Politik iFokus

Politik

Etikett: jämställdhet
Läst 1869 ggr
Kusin_Knase
0

"Tre poäng för tjejmål"

I skolan på idrottlektionerna finns det nästan alltid en regel som heter "tjejregeln", det vill säga att om en tjej gör mål ränkas det gånger tre. Som om alla killar naturligt är bättre än tjejerna. Är detta verkligen rättvist? Visst , majoriteten av alla idrottsintresserade kanske är killar, men det kan man väl inte bara "anta", att det är naturligt att tjejerna är sämre än killarna?

När jag frågade min idrottslärare sa han att det var för att pojkarna skulle passa tjejerna oftare, vilket jag inte tycker att de gör. kan man verkligen göra så, är det inte diskriminering?

deia
0

Kusin

I think it's discrimination and a big contradition since many women claim and want to be like men.

I don't want to put you down, but it's good that you get used to contraditions like this about this subject or even better to start protesting because you will face many others much more serious situations which can really bring losts to you as a man since the women claim the rights for being like men, but without wanting the obligations like men or, at least, wanting special protection as it happens in catastrophic situations when the women are saved before the men, just one exemple.

precis
0

varför inte ha en glidande skala, utse den bästa personen och räkna dennes mål som ett, och så ökar det med en poäng per deltagare, till den "som alltid blir sist vald" och räkna dennes mål som 50… eller nåt… ;)

Ge killarna dubbelt antal rätt på proven för att tjejerna är tystare o pluggar mera… ;)

jag försöker bara se det absurda och tvista till din lärares logik…
Varför inte spela helt utan poäng? bara för det nyttiga och roliga i att röra på sig och vara med om en lagidrott utan töntig prestige…

jen
0

jag har aldrig hört att dom gör så häromkring.

jag tycker det är synd om det ska bedömmas olika beroende på vilket kön man tillhör, det är ju också så att om vi acceperar det redan i skolan så accepterar vi väl det när det gäller löner, arbete mm

Magnuz
0

Håller med om att det är obra att man har ett sådant system i skolan då det cementerar könsrollerna på ett onödigt sätt. 

Jag tror att skolidrotten, baserat på egna erfarenheter, är för tvingande många gånger. ALLA skall spela basket, fotboll och brännboll trots att kanske mindre än hälften egentligen vill det. Man borde kunna ha en större valfrihet då syftet inte är att skapa idrottsstjärnor utan att få barnen att röra på sig. Gör man då något man tycker är roligt så tar man i mer och får bättre träningseffekt.

Däremot så ÄR det ju defacto så att tjejer generellt är sämre än killar på de flesta idrotter. Män och kvinnor är olika, även fysiskt vilket bla visar sig på detta sätt. Att förneka och försöka förtiga detta faktum är bara dumt och kontraproduktivt.

deia
0

I think this teacher is just trying to teach the boys to get used to unfair situations like which are a reality here about women claiming they are like men while they get advantage for being diferent when it's convenient.

You can see there are competitions for male and female in sport competitions, the level uses to be lower for female and again the women don't claim they want the competition together with men… convenient…

precis
0

#5 KusinKnase explains that they havethis system so that the boys should pass the ball to the girls more often than they do…

so why do you think Annika Sörenstam wanted to play with the best men? I guess some competitive people would want to see what their capability is compared to anyone without regard to their sex.

Oskar
0

Låter sjukt. I så fall ska ju killarna få extra beröm när de gör något bra i syslöjden eller hemkunskapen…

deia
0

Precis

'Some' doesn't mean the majority, they are exceptions.

Kusin_Knase
0

Tanken är väl i grund och botten god, att alla ska få chans att göra mål. och eftersom killar tar för sig mer och är, oftast, mer tävlingsinriktade än tjejer blir det järna att killarna slåss för att få bollen madan tjejerna står och tittar på, och det är väl därför de har skaffat den här regeln.

Men det hjälper knappast eftersom killarna känner sig tvingade att passa bollen till tjejerna, och sen blir de arga när tjejerna inte träffar målet och skriker "det är ju ingen idé att man passar tjejerna, de gör ju ändå aldrig mål!" och läraren svarar "jo men ni får ju två extrapoäng ju".

jen
0

#7 ja, det har du rätt i