Anpassa åldersgränser efter andra länder?
I Danmark får ungdomarna köpa öl i affären när de är 16 år.
I USA får de ta körkort när de är 16 år.
Tycker ni att man ska sänka åldersgränser här med?
Jag tycker vår myndighetsgräns (18 år) är en bra gräns för att deklarera att man är vuxen och ser ingen anledning att vi ska ändra på det.
Däremot är det lite motsägelsefullt när du inte får handla på systembolaget förrän du är 20 år när du är vuxen i alla andra sammanhang. Du kanske rentav har familj, du får strida (och dö) för ditt land, du får beställa alkohol på krogen, du är brottsmyndig osv.
/Maria
Ja, åldersgränsen på Systembolaget kunde sänkas tycker jag. 18 år där med. Men däremot så tycker jag att åldersgränsen för övningskörning kunde höjas till 17 år.
När jag träffade en från USA i sommras hade han riktigt roligt åt att jag inte fick ta körkort förrens jag blir 18 år. Men jag tycker att det är en lagom ålder, dom flesta har hunnit gå igenom den mest kritiska utvecklingen i tonåren, och man är på väg in i vuxenvärlden. Sedan kan jag hålla med om att åldersgränsen på systembolaget skulle säknas, så att det bli mer "nu är du myndig punkt slut.".
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Anledningen att man har 20 års gräns är för att man anser (staten/forskare etc.) att man inte har är tillräckligt ansvarsfull förrän man är 20. Då har man ju redan supit bort två år på 3.5 % öl så är det bättre att efter två år börja gå på sprit och bli alkis.
Har sned syn på sådant då jag är nykterist och handskas med allt för många fulla människor som sliter sina liv i stycken pga alkohol. De vet inte vem de blir efter ett par glas och det viktiga enligt mig är att jag tycker att åldersgränsen ska fasthållas så ungdomar får känna på vad fylla och baksmälla är för något innan de super sig medvetslösa. De flesta som fyller 18 går direkt på krogen eller köper hem öl för att festa. Tänk hur det hade blivit ifall de köpte hem 40% sprit på 18 årsdagen istället för 3,5 % öl.
Angående körkortet så får du köra bil när du är femton dvs A-Traktor eller EPA-Traktor, samt att man får från 16 års ålder börja övningsköra så jag ser ingen anledning att dem i USA ska reta oss.
#4 Jag tror visserligen att det var mycket glimten i ögat retande, men nog påpekade jag för honom att jag fick övningsköra… Angående alkoholen förstår jag din syn, men dom ungdomar som köper hem ölen/går på krogen, tror du att det är första gången dom dricker? Det tror inte jag.
Sedan vill jag inte med det säga att det är rätt, eller att det är något att eftersträva, men att man borde tänka på att det är så det är, när man pratar om åldersgränser.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
#4 Nuförtiden är det 16 år som gäller för EPA/A-traktor. Körkort måste man ha. Min dotter som hade EU-mopedkort fick byta sitt till ett AM-kort när hon fyllde 16. De som är 16 år måste ta körkort för traktor. Så på det området har åldersgränsen höjts.
Alla mopedklasser kräver ett körkort.
#6 fel av mig på den åldersgränsen. Men 18 tycker jag är en bra ålder för körkort eftersom har man tur så kan man ha tjänat in lite på sommarjobb så att man finansiera körkortet.
Ja, 18 år är en bra ålder på körkort, men att få börja övningsköra vid 16, det tycker jag är för tidigt. På "min tid" skulle man vara 17 år och 9 mån för att få börja.
Lagom faktiskt, för då började man på bilskola direkt. Annars är det bra med körkort för traktor och alla mopeder.
Går man på Transportprogrammet, så får man körkortet i vissa kommuner. Toppen! Men eftersom min dotter börjar där först nästa år, så får hon inte körkortet genom skolan förrän vid 19 år,(andra året) så vi föräldrar betalar körkortet då hon är 18. Lite OT..

Jag hade min första fylla när jag var 15 och jag är inte särskilt extrem. Vill man ha tag i alkohol så får man. Så 20 års gränsen begriper inte jag heller.
Däremot är vi inte extrema, i USA är det väl många stater som har 21-årsgräns?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Anledningen till att gränsen är högre på systemet är för att ute på krogen har de som jobbar på stället koll på ungdommarna. Det ska ju egentligen råda nykterhet även på krogar.
Handlar man på systemet är det ingen som har koll på hur full du blir.
Tycker för övrigt att det borde vara 20 med giftemål och alkohol på krogen också.
Tycker åldergränsen skulle vara 80 år för alkoholanvändning.
Eftersom det är en dödsdrog som fördummar den redan så hypnotiserade människan.
Men , det är rätt talande att man valt att använda just den drogen i det här samhället.

#12 Hur kommer det sig att man använt alkohol i de flesta samhällen? Att man i de flesta samhällen, både i nu tid och dåtid, har använt sig av rusningsmedel? Eller var konspirationen igång redan för några tusen år sedan?
För övrigt så tycker jag i stringensens namn att man kan sätta en 20-årsgräns på rubbet. Enkelt och smidigt. Är man vuxen så är man vuxen. ;o)
//Zac
#13 Det var nog samma låga intelligens i de samhällena också.
Jo. det fanns säkert sluga makthavare för några tusen år sedan som insåg hur trötta folket blir av alkohol….och eliminerar all potentiell upprorslusta.

#14 "Jo. det fanns säkert sluga makthavare för några tusen år sedan som insåg hur trötta folket blir av alkohol….och eliminerar all potentiell upprorslusta."
Eller så underblåste man och serverade kanske globala konspirationsteorier så de skulle glömma i vilken ensamhet, elände och misär de levde i?
//Zac
#15 Eller så underblåste man och serverade kanske globala konspirationsteorier så de skulle glömma i vilken ensamhet, elände och misär de levde i?
Nja…detta sätt att tänka är mycket inspirerat av AndersE:s sätt att vända på ett resonemang. Kul för er att ni inte är sysslolösa i alla fall, utan kan snickra ihop dylika teorier.
Jag tycker också att det är märkligt att det ska vara okejför 18 åringar att vara fulla på krogen men inte på hemmafester. Ärligt talat, var är det störst risk att man råkar ut för något? Hemma med kompisarna eller ute/på väg hem från krogen. Det stämmer ju absolut inte att krogpersonalen har koll på gästerna. Möjligtvis att de kastar ut den som är för packad, så att den får vingla hem bäst den kan.
Nä, 18 år rakt över tycker jag. är man gammal nog att rösta är man gammal nog att köpa starköl. och nej #4, man köper inte 40% sprit bara för att man får handla på systemet. Enda gångerna jag köpte 40% sprit var när jag var tvungen att fixa någon som köpte ut för att jag var för liten. Denne någon hade inte lust att konka cider till alla småungar (läs 16-åringar) men när jag själv fick köpa så köpte jag föståss sånt som var gott, dvs cider eller öl.
Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se
#14 Du har inte hört mina och mina vänners konversationer efter två glas rödvin ;) revolutionen är aldrig så nära som då. Dessutom vill väl makthavarna ha en befolkning som jobbar hårt och inte är trötta, varför tror du annars man införde systembolaget och motboken i Sverige?
#18 Du har inte hört mina och mina vänners konversationer efter två glas rödvin ;) revolutionen är aldrig så nära som då. Dessutom vill väl makthavarna ha en befolkning som jobbar hårt och inte är trötta, varför tror du annars man införde systembolaget och motboken i Sverige?
En låtsasrevolution under inverkan av alkohol tror jag inte skrämmer makthavarna.
Varför tog man bort motboken?
Finns inga begränsningar med ett systembolag mer än åldern.
Enl. en Norsk studie med magnetkamera så krymper och förtvinar hjärnan på alkoholbrukare…..vilket skulle kasta en del ljus över det rådande läget.
#19 "Finns inga begränsningar med ett systembolag mer än åldern." Fast det ä en sanning med modifikation. Till exempel så får man inte gå in påverkad (droger, alkohol) på systembolaget och köpa alkohol.
#14 "Jo. det fanns säkert sluga makthavare för några tusen år sedan som insåg hur trötta folket blir av alkohol…" Hur kommer det sig då att makthavarna drack lika mycket alkohol, om inte mer, än/som sina undersåtar?

#16 ".. Kul för er att ni inte är sysslolösa i alla fall, utan kan snickra ihop dylika teorier"
Starkt omdöme när det kommer från den oöverträffade mästaren på teoribyggen här på PiF! :o)
//Zac
#20 För makthavarna spelade det nog ingen roll om de själva söp då de förmodligen saknade andlig insikt och inte hade ett behov av att revoltera då de redan satt vid makten.
#21 Dagens stora skratt! 

Staffan, dina historiekunskaper haltar. För några tusen (järnålder) år sen var samhällsstrukturen helt annorlunda och vi hade inte "makthavare" på samma sätt som nu. Man levde på gårdar, familje- eller klanvis. Möjligen fanns det en hövding nånstans som bestämde lite.
För ett par hundra år sen, däremot, var situationen en annan. I det uppväxande industriella samhället när folk började samlas i städerna med allt vad det innebar av förfall, sjukdomar och allmänt elände (för den arbetande klassen), fick man ut en del av lönen i sprit. Dels för att man ansåg att det var hälsosamt, men också för att det tystade folk.
#24 Fanns det inte makthavare runt tiden för 2000 år sedan?
Så mycket man hört från tiden då Jesus fanns, så nog tycker jag att där beskrivs en maktstruktur
#23 kul att du får skratta lite också

#25. Trodde vi pratade om Sverige.
Men fortfarande var samhällsstrukturen annorlunda. Man var inte anställd på sama sätt som man är idag. Tror inte att "makthavare" delade ut vin för att hålla folk på mattan i Rom tex.
#19 jodå, det lär ju vara mer skrämmande än den avsaknad av revolutionsvilja som råder när vi är nyktra ;p
Jag kan ju passa på att provocera dig riktigt ordentligt genom att säga att: Vi har det ju bra i Sverige. Vad spelar det för roll om vi är lurade. Om hela bluffen går ut på att vi får föräldrapenning, nästan gratis sjukvård, vägunderhåll, skola, och att det finns bostäder och arbeten så att vi ska hålla oss lugna, vad har vi förlorat på bluffen? mår vi bättre med eller utan den? Om vi är missnöjda med något krävs det ingen revolution för att genomföra reformer, vi har ju ett (fejkat?) demokratiskt system där man kan få sin röst hörd och genomföra förändringar.
Lite tillbaka mot ämnet: alkohol har uppkommit och brukats på flera av varandra oberoende platser och även på platser helt utan den typ av "maktstruktur" du talar om. Du tror på jesus trots att det inte finns speciellt många bevis på att han funnits (det är inte en kritik mot kristna, jag är själv kristen), men inte på att människor kanske helt enkelt dricker för att det är skoj, helt utan inbandning av makthavare.
Känner lite att jag matar trollen just nu, det var ju åldersgränser vi skulle diskutera… men men, svårt att låta bli…
#28 Det låter bra det :)
Annars skulle jag gärna svarat på #27
#30 Då får du starta en ny tråd om hur alkoholen påverkar politiken, nu och då. Jag är säker på att nea-tull kan tänka sig att debattera det med dig där.
så viktigt är det inte.

Studier visar att hjärnan inte är fysiskt färdigutvecklad förrän i 20-25-års åldern. Därför borde vi ju rimligtvis inte störa den processen med alkohol. Blivande mödrar dricker ju oftast inte eftersom det skadar fostret. Höj myndighetsåldern till 20 och låt det vara 20 på systemet i fortsättningen också.
Då är det väl bilen sommarjobbspengarna får gå till å andra sidan.