Konflikt - bättre förr?
I gårdagens HD skrev Daniel Braw en fundering om vår omvärld med lite perspektiv.
Han börjar berätta om riksdagsprotokoll från början av 1980-talet som varnade för ökad spänning och konfrontationspolitik i världen.
Han fortsätter med det fantastiska att det då bara var knappa tio år till slutet på den gigantiska öst-väst-konflikten. År 1989 föll muren…
Med det som bakgrund berättar han sedan att i veckan som gått har man i Israel genomfört den 47:e "International Submariners Convention". I år i Israel har där ubåtsveteraner från Sverige, Amerika och Israel mött sina motsvarigheter från Ryssland, Polen och Ukraina. Under 40 år levde ubåtsbesättningarna i det kalla krigets frontlinje. Tungt beväpnade var man ständigt beredda i fall det kalla kriget skulle bli varmt. Idag träffas man under vänskapliga former och utbyter minnen. Fantastiskt!
Braw fortsätter med att häpnas över hur snabbt omställningen från det kalla kriget gått. Det är inte länge sedan kapprustningen fortsatte för fullt.
Än idag har USA över 5000 kärnvapen, men i förra månaden skrev presidenterna Obama och Medvedev under att avtal om att begränsa dessa till 1550.
När vi ser människor beskriva vår värld som sämre än någonsin och när vi ser hur de försöker få oss att tro att all utveckling är negativ tycker jag sådana uppgifter som Braw lyfter fram är viktiga.
Det sker så oerhört mycket positivt i vår värld. Det är så många människor runt om som ständigt söker lösningar på våra problem och som hittar dem. Väldigt mycket går helt rätt väg.

Det händer både positiva och negativa saker i vår värld. Det ena tar inte bort det andra, tyvärr. Det låter som att du menar att dina positiva exempel är en slags termometer som visar det allmänna läget. Tyvärr skulle jag kunna räkna upp en mängd saker som tyder på att läget är sämre idag än någonsin.
Så det positiva finns parallellt med det negativa. Kanske vi bara fokuserar på olika delar?
"Every point of view is a view from a point."
#1 Inlägget handlar främst om konfliktläget i världen. Att konflikten mellan öst och väst har reducerats på detta sätt ser jag som fantastiskt.
Det finns skribenter - såväl här på Politik som på andra ställen - som gärna framställer världen som befinnande sig på ett sluttande plan där allt var bättre förr och allt blir oavbrutet sämre. Då tycker jag det är viktigt att visa att det är fel.

Okej, det har du kanske rätt i.
"Every point of view is a view from a point."