2000 nya vindkraftverk
Nu har Maud Olofsson lovat att det ska byggas 2000 nya vindkraftverk.
Finns det verkligen inte något bättre och mindre fult sätt att utvinna energi på? Vågkraft känns vansinnigt mer effektivt med tanke på vattnets densitet kontra luftens.
Vill tillägga att jag är kan ytterst lite om energiutvinning, tycker bara att vindkraftverk är riktigt fula och alltid syns över ett stort område. För mig känns vågkraften avsevärt mer intressant i ett land som Sverige, med så mycket kuster.
Vad tycker ni?
// Staffan

Jo, nu tar Maud i från fotsulorna för att försöka hitta ett väljarunderlag. Eller är det Alliansens strategi att låta C möta upp MP's miljöengagemang?
Spännande.
//Zac

Jag tycker precis tvärtom, jag tycker de är rätt fina faktiskt. Fast det behövs väl rätt många av dem för att det ska ge något. Det måste ju finnas bättre alternativ.
Först vile hon ha kärnkraft, nu är det vindkraft. Faktum är att om vi skulle bygga ut eller upprusta våra kärnkraftsverk till det modernaste (nybyggt i Finland) så blir de mycket mer effektivare samt säkrare än de som vi redan har. Detta ger mer tid att utveckla de förnyelsebara energikällorna som finns.
Solenergi - när det gäller solceller(ger el) eller solpaneler(värmer vatten) så har Sverige tyvärr för lite soltimmar för att detta ska vara en bra investering i Sverige, speciellt under vinterhalvåret. Men under vår och sommar kan detta ge en hel energi.
Vindkraft - stora och fula och skapar irritationsljud av ett "swoosh". De ger en hel del energi sverige då vi har ett ganska blåsigt land, speciellt i kusterna och norrländska inlandet. De ger inte mycket energi per kraftverk men en kraftverkspark ger ändå en hel del el, ifall det blåser.
Vågkraft - vågkraft är relativt nytt och för att bygga sådana rodrer som rör sig med tidvattensvågor och undervattensströmmar måste de mestadels bygga där inga farleder finns. I sverige finns enbart undervattenströmmar och om jag har rätt så är det endast i kattegatt sverige kan anlägga dessa vågkraftverk då östersjön är alldeles för lugn.
Jag tror detta ger lite hum om varför Maud Olofsson väljer vindkraft före de andra två - pga priset/kraftverk. Vindkraft är det biligaste kraftverket vi kan bygga idag.

Jag måste säga att jag är emot vindkraftverk av många anledningar. Pappa har verkligen satt sig in i detta och han säger att man får ut otroligt lite energi och att man behöver väldigt många vindkraftverkt för att det ska gå ihop. Har för mig att verkligheten är att man bara får ut ca 25% av det som dom försöker lura i oss att man får ut.
Jag vill absolut inte att dom bygger de planerade vindkraftverken där jag har stugan för jag har otroligt svårt för ljudet. Funderar till och med på att flytta på grund av ljuden som köksfläkten ger ifrån sig hemma i stan. Tänk att ha ett evigt swooschande som det inte går att dra ur sladden till… Inte vilsamt alls. Har en hörselskada som fixar till ljuden lite efter behag. En del blir svagare, andra starkare.
Jag tycker också de är rätt fina. Har dock hört dessa uppgifter om att de ger väldigt lite. Hur väl det stämmer vet jag inte.
Ett vindkraftverk ger runt 1,5 till 5 megawatt, så en park kan leverera upp emot 20-50 megawatt beroende på hur stor parken är.
Dessutom finns det regler kring hur vindkraftverk får placeras. Faktum är att de ger inte så mycket ljud ifran sig och att ett vindkraftverk få enbart ge en viss tid skugga över bybyggelse. Investerar man in sig i vindkraftverken när de byggs så får man billigare el av vad jag har hört.