Ovilja att jobba...
Med risk för att reta upp känslor här inne måste jag bara berätta vad min kompis från Luleå berättade igår. Hon menade att det i hennes bekantskapskrets samt allmänt vedertaget där hon bor rådde en ovilja att arbeta och att man hellre försörjer sig via olika statliga bidrag. (Obs! Hon är inte moderat som jag)
Hon menade att eftersom det är fullt möjligt att påstå att man har olika åkommor och därmed kan bli sjukskriven, eller helt enkelt söker "fel" jobb går det att "komma undan" arbete och man kan istället hålla på med roligare saker.
Hon sa också att folk redan nu dock börjat söka arbete på riktigt (dvs jobb de faktiskt kan få) eftersom a-kassan för de allra flesta sänks rejält annars from mars.
Vad säger ni om detta? Tror ni att det är exeptionellt för det samhället eller är det så att man i större utsträckning är arbetslös om man "kan" vara det? Behövs den här pressen som Alliansen nu sätter på arbetslösa efter 200 dagar?
#0 Jag tror det varierar över landet. När det gäller "Norrland" så har jag dels hört sådana uppgifter (som du ger) i min bekantskapskrets, dels har jag läst olika uppgifter i tidningarna som stödjer det.
En förklaring kan vara att många i Norrland har höga utgifter för att jobba - långa resor, mer behov av fritids för barnen - och att det gör att skillnaden ekonomiskt att ta ett arbete är för liten.
Eftersom antalet lediga jobb nu ökar raskt, och det till och med är brist på arbetskraft på en del håll, så tror jag att viktigaste åtgärden är just att sätta press på de som inte arbetar.

Inom vilka områden ökar antalet arbeten? Inom vilka yrken råder det brist på arbetskraft?
#2 Läs gärna tråden "90 000 nya jobb!"
Där finns även en länk till artikeln som beskriver den efterfrågan på arbetskraft som råder just nu och som kommer att öka ytterligare under 2007. Det står säkert en del på AMS hemsida också kan jag tänka mig.
#2 Tror du inte att det finns en hel del människor som faktist inte vill jobba och anser sig ha rätt att försörjas av andra så länge de inte behagar arbeta själva?
det finns ALLTID de som inte VILL jobba…
TYVÄRR får andra lida för dessa latmaskar
vissa kanske har en maka/make som tjänar bra så de anser sig ha råd med att gå på a-kassa eller sjukpenning.(även nu) DE kommer säkert fortsätta att gå hemma för att de ej har lust att arbeta…
medans andra som inte har råd att vara hemma är tvugna att söka arbete nu..(även de som kanske ÄR sjuka)
men det är de som verkligen ÄR sjuka som inte kan arbeta alls, eller har svårt att få arbete som kommer att få sämst 
#6 De som enbart behagar vara arbetslösa kan i alla fall räkna med att få ändan ur soffan framöver och "tvingas" bidra som alla andra, eller leva på 65% av förra lönen. Jag skulle helst av allt se att a-kassan till slut minimerades till 0 efter X antal års lama ansträngningar.
Man måste skapa motivation att arbeta och det gör man inte genom att erbjuda folk lika mycket trots att de stannar hemma.
Det är underbart! Jag söker själv jobb nu (eller har just nu lyxen att välja mellan jobben jag fått) och en av dem som jag var på intervju hos sa faktiskt att de märkt en drastisk ökning av ansökningar sedan maktskiftet. Svensson kanske insett att det är en bra idé att faktiskt jobba.