Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1718 ggr
AndersE
0

Europakrisen

Jag lyssnade på Borg som satt i TV-soffan i morse.

Fick framför mig en bild av en stor finanskris i Europa efter ett val där de rödgröna segrat. Bilden av hur en sådan kris skulle hanteras av regeringschef Sahlin med finansminister Östros var en skrämmande bild. Tanken på att en Ohly skulle vara med och samtidigt driva förstatligande av företag och 6-timmars arbetstid gjorde det hela direkt skräckfyllt.

Jag antar att jag inte är ensam om sådana tankar. Det ligger antagligen bakom de ganska överraskande senaste opinionssiffrorna.

Tror ni också att krisens utveckling kan få en stor inverkan på resultatet i valet? Alltså att ju mer oroliga vi är för en kris desto mer benägna blir vi att rösta på alliansen som ju redan visat att de kan hantera kriser på ett betryggande sätt?

Maria
0

Jag tror det ligger mycket i vad du säger för oavsett vad man har för sympatier så tror jag att de flesta upplever Borg som oerhört kompetent och alternativen som tveksamma och rent av skrämmande.

Tyvärr så tror jag ändå att gemene man röstar egoistiskt och korttänkt.Obestämd

/Maria

AndersE
0

#1 Jo, den bild jag har - och som också finns med i några ledarkommentarer - är att ju mer påtaglig risken för en kris beskrivs desto mer är väljarna benägna att välja alliansen. Och ju mer avlägsen krisen verkar desto mer benägna blir väljarna att lägga röst på de röd-gröna.

Om det här stämmer kan vi kanske vänta oss att se en opposition som vill tona ner riskerna och en allians som vill betona riskerna.

Samidigt som de röd-gröna lär vilja framstå som att även de är ansvarstagande. Medan aliansen lär satsa hårt på "förtroendekortet".

Vilket till slut kan begränsa valfläskandet framåt sommaren något? Positivt i så fall…

Maria
0

Ja, det gäller att försöka sila allt valfläsk så gott det gårObestämd

/Maria

gortor
0

Nåja, Bildtregimen lämnade ett icke föraktligt underskott efter sig så trovärdigheten i ekonomiska frågor är inte så över sig.

AndersE
0

#4 Trovärdigheten för en Bildtregim känns inte så aktuell…

Däremot visar ju en mängd opinionsundersökningar att Reinfeldt och Borg åtnjuter ett mycket högt förtroende.

gortor
0

Nåväl, byt ut "Bildt"  mot "de borgerliga". Verkar som borgerloga regeringar i Sverige har för vana att klanta till det………………

Opinionssiffror är alltid intressanta men svänger ofta hit och dit. Ett regimskifte är alltid något att se fram emot. I London har labour fått bita i gräset, helt i sin ordning. Skall bli intressant att följa utvecklingen (sedan återstår att se om sagda utveckling medför framsteg).

[Ming]
0

Jag känner tillit till Anders Borg…tycker han är tydlig och ärlig…vilket jag tror gynnar högerblocket i dessa tider av finansiell oro.

Jag tycker också,som Borg och Reinfeldt, att varje land ska sköta sin budget utan att höjdarna i EU ska lägga sina näsor i blöt.

AndersE
0

#7 Jo, så tror jag också. Just nu tror jag många litar till alliansens förmåga att klara en ekonomisk kris eftersom de ju redan visat prov.

Medan oppositionen leds av en oprövad statsminister som ska samarbeta med två partier som aldrig tidigare varit i regering. Inte så konstigt om det känns mindre tryggt.

Jag tror också oppositionen är mycket medvetna om detta och att detta är skälet till den relativa återhållsamhet man visar i sina förslag. Det är dock inget jag litar på. Jag tror såväl Ohly som många sossar brinner av iver att verkligen börja sätta sprätt på skattepengar och därmed även att höja skatten rejält.

[Ming]
0

Ja  vi får se hur det går i höstens val…och att många verkligen röstar!!