Politik iFokus

Politik

Etikett: miljö-klimat
Läst 706 ggr
CarlS
0

Världens glaciärer smälter allt snabbare!

Glaciärisarna på världens bergstoppar fortsätter smälta och det i allt snabbare takt, visar nya data från ett globalt centrum för glaciärövervakning i Zürich, Schweiz, skriver Tidningarnas Telegrambyrå, TT.

Läs mer på DNLänken öppnas i nytt fönster

Skrämmande bevis på att vi står inför en stor klimatkatastrof inom en inte alltför avlägsen framtid….

Känner du oro inför klimatförändringarna?

//CarlS

NinaToy
0

Helt klart!

jen
0

ja, jag känner oro inför  klimatförändringarna.

jag brukar tänka att, nu får vi vårat straff för att vi människor inte har/är rädda om våran natur.

precis
0

Lustigt nog så är man lite oense runt om i världen om smältningen av glaciärer och polar-is är resultatet av eller orsaken till uppvärmningen… (och lägger ner larvigt mycket tid på att tjafsa och förlöjliga varann ist.f. att komma med lösningar och motmedel)

Oavsett vilket så är det en nedåtgående spiral som är svårstoppbar. cirka 1 meter bara under 2005 :(

Eftersom att hälften av all koldioxid tas upp av skog och hav, och haven börjar bli så mättade och uppvärmda att det blir allt svårare att absorbera växthusgaser i samma omfattning som förr. Plus att det börjar bildas mer och mer surt havsvatten "carbon acid", som gör att plankton och skalbildande arter inte klarar bilda sina skyddsskal i lika stor omfattning…

Den andra hälften av koldioxiden går upp i atmosfären och stannar där i ca 100 år. Alltså kan man nog räkna med att den totala mängden växthusgaser i atmosfären kommer fortsätta öka i ca 30-50 år, även om vi drar ner kraftigt på utsläppen redan från imorgon. Och experterna räknar i olika modeller på en minskning av 3-10%.

Kom igen… nog f*n kan alla frivilligt minska bilåkning och elförbrukning, livsmedelstransporter med ynka 10%???
Det är ingen som kräver att ni alla ska offra allt, gå tillbaks till grottorna och lämna ifrån er tv, dvd, mobil och kläder. Det är en marginell minskning… come on…

Kaj
0

Forskare som borrat i isen vid nordpolen har konstaterat att sådana här omsvängningar i jordens klimat skett med jämna mellanrum genom de senaste 100.000 åren och då utan att människan påverkat miljön som idag. Är det alltså helt fastställt att det verkligen är vi som orsakar detta eller är det en naturlig del i jordens utveckling? Visst vi påverkar säkert men i hur stor utsträckning egentligen. Detta kanske skulle hända oavsett vår påverkan eller ej. I vart fall om man får tro de resultat som forskare vid nordpolen kommit fram till.

CarlS
0

De forskarna är tydligen "Insnöade" :)

Visst har det hänt förr. Men med människans hjälp går det nu fortare än någonsin innan….

Här vad andra forskare tänker…

Här är en annan artikel om klimathotet

//CarlS

precis
0

#4 du har rätt i att temperaturen och istidet har gått i cykler, pga solen och annat… Men det har aldrig gått så extremt fort som under efterkrigstiden… vi snackar upp till 2 grader per decennie…(i global genomsnittstemperatur)

Läs lite av mina inlägg på svensknatur.ifokus.se (kapitlet Klimatförändringar)

Kusin_Knase
0

#2 Vi ungar få ta straffet för att tidigare generationer har förpestat jorden.

navarro
0

Kusin_Knase, satt dig ner och tank ut om inte du ocksa bidrar till elandet. Jag har andrat innetemperaturen till +15 grader och tagit pa mig mer klader, langkalsoner, strumpor, varma tofflor, en extra jumper. Pa kopet har jag markt att astman blivit battre eftersom skillnaden mellan ute- och innetemperatur ar mindre. Nar det ar laggdags har jag tagit fram duntacke och ett par filtar, det gor att jag sover battre an pa lange. Jag ar ingen besserwisser, men kanner mig nojd med det lilla jag bidrar med. Det sags att varje grad innetemperatur mer an man behover, drar massor med energi.

precis
0

#4 ett klipp ur ett inlägg jag skrev på svensknatur.ifokus.se för en stund sen:

"Jag har fortfarande inte greppat hur man kan anse att borrkärnor från en enda mätplats kan vara representativt för den globala medeltemperaturen??? isen på antarktis har ju inte alltid legat på samma position på globen…"

inom 50 år så är den mesta isen över nordpolen helt smält på sommaren… :) hur ska man i framtiden mäta kol-isotoperna i den isen?

man får helt gå över till att skära ner droppstensformationer i kalkgrottor för att få fler mätpunkter och relevantare historik