Byggfacket får underkänt
och så även Servige
i en dom vid Europadomstolen, visserligen Byggnads (H Tilly) är förvånad över domen men jag hoppas verkligen att domen ger en tankeställare samt även kurage till alla som kämpar - nej, inte MOT facket men mot fackets maffiametoder.
artikel i SDs:
Arbetsgivaren - som ju tar in avgiften och ger till byggnads - tänker sluta dra av icke fackmedleeamr. Men byggnads tänker fortsätta ta ut avgiften av sina icke-medlemmar. Det innebär att man förmodligen stämmer arbetsgivaren för brott mot kollektivavtalet.
För inte så länge sedan hade facket rätt att tvångsansluta medlemmar. Nu tycker man alltså att man har rätt att konfiskera pengar.
Finns det något parti som har "avskaffande av fackföreningar" på sitt program. Jag börjar bli RIKTIGT trött på dem…
Jag tyckte att chefen för "byggarbetsgivarna" (på nyheterna igårnatt) sa att dom helt skulle sluta betala denna avgift. Ända tills de får bevis att pengarna verkligen oavkortat går till granskning av lönerna.
Jag tror att det är bara en minimal kostnad om ett par kronor per anställd och månad, inte de 400-450 kronor per månad som Byggfacket säger att det "kostar att kontrollera lönerna och avtalen"
#2 Det kvittar väl. Om jag inte vill vara med, och inte vill ha tjänsten, och ingen lag kräver att tjänsten utförs - varför skall den betalas?

iaf inte ett par hundra snarare par tusen
"Avgiften varierar från 0,89-2,7 procent av lönesumman per år."
ur en artikel i Svenskt Näringsliv: http://www.svensktnaringsliv.se/allmanna_nyheter/article24133.ece

Det är enormt tröttsamt att ända sättet för dem att överleva är på andra pengar än från "nöjda" medlemmar. Istället ska arbetsgivare och stat betala för deras översittarmetoder!
Hoppas att det blir revolution innom facket så kan Vanja gå där själv och protestera den 1 Maj.
---
Huvaligen. Dags att öppna ögonen nu och se till att göra något åt det här den här mandatperioden. Nu har man ju chansen.