Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1600 ggr
[SvenA]
0

Lagtrotsen ökar

Det finns en ökande tendensi kommunerna att trotsa socialtjänstlagen och lagen

Om stöd och serviceåt vissa funktionshindrade .

Deta ökande lagtrotsskapar ensto rättsosäkerhet för den funktionshindrade

Som på detta sätt förnekas sin lagliga rättighet att få sina behov tillgodosed.

Följdden av detta är att ettstort antal personer inte kan få leva ett värdigt liv

Som den övriga befolkning en får ggöra.

Man får ett väldigt torftigt liv bara för at vissa handläggare och politiker tycker

Att vi med stora funktionshinderinte ska synas i sanhället

Jag tror inte att den övriga befolkningen skulle vilja ha det liv som vi tvingas till

På grund av att kommuerna inte anser att de behöver följa deb lagstitning som finns

Halvdansken
0

På vad sätt har du eller dina bekanta drabbats, Sven?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SvenA]
0

Jag personligeb har blivit av med min ledsagning vilket har fått till följd att jag inte har kunnat lämna min bostad sedan den 1 maj

Jag är både blind och numera även rullstolsburen

så jagäär helt beroende av ledsagare för att kunna lämna bostaden

Jag är bara ett exempel av väldigt många som drabbas av detta

Jag tror inte att det är många som vill ha det så att man inte får lämna bostaden bara för att kommunen inte cvill följa domstolens beslut

AndersE
0

#2 Hur ser lagen ut? Hur motiverar tjänstemännen att du inte får ledsagare?

[SvenA]
0

Detta är lagen i korthet

S är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra.

LSS ger rätt till tio insatser för särskilt stöd och särskild service som människor kan behöva utöver det som de kan få genom annan lagstiftning. LSS är ett komplement till andra lagar och innebär inte någon inskränkning i de rättigheter som andra lagar ger. En begäran om stöd och service från en person som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS om det är en insats som regleras i lagen. Motivet till detta är att det i allmänhet får antas vara till fördel för den enskilde.

Jag har tillhört denna lag sedan jag tappade synen och har haft ledsagarhjälp med stöd av denna lag

I årets omprövning så ansåg kommunens nya handläggare att jag inte längre skulle tillhöra denna lag och avslog min begäran om fortsatt ledsagarservice

Jag överklagade dettta beslut till förvaltningsdomstolen och fick rätt där och att beslutet gällde med omedelbar verkan jag skulle alltså ha fått tillbaka min ledsagare samma dag som dommen föll men dedet struntar kommunen i och påstår att det fins nya onständigheter och denna ommständighet skulle vara att jag har fått den rullstol som finns omnämnd i den utredning som gjordes i samband med den utredning som låg till grund för avslaget

Jag hartalat mde flera jurister som verkligen kan dessa frågor så jag vet att jag har rätt gentemot kommunen

Tyvärr är det väldigt vanligt med att kommunerna struntari vad domstolen säger när domstolen visar på att den klagande har rätt det är bara när kommunerna får rätt av domstolen för sin tolkning som de följer lag en direkt

Så detta förfarande gör att vi som behöver hjälp av olika slag är helt rättslösa efterson det inte finns några sanktionsmöjligheter att ta till för att få sin lagliga rätt gemntemot kommunerna