Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 979 ggr
jen
0

dyra flygresor

nu när det kommer in mindre skattemedel till staten pga skattesänkningar undrar jag om det är de arbetslösa som får betala detta också?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,990896,00.html

Terrierlina
0

Vad mer betalar de arbetslösa då? De blir ju för sjutton försörjda av oss som arbetar…. kan inte gärna tycka att de får "betala"…

jen
0

försörjda??

de flesta arbetslösa HAR också arbetat…

Vad mer betalar de arbetslösa då? = skattesänkningarna…

Terrierlina
0

Det finns säkert många som inte kan få jobb, och då är det väl bra att a-kassan finns. Men det finns MÅNGA som sitter och håvar in pengar på a-kassan och lever på skattebetalarna! Och det är patetiskt och tragiskt och egoistiskt. Tycker jag.

jen
0

#3 ja, TYVÄRR finns det de som inte vill arbeta….

men detär synd att de som VILL jobba ska bli bestraffade

Bertil
0

A-kassan kan vi skippa!! Kanske behövs en statlig allmosa för de som inte har arbete, men då ska vi se det från just den synvinkeln och gärna sätta in individen och försörjningssituationen i taxeringskalendern om det inte är något man skäms för…

Tidigare har ju de som skapat arbete bestraffats…åersonligen har jag bildat ett antal bolag som på sin höjd haft över 500 anställda men idag är det lite färre…säg 350, men nog har jag straffats hårdare rent skattemässigt jämfört en person som vunnit på ågot statligt spel eller lotteri.

Jag tror inte att jag kommer att investera så mycket mer i Sverige….men vem bryr sig….

mvh
Bertil

Ida
0

Jen, tror du på fullt allvar att man som arbetslös själv redan betalat in de kostnaderna under tiden man arbetade? A-kassan är ingen försäkring i den bemärkelsen tyvärr. Det finns inte samma koppling mellan vad det kostar och vad man får ut av det. Man får såklart ut sjukt mycket mer, annars skulle vi alla betala långt mycket mer i skatt. Det är kollektivet som betalar - inte du själv.

precis
0

woah, känns som deja vu. Har inte denna tråd och flera av kommentarerna funnits flera gånger om???

Jen, arbetslöshetsersättningen och uppsägningstiden är bara tänkt som en tids tillfälligt skyddsnät för de som inte haft så hög lön/klok ekonomi att de klarat att lägga undan i bankboken, madrassen eller långsiktiga sparfondkonton…

Det är alltför många som lever över sina tillgångar, oavsett hur hög/låg lön de har…