Föreningsskatten
Saxat från facebook-gruppen Rädda min idrott:
"Om två statliga utredningar blir verklighet innebär det stora kostnader för landets föreningar. Då måste föreningarna höja sina medlems- och deltagaravgifter, vilket kan betyda att bara barn till rika föräldrar har råd att idrotta eller att föreningarna måste skära ner eller lägga ner sina verksamheter."
Mer finns att läsa på riksidrottsförbundets hemsida
Detta är ett hot mot föreningslivet i Sverige, som är väldigt speciellt för vårt land, är hotat. Jag hoppas verkligen inte förslaget om föreningsskatt blir verklighet, men om jag har förstått det rätt så kommer förslaget efter ett krav från EU så jag vet inte hur mycket svenska politiker kan göra.

Fast varför skall de slippa betala moms - och varför skall de konkurrerande verksamheterna som kanske ligger granne med en idrottsförening få en helt sned konkurrenssituation?
Det är bara bra att verksamheter får se vad de egentligen kostar och försöka bära sina egna kostnader.
//Zac
#0 "Då måste föreningarna höja sina medlems- och deltagaravgifter, vilket kan betyda att bara barn till rika föräldrar…"
Typiskt dåligt argument. Allt som kostar något alls har den effekten. Hra man mycket pengar är det alltid lättare att betala.
#1 Jag håller med.
#1 Vad är det för konkurrerande verksamheter du tänker på?
/Maria

Allt ifrån kiosker till gym etc
//Zac
Gym är en sak men inte kan du jämföra en kiosk med en idrottsrörelse?
/Maria

#5 Näe, men jag förstår inte varför en kiosk i idrottsföreings regi skall slippa moms medan kiosken 20 meter bort skall betala full moms. Ganska vidrig konkurrenssituation?
//Zac
OK, då förstår jag. Är inte så insatt i detta men kunde man inte ha olika momssatser på föreningens verksamhet?
/Maria

#7 Visst, men mindre byråkrati är också ett bra ändamål… ;o)
//Zac
Jag kan känna spontant att föreningsliv är något vi borde vara rädda om och värna om för det är ganska unikt för Sverige vad jag förstått och idrottsrörelsen gör enormt mycket för ungdomarna.
Det här med momsen på konkurrerande verksamhet borde gå att lösa även om det skulle innebära mer byråkrati. I det här fallet borde det vara värt det för att bevara vårt föreningsliv.
/Maria
#2 Det är ett dåligt formulerat argument, snarare bör man väl bara konstatera att färre barn kommer kunna utöva en idrott i en förening.
Jag kan tycka att det är ok att föreningarna ska betala inkomstskatt (Vad jag förstått gäller detta inte för saker som är starkt knutna till träningen). Det som jag tror kommer slå hårdast mot föreningar är den höjda hyran.
Jag tycker det är viktigt att behålla föreningslivet så som vi har det i Sverige, att det inte kostar multum att träna, speciellt för barn. Upp till två tredjedelar av ungdomar i åldern 12-13 år är aktiva i någon typ av föreningsidrott (källa: "Idrottsledare för barn och ungdom", SISU idrottsböcker)
Sen gäller det här förslaget inte bara idrottsföreningar, men det är där jag är mest insatt.