Är opera finare än dataspel?
Det finns en intressant debattartikel på SvD som vänder sig mot skillnaderna i momssatserna på olika form av kultur.
"I dagens kulturpolitik finns det en tydlig uppdelning vad gäller momssatser. Opera, konserter, film och böcker har en momssats på 6 procent medan dansband och dataspel har en momssats på 25 procent. Inför en enhetlig momssats på kultur, skriver Camilla Lindberg (FP), Adam Cwejman, LUF och Alexander Bard, Liberati."
» Länk till artikeln på SvD.se
Vad tycker ni om den här skillnaden? Bör momssatserna justeras så att de blir lika för all form av kultur?
// Staffan
Jag visste inte att det var så, men tycker att det är fel att man kategoriserar på det här sättet och verkar vilja straffa dem som spelar dataspel och lyssnar på dansband.
Sjalvklart ar det inte finare med opera men det kanske finns battre satt att suventionera den typen av kultur an orattvisa momssatser. Jag tycker definitivt att det ska subventioneras sa att fler manniskor har rad att uppleva det. I manga lander ar det sa dyrt att bara overklassen kan ga. Kanske sjalvkostnadspris for 75% av biljetterna och utlottning av resten?

Momssatserna bör sättas likadant för all kultur, men problemet uppkommer redan innan frågeställningen om momssatserna - vad är kultur?
//Zac
Självklart ska momssatserna sättas lika och inget ska få gå under begreppet "finkultur" men som #3 skriver så är det väldigt svårt att beskriva och bestämma vad som är kultur.
/Maria
#3 Det är nog där problemet ligger…
Orättvisan vad gäller momssatser är nog relativt liten jämfört med orättvisan för olika bidrags fördelning. Liknande som t.ex. inom idrott - i kommuner vräker man pengar över "pojkidrotter" som fotboll och ishockey, medan tjejers aktiviteter inte får många ören.
Min generella syn är att det är bättre att människor får behålla mer av sin lön och istället själv får bestämma vad man vill lägga pengar på - kultur, idrott eller annat.
#5 Fast det hjälper ju inte om man får behålla mer av sin lön om momsen fortfarande är så olika så är det fortfarande lika dyrt att gå på operan, kontra dansbandskonsert. Det är ju där orättvisan ligger, inte i din lön.
/Maria
#6 Momsen kan vara lika på alla varor och tjänster.
OK, men tycker du da att man ska sluta subventionera opera och teater och sponsra annat istallet? Hur bestammer vi vad som skall sponsras? Jag alskar opera men ar inte ett dugg intresserad av tjejfotboll.
#8 "Jag alskar opera men ar inte ett dugg intresserad av tjejfotboll."
Vilket förmodligen innebär att alla skattebetalare (inklusive den majoritet som inte bryr sig om eller kan se opera) subventionerar ditt nöje kraftigt.
Medan du med din skatt knappast stödjer de som tycker tjejfotboll är roligt med ett öre.
Dvs, myndigheterna använder våra skattepengar till att subventionera de saker de vill subventionera.
Så, principiellt, sluta subventionera, sänk skatten och låt var och en bestämma själv vad man vill lägga pengar på.
(Jag vet att det inte är så enkelt…)
Nej sa enkelt ar det inte.

Förra året fick väl operan 350 miljoner, 75% av teaternas inkomster kommer direkt ifrån subventionering. Då tror jag inte heller att man räknat med att mängder av människor repeterar på a-kassan. De anställs inte förrän det är dags för föreställning…
//Zac
350 miljoner ar en fis i rymden. Hoj skatten pa snus och cigg sa har vi lost det. Opera skall subventioneras - ett kulturarv som skall skyddas. Kultur behovs. Sport behovs ocksa men sport ar sport och kultur ar kultur.
Du vill alltsa lagga ner Operan?

Nej, skulle jag ha påstått det?
//Zac
Hur lankar du arbetsloshet och opera?

#16 Kultursektorn har ungefär 25% arbetslöshet - och utöver detta mängder med arbetslösa kulturarbetare i sysselsättningar som inte heller syns i den öppna arbetslösheten inom kulturkretsar. Jag ser det personligen som (dyra) vuxendagis i många fall.
Jag har f ö inte pratat om operan specifikt när det gäller arbetslöshet.
//Zac
Zac, vuxendagis, precis, huvudet på spiken!
Haha!