Politik iFokus

Politik

Etikett: skatter
Läst 1227 ggr
JD07
0

stoppad flytträtt på pensionssparande

Fr.o.m idag har regeringen stoppat flytträtt för pensionsförsäkringar både mellan  bolag i Sverige och till utlandet.

En dom i EG-domstolen slår fast att det strider mot EG-rätten att det bara är pensionsförsäkringar som tecknats i hemlandet som är avdragsgilla. För att anpassa den svenska lagstiftningen till EG-rätten föreslår regeringen bland annat att avdrag inte bara ska medges för premier till svenska pensionsförsäkringar, utan även för premier till pensionsförsäkringar tecknade inom övriga EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet).

En konsekvens av detta kan vara skatteflykt och därför har regeringen infört flyttstopp.

Detta kan bl.a medföra att pensionsbolag som tar väldigt höga avgifter på sina pensionsförsäkringar tjänar en hel del på detta eftersom man som kund inte längre kan flytta på sparandet till ett annat bolag.

Med andra ord blir t.ex. ditt privata sparande fast i ett och samma bolag. Du kan därmed inte längre påverka avgifter eller återbäringsränta.

Är det vettigt att regeringen inför flyttstopp? det måtverkar ju allt som heter konkurrens och valfrihet för kunden?????

Ida
0

Jag tror inte mina öron, menar du att om du börjat spara i ett bolag är det from idag omöjligt att ändra? Vilken typ av pensionsförsäkring menar du? Det kan väl iaf inte vara möjligt att förbjuda flytt av privata?

JD07
0

det gäller alla pensionsförsäkringar både privata och tjänstepensioner.

så har du oturen att spara i ett värdelöst bolag med höga avgifter och dålig avkastning är du tyvärr fast där tillsvidare och kan inte flytta ut kapiatalet till ett annat bolag.pengarna är "låsta".

Det är en sk stopplag som regeringen infört dvs lagen ska gälla from idag även om regeringen inte beslutat i frågan

läs artikeln på Avanzas hemsida: http://www.avanza.se/aza/press/press.jsp?article=13421&mbFromPage=Första%20sidan

Terrierlina
0

Det är iallafall tillfälligt, om det nu är någon tröst…

jen
0

jag hörde lite om detta på nyheterna. det skulle vara så tills frågan togs upp i EU om jag fattade det rätt ??

navarro
0

Sa regeringen tycker att svenskar skall ha sina pengar i Sverige, var det inte sa att ministern som avgick och hade allt i bolag i Jersey etc. Det ar alltid de fattigare som drabbas, stackars pensionssparare skall straffas medan de med stora formogenheter, som inte ar bundna i pensionssparande, kan oka sina tillgangar vart dom vill.

Ida
0

#5 Men herregud, inte är man väl tvungen att pensionsspara som "fattig" om man inte vill. Man kan ju lika gärna fondspara eller investera i annat om man nu tycker att det är mer lönsamt.

Jag är trött på att "rika" utmålas till något fult som katten släpat in. Vad skulle vi göra utan dem då tycker du? Man glömmer lätt hur mycket de bidrar skattemässigt, men det får de verkligen ingenting för.

JD07
0

Frågan är snarare om privat pensionsförsäkring är rätt lösning som kompensation för låg pension vid 65 års ålder.

Det allmänna pensionssystemet ger dig ca 65 % av slutlönen när du går i pension. Det är klart att man vill kompensera för inkomstbortfallet med hjälp av en privat pensionsförsäkring!! Den tidigare regeringen lockade med avdragsrätt och nu är det flyttstopp. Vem vet vad som hänt med pengarna när man fyllt 65 år? De kanske inte går att ta ut längre pga pensionssystemet förändrats…..??? 

Min fråga till er är:

ska en modern fungerande välfärdsstats medborgare behöva förlita sig på privata pensionsförsäkringar (som dessutom är låsta och inte går att flytta) för att få en dräglig pension?

Hur ska man lösa pensionsfrågan? Ska en pensionär behöva panta burkar för att få ekonomin att gå runt trots att hon/han jobbat hela livet?

Unga idag är inte engagerade i pensionsfrågan.En stor majoritet har ingen aning om hur pensionssystemet fungerar eller är uppbyggt. Är det inte skolans uppgift att informera?

Ida
0

Jag tycker du har en viktig poäng där! Jag är själv inte särskilt insatt, men jag har trots det börjat pensionsspara privat via min bank. Jag tycker verkligen inte att man ska stå barskrapad som pensionär, men visserligen har man något lägre kostnader än när man är yngre. Man har kanske redan betalat av huset, man har inte de rese-, kläd- och matkostnader som man möjligtvis har när man jobbar. Men självklart ska man leva ett minst sagt drägligt liv som pensionär då man faktiskt inte kan påverka sin situation själv genom att jobba mer eller mindre.

I övrigt så tycker jag att det där privata pensionssparandet jag håller på med verkar värdelöst! Hade varit bättre att fondspara och sedan plocka in dem i pensionsfonder om 20 år eller nåt. Det är ju det bästa alternativet om man inte ens kan byta fond.