Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 2233 ggr
Staffan
0

Bra Borg!

Skönt att få klarhet i var vi står i den här frågan:

"Finansminister Anders Borg (M) ställer sig bakom det tyska initiativet till en europeisk valutafond, som ska fungera som stöd åt euroländer med budgetproblem i framtiden. Men det är inte aktuellt att Sverige deltar i fonden eller till dess finansiering, förklarade finansministern vid en pressträff i Rosenbad på tisdagen."

– Svenska skattebetalare har ingen anledning att vara med och betala till en europeisk monetär fond som vi inte är en del av. Det måste euroländerna själva hantera.

>Länk till artikeln på DN.se

// Staffan

Mitralis
0

Tycker att det låter bra, så det är väll bara att hålla med, för en gångs skullGlad

MichaelE
0

Mycket klokt beslut av Borg

Staffan
0

Det skulle inte förvåna mig om vi tvingas betala det här ändå, genom EU.Om det blir så kommer jag sannolikt ställa mig positiv för ett utträde ur EU.

---

"De 16 länderna i eurozonen har gått med på att ge Grekland lån och lånegarantier för den händelse Aten inte klarar sina skulder och ber EU om hjälp, säger en källa i EU-kommissionen till The Guardian.

Eurozonens räddningspaket kan komma att uppgå till 25 miljarder euro, men Aten behöver bara i år 53,2 miljarder euro för att betala räntor och skjuta skuldberget framför sig."

> Artikel på SvD.se

// Staffan