Salladsbarsägaren säljer!
Nu har Sofia Appelgren i Göteborg fått nog och säljer sin omtalade salladsbar. Facket satte henne i blockad och sedan dess har situationen blivit så pass ohållbar att hon väljer att ge upp och sälja.
Det är skrämmande att facket får hålla på så här år 2007! Tänk vad mycket resurser som slösas bort dag efter dag när "fackdemonstranterna" försöker förstöra för en väl fungerand näringsverksamhet. Det är ofattbart!
Ja, jag blir riktigt arg! Jag har också lite svårt att förstå att regeringen håller fast vid att denna "svenska modell" ska försvaras - till varje pris?
Ja, fy 17, nu har det faktiskt gått för långt. Det måste finnas en valfrihet för dessa företagare att ansluta sig eller inte - utan represalier om man väljer att avstå!
Vore det så otroligt förmånligt att arbetsgivaren är fackanslutet skulle ju arbetstagare undvika de som inte är det. Men verkligheten ser inte ut så och därför bör man låta folk välja!
De har väl brist på annat att göra nu när medlemssiffrorna dalar, men det borde finnas något vettigare att hitta på än att placera 4-5 man dagligen utanför en stackars salladsbar i Göteborg. Månad efter månad! Jag skulle bli sur om mina avgiftspengar gick till sådant.

nästa tilltänkta offret är en ung tjej som har öppnat en liten make-up butik i Kritianstad och har en deltidsanställd.
Facket har redan aviserat att de vill tvinga henne att skriva under kollektivavtal.
Man drar sig att anställa någon. Inte för att det är sämre villkor utan för att facket lägger sig i och det medför även ökade kostnader för ett företag i form av att det är nästan ett måste att gå med en arbetsgivarförening.
och det ksotar.
och det kostar också att betala facket för granskning av utbetalda löner.
Det är nämligen färetaget som tvingas betala facket att de granskar dem anställdas löner/lönevillkor.
och det är ingen småpotatis, för 2-3 år sen kostade Bygg4-an ca 1000 kr i timmen (+ moms)
#3 Ja, snacka om att motarbeta istället för att samarbeta. Käppar i hjulen istället för en spark i baken.
Förhoppningsvis förlorar fackföreningarna ännu mer på det själva än vad de som utsätts gör. Personligen blir jag mer och mer anti och känner att jag trots att det finns bra sidor hos facket blir mer och mer anti. Jag tvivlar starkt att facket gör mer nytta än skada för mig personligen faktiskt.
Alliansens förhoppning om att det ska bli småföretagare som löser arbetslösheten kommer på skam om man inte på något sätt hindrar facket från att trakassera de som faktiskt försöker åstadkomma något positivt i det här landet.
Fy f-n!
Transportfacket har dragit tillbaks en långt utdragen blockad mot ett företag i småland. Företagaren har hela tiden ansett att det är ett litet familjeföretag, och nu när transport inte klarat bevisa motsatsen så tvingas de ge upp, utan kollektivavtal.
#6 Härligt med en ljusglimt i mörkret!
Det positiva i hela den här härvan är att Sofia nu lär få ett bra pris för sin salladsbar genom all "reklam" hon fått!
Och nu kan hon ju sätta sig och plugga för att ägna sig åt det hon vill: Mänskliga rättigheter! :)
//CarlS

men nu är det V som är i blåsväder!
Fast jag tror de har inte räknat med publicitet och ville kringgå LAS, trots att det var just V som förespråkar och trycker på häftigast att LAS sak efterlevas.
De vill säga upp 5 Medarbetare (av 25) i deras kansli som har varit med länge, med motivering att deras utbildning inte räcker till ???
Vi får se om fakcet agerar likt dem andra fallen?
artikel i dag i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=616050
#9 Visst är det faschinerande att LAS grundare och främsta förespråkare V och S är de som själva nu fått uppleva vad regelverket innebär i praktiken. Learning by doing… ha ha.