ni den dagen? Det gör jag.
Min fråga till er nu är; hur anser ni att Lindhs död kan ha/har påverkat politiken i sverige och främst svenska folkets syn gentemot den? Har vi blivit mer uppmärksamma mot politiken och mer engagerade eller dyligt? Tror ni svenska folket riktar mer uppmärksamhet mot socialdemokraterna i och med händelsen?
Intressant att få höra era åsikter om hur ni anser den politiska världen påverkades.
Jag tror inte händelsen påverkat politik eller intresset för den på något märkbart sätt.
Jag tror att alla blev lika illa berörda och att det inte spelade någon roll om Anna Lindh var socialdemokrat eller ej.
Likaså när Palme mördades.
/Maria
Jag tror att händelsen helt klart har påverkat politiken, då socialdemokraterna förmodligen hade haft henne som partiledare, och jag tror inte att partiet sett ut som det gör nu, om hon hade varit i partiet.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Det man alltid kan undra är hur hade valet 2006 sett ut? Eftersom hon skulle efterträda Persson just då i och med det valet. Så mycket kunde ha sett annorlunda ut, eller inte.
Jag håller med om att hennes död var en förlust för partiet.
Jag gissar också att händelsen påverkat säkerhetstänkandet kring mer kända politiker.

Jag och en kollega var på hemväg från Stockholm då vi hörde de första rapporterna på radio. När jag steg ur bilen vid hemmet var det fortfarande rapporter om en skada i armen. Under eftermiddagen/kvällen så stod det snart klart att hon var betydligt mer skadad, och när man pratade om en knivskada i levern så förstod jag att det säkert var mycket, mycket illa.
Visst var det en oerhört stark känsla av overklighet när det hände. Tyvärr fick vi ånyo se prov på svensk polis oerhörda tafatthet och närmas tjänsteoduglighet. En svensk utrikesminister mördas mitt på blanka dagen på ett av Stockholms populäraste varuhus. Jag såg avspärrningar på ett par meter, hur en polis kom gående med kepsen i handen hur man handskades med mordvapenet etc. Inte svensk polis finaste stund… Och senaste gången något liknande hänt så var det lika illa - hade man inte lärt sig ett dugg på de 20 år som skilde mordet på Olof Palme?
Jag tycker nog att man skall nyansera bilden av Lindh en del. Det är faktiskt så att hon var högsta ansvariga för utvisningen av egyptierna, de som hämtades på det grövsta sätt av CIA-män, på svensk mark. En affär som säkert hade kostat hennes politiska framtiden tror jag faktiskt.
Efter Anna Lindh så ser man tydligt hur vilsna s, och inte minst Persson blev, han hade ju i praktiken mentalt redan flyttat från Rosenbad till sitt sörmländska gods. Lindh hade mycket väl kunnat föra partiet vidare, även om jag tycker att hanterandet av de avvisade egyptierna - där hennes namnteckning stod som djävulens underskrift på ett själsköpekontrakt - med rätta skulle tyngt henne och partiet ordentligt.
Jag tror att vi fortfarande ser tydliga tecken på hennes frånfälle i politiken. Sahlin, som jag tycker är en tämligen usel oppositionsledare, hade aldrig fått chansen som partiledare med Lindh i livet. Tredje eller möjligen t o m fjärdevalet som hon var.
En ytterligare aspekt som är tråkig är väl också att vi har ett av de mest våldsamma samhällena för allmäna politiker i västvärlden. En statsminister och en utrikesminister mördade på allmän plats inom en tjugoårsperiod. Inte många demokratier som har sådant track-record…
//Zac
Jag är inte hemma när det gäller politik, men jag tror att förlusten av Anna Lindh var en stor förlust för partiet och Sverige.
Absolut så påverkades den svenska politiken pga mordet på Anna Lindh.
Hon stod ju, efter vad jag förstår, som självklar kandidat som nästa partiledare. Efter mordet på Olof Palme så uppstod en stor repa i hela "rekryteringsordningen". Denna sk repa var på väg att återställas med Anna Lindh.
Så jag anser att mordet på Anna Lindh blev en stor förlust för både (S) och Sverige.
Jag blev alldeles kall och tankte pa Palme-mordet nar det hande. Alla kanslor av att en del av var oskuld forlorades kom tillbaka. En spricka i lugnet och den valfard vi faktiskt har i Sverige. Det var en mork tid efterat. Jag kan inte pasta i efterhand att jag alltid uppskattat Anna Lindh. Jag respekterade henne trots allt som en en politiker som genuint trodde pa det hon stod for och jobbade for. Framfor allt insag jag den stora tomhet hon lamnade efter sig som mor och livskamrat. Det fick mig ocksa att tanka pa hur utsatta politiker ar.