Ont om sossar i stan...
Sahlin verkar få mer och mer problem…
"Socialdemokraterna brukar hävda att det inte går att vinna val utan stöd i storstäderna - men just så ser situationen ur för partiet nu. De första åren efter valet 2006 såg det lovande ut för S även i de stora städerna.
Ännu för drygt ett år sedan rådde dött lopp i Stockholmsområdet. Sedan har det skett en gradvis förskjutning. I dag leder Moderaterna med 40 procent mot 23 procent för Socialdemokraterna. Regeringssidan leder i Stockholmsområdet med 56 procent mot 40 procent för de rödgröna."
"I Malmö som är ett traditionellt S-fäste dominerade partiet länge, sommaren 2008 var S 17 procentenheter större än M. I dag leder M med 9 procentenheter över S."
---
Vad tror ni detta betyder? (s) själva säger att storstadsväljarna är "rörliga" och ändrar sig innan valet. Själv tror jag att storstadsgrupperna är "tidiga" och att detta är en trend som kommer att synas även hos övriga väljargrupper.

#0 Håller med.
#1 Håller med - om vi får behålla alla naturresurser som ni har däruppe - eller i alla fall kunna beskatta dem rejält ;o)
//Zac
Själv tycker jag förskjutningen i Malmö är mest fascinerande. Ett riktigt sossefäste som blivit blått. Fast det säger kanske också en del om Malmö som utvecklats från industristad till modern high-teck-stad med tydligt kontinentala influenser.
Bye-bye Reepalu!

Tror att Reepalus uttalade om judar har fått malmöborna att surna till ordentligt. Det ska bli intresant att se vad som händer i valet.
Säga vad man vill om honom, men han har faktiskt varit väldigt aktiv med att ändra på Malmös tråkiga image. Sen är väl problmet med honom som med andra som har haft en maktpositon under lång tid, man blir fartblind och tror att man kan göra vad som helst. Det var nog ett bryskt uppvknande för Illmar.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

**Intressant**
# 3 - Absolut så har detta betydelse. Vi har haft en del stora industrier i Malmö med Kockums som den största och där fanns det många sossar av det ursprungliga slaget, dvs den arbetande människan i verkligheten.
Nu är dessa industrier bort och så även grundsossarna, som numera lyfter en välförtjänad pension.
Malmö är väldigt intressant eftersom just nu staden håller på att transformeras. Det händer med rasande fart. Så inget parti ska ta något för givet, för allt kan hända 
# 4 Vad gäller Reepalu, så rörde han sig som en elefant i en glasbutik, men jag förstår nog ändå vad han menade.
Och just nu påstår Reepalu att jag bor i slummen, vilket jag tycker är mycket märkligt uttalande. Jag bor i ett område där det finns många invandrare men inte skulle jag benämna detta som slum. Ordet "slum" har för mig en helt annan betydelse.
Han har kanske varit för länge i kommunpolitiken, käre Reepalu.

"Slummen" - kanske inte ett så väl valt ord… :)
// Staffan
# 7 - Precis! Slum ser jag som fattigdom och elände.
I en lokaltidning så uttryckte han sig som så, att han vilee satsa på att höja standarden i Malmös slumområden, såsom Rosengård, Lindängen och Holma-Kroksbäck. I detta projekt skulle man då bygga till husen och göra spännande arkitektonisk miljö.
Jag bor i området Holma där det finns mycket välskötta gårdar som prunkar av blommor på sommaren, dels som MKB (Malmö Kommunala Bostads AB) står för och del där hyresgästerna själva får tillfälle att skapa planteringar. Här finns stora fina grönområden och bra möjligheter till promenader och cykling. Här är också goda möjligheter till bussar, och om ett år får vi en station till citytunneln ca 10 minuters gångväg, i det nya området Hyllie (där bl a Malmö Arena ligger nu).
Så ärligt talat vet jag inte vad han svamlar om.
Dalälven … nänä… Ni får Stockhomarna! Nu är faktiskt Sverige redan fysiskt avdelat i och med Göta Kanal, det vore en bra gräns att dra…