Göran Lindberg
Det ser väl ut som om Före detta polischefen Göran Lindberg kommer att få skaka galler ett tag. Hur tror ni att den supergrisen kommer att bli mottagen där i fängelset?
Nu är han ju inte dömd ännu mer än av medierna
Men han får det säkerligen inte lätt. Ett otroligt hårt slag för polisväsendet i stort.
/Maria

Det är intressant att han har varit en sådan förkämpe i den feministiska kampen, rent av som radikalfeminist. Frågan är om han gjort det han är misstänkt för för att undertrycka det motsatta kvinnoföraktet inom sig, eller om han är så iskall att han gömt sig i motståndarläget för att minska risken att bli upptäckt?
Fascinerande histora med oerhört tråkiga och långtgående konsekvenser, med skadade individer längs vägen. Usch.
//Zac
#2 Psykologiskt sett så är det ju inte så ovanligt att undertryckta böjelser tar sig uttryck i raka motsatsen i "det verkliga livet".
/Maria

Ja det är klart olustigt det där. Det har gått så långt så att när någon visar sig vara religiös, eller iallafall påstår sig vara det så frågar jag mig alltid vad den personen kan ha att dölja?
#4 Det var en mycket märklig jämförelse
/Maria

#5 Att det alltid finns psykologiska orsaker bakom livsåskådningar är nog sant, även om det är väl grovt generaliserat i #4.
//Zac

#5 Ja jag skrev ju att det blivit olustigt och gått långt. Detta efter div. katolska prästers knepiga sexliv, och det märkliga förhållandet att det tycks finnas väldigt många med avvikande sexuell läggning i vår egen kyrka, och nu detta med den utåt övermoraliske Kapten Klänning. När jag tänker efter är inte jämförelsen så märklig…

Avvikande sexuell läggning är svår att hantera på många ställen och organisationer i det svenska samhället. Jag tror för all del att gamla, stela organisationer har det än svårare. Där ingår t ex kyrkan, polis, militär o s v.
Men det gereraliseras något enormt av #7, och på lösa, oftast inte ens representativa grunder. Lite trollvarning snart.
//Zac

Kan ju bero på vad man har för utgångspunkt. Jag tycker ju att det överhuvudtaget är konstigt att man kan tro på en massa hokuspokus och om man dessutom går med i en organisation där de säger sig förkasta ens levnadssätt så verkar det lite konstigt. Iallafall i min värld, men okej du kanske tycker det är logiskt och normalt?
Var generaliserar jag på lösa grunder? Har inte katolska präster visat sig ha ett knepigt sexliv? Eller finns det överhuvudtaget inte många som döljer sin solkiga byk bakom ett heligt och moraliskt yttre?

#10 "Var generaliserar jag på lösa grunder?"
Du är verkligen omedveten om det själv?
"Har inte katolska präster visat sig ha ett knepigt sexliv? Eller finns det överhuvudtaget inte många som döljer sin solkiga byk bakom ett heligt och moraliskt yttre?"
Visst gör det det. Men det finns sannolikt ännu fler som inte har ett knepigt sexliv och en försmak för unga korgossar. Du generaliserar således både felaktigt och dåligt.
//Zac

#10 nä jag anser fortfarande att antalet övergrepp i t.ex. katolska kyrkan är så stort så att det knappast kan vara en slump. Du tror att alla de där övergreppen beror på en ren tillfällighet? 

#12 Enligt uppgift så finns det ungefär någonstans runt drygt 400 000 katolska präster. Hur många av dem tror du är aktiva pedofiler?
Och nej, jag tror inte övergreppen är någon tillfällighet. I sexualfientliga omgivningar blir tabuerna och brytandet mot dem så mycket större. Men berättigar det fortfarande att betrakta katolska präster med misstänksamhet för att några få begår övergrepp?
För att dra en parallell - 2% av barnomsorgspersonalen är män, d v s ungefär 1300st. Vi har ett dussintal uppmärksammade fall där någon i den gruppen fällts för övergrepp mm. Tror du andelen är mindre eller större än i katolska präster, och betraktar du dem med samma misstänksamhet?
//Zac

I hur många av dessa dussinets fall i barnomsorgen har förrövarna skyddats av chefer m.m.? Detsamma har f.ö. uppdagats här i Sverige hos Maranata.

#14 Du svarare inte på mina frågor.
//Zac

Va sjuttsingen, du är ju som en hök! Har du inget annat att göra?
Du svarade inte på min fråga heller, men okej, jo vi är ju några stycken som tycker att folk som jobbar inom barnomsorgen bör kollas upp extra noga innan de anställs. Jag har för mig att det görs numera. Du är alltsa motståndare till det, eller?

#16 "..vi är ju några stycken som tycker att folk som jobbar inom barnomsorgen bör kollas upp extra noga innan de anställs. Jag har för mig att det görs numera. Du är alltsa motståndare till det, eller? "
Var har jag påstått det?
För övrigt är det lag på att lämna in ett utdrag ur belastningsregistret för anställning på skola/barnomsorg sedan 2001, så du och dina vänner kan nog sova ganska lugnt. Men du missade fortfarande frågor.
//Zac

_"Var har jag påstått det?"
_
Tja du tyckte inte att man skulle misstänkliggöra vissa grupper. Då generaliserade man o.s.v.
Du har fortfarande inte svarat på min fråga! Visst är det jobbigt när man får stå för det man fläker ur sig?
#18 "Visst är det jobbigt när man får stå för det man fläker ur sig?"
Vad vet du om det? Du skulle kanske pröva?

Så här står det bland annat, angående personangrepp
- Att utpeka någon som kriminell, psykiskt sjuk eller troll i syfte att väcka missaktning mot den personen, oavsett om det är sant eller inte.
#26 Var står det?

#28. I Wikipedia. Där finns det ett urval av exempel på Personangrepp. Bland annat den punkt jag tog upp i #26. Ordet troll används väldigt slarvigt på många olika sajter här på iFokus (och säkert andra också).
Jalago, nu är du igång och skapar anklagelser mot dig själv utan att ens ordet har den betydelsen som du menar.
Trollar = magi = att du kommer på saker som inte stämmer överens med verkligheten etc och inte Troll = sagoväsen - det är din omformulering!
Det finns anledningar varför du har stängts av och vi hoppades att du skulle dra lärdom av detta men du kör på samma visa igen. Du verkar vilja få dig att vara en bättre medmänniska här än vad alla andra är genom att omforma allas inlägg till anklagelser mot dig för att vi ska tycka synd om dig. Om detta är din tanke bakom ditt beteende så sluta, du sätter bara dig dålig dager!
Notera: Fortsätter tråden såhär kommer flertalet inlägg att plockas bort.

#31 Vad, vet du inte vad "Troll" betyder i det här sammanhanget? 
#20 skrev: Jalago trollar vidare ser jag. Ja, det är väl också ett sätt att hantera livet får man anta.
Jag tolkar detta som att du mer kommer med osanning än att du är ett gammalt finnigt troll. Det är du som kommer med att skapa om trollar till troll! Och detta är inte första gången du gör detta.

#33 Jisses, i debattsammanhang på nätet så är ett troll någon som drar runt på olika debattsidor bara för att ställa till problem. Bara inta motsatt ståndpunkt för att förstöra och bråka, förfölja folk m.m. Alltså man trollar. Sök på ordet vet jag! Det kommer från något slags fiske där man slänger ut en massa krokar med en förhoppning om att något ska fastna, men visst fortsätt att leva i sagovärlden, om du nu verkligen tror att det var ett troll som menades här, men det betvivlar jag. Varför skyddar du folk som förstörr debatten? Nu är det ju lika lilla som innan…
#20-25 samt 27 och 29 borttagna pga anklagelser samt att tillför ingenting till debatten samt att jag ursäktar min okunskap om troll.

#36 Jo, polis, våldtäktsman, sadist och pedofil… Det blir isolering så länge som han sitter inne det är ett som är säkert!
//Zac