Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 2772 ggr
Alexej
0

Mankells egna ord

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa gång använder de väl en atombomb….

Aftonbladet

Bojkotta Israel NU!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lisbeth3
0
Alexej
0

Det hela är så otroligt sorgligt. Varför måste Israel göra sig osympatiskt med hela världen? Det gynnar ingen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lisbeth3
0
AndersE
0

#2 Du kan inte alls se det från Israelernas sida?

Lisbeth3
0

#4 Eller USA:s?

AndersE
0

#5 Hur menar du?

Alexej
0

#4 Här är ju frågan: vem behandlar vem illa?

Israel är gäster där men tror att allt är deras.

AndersE
0

#7 Jag förstår inte. Var är Israel gäster?

Det handlar ju om en konflikt med olika parter inblandade. Min fråga till dig var om du alls kan se på det från Israels sida?

Alexej
0

Gäster i Palestina. Nej, jag kan inte ser nåt som legitimerar Israels betende.

AndersE
0

#9 Jag förstår fortfarande inte. På vilket sätt är Israel gäster i Palestina?

Halvdansken
0

Judarna bodde i Israel tusentals år innan araberna/muslimerna kom dit. Har alltid undrat varför det anses som om Israel har ockuperat Palestina. Det är ju faktiskt tvärtom.

Ja, så var romarna där och stökade ochså en period. Med känt resultat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Alexej
0

Judarna fick (tillbaka) ett land genom andra länder fast det bodde andra där. Plus att de tog lite mer….

AndersE
0

#12 Menar du att Israel, enligt din syn, inte har ett eget land. Menar du att du stöder de som inte vill erkänna Israel som stat?

Halvdansken
0

#12. Men judarna har väl bott i Israel i typ 4000 år? Jag är ute på tunn is, men visst är judendomen ungefär så gammal. Alltså var de där först. Så vad är det de "fick tillbaka"?

Från ett annat forum där jag tog upp samma sak fick jag följande svar av en mer historiskt bevandrad människa:

När Rom var världsvälde intog de även Israel år 135 e. kr, och fördrev de hela den judiska befolkningen som bott i landet minst sedan 1500 f. kr.

Rom härskade därefter över Israel i 400 år tills Romariket föll samman och under dessa århundraden var judarna förbjudna att återvända till sitt land.

År 600 e. kr när Romariket fallit erövrades Israel av araberna, som i judarnas frånvaro intog städer och byar.

Israel låg sedan under arabiskt ockupation tills turkarna erövrade det 1500 e. kr. och då tilläts den judiska befolkningen äntligen att återvända till sitt land.

När de återvände blev det dock ett ramaskri bland den arabiska befolkningen som inte ville se något återtåg av judarna till deras hemland.

Och där står vi än idag.

Alexej
0

Efter första världskriget godkände Nationernas Förbund det brittiska mandatet i Palestina med avsikt att skapa ett "nationellt hem för det judiska folket". År 1947 godkände FN delningen av Palestina i två stater, en judisk och en arabisk. Den 14 maj 1948 förklarade sig staten Israel självständig, vilket följdes av ett krig med de omgivande arabiska staterna, som vägrade att acceptera planen. Israelerna gick sedermera segrande ur en serie av krig och bekräftade sitt oberoende och utvidgade den judiska statens gränser utöver dem i FN:s partitionsplan. Sedan dess har Israel varit i konflikt med Palestinas arabiska befolkning och många av de kringliggande arabländerna, vilket har resulterat i flera stora krig och årtionden av våld som fortsätter än i dag.

Wikipedia

AndersE
0

#15 Kan du inte svara på frågan i #13?

#14 Tack, det är ju en oerhört komplex situation.

Grundproblemet är - som jag förstår det - att Israel vill hitta en lösning med en Israelisk och en Plestinsk stat med fred, medan stora grupper av Pelestinier inte kan acceptera det utan enbart en lösning som innebär att staten Israel utplånas.

Alexej
0

Anders, du kan läsa mer om konfliketen här.

Israel vill hitta en lösning med fred??? Hitills har de bara använd våld!

AndersE
0

#17 Kan du inte klargöra din egen position? Varför ska jag svara på dina frågor om vad jag tycker om du vägrar.

Trist diskussion…

AndersE
0

För övrigt fanns det en färdig lösning där en självständig stat "Palestina" skulle bildas och som Israel accepterat. Fast Palestina sade nej…

"I Camp David fördes 2000 förhandlingar mellan Arafat och Barak under ledning av USA:s president Bill Clinton. Barak erbjöd sig att lämna tillbaka all ockuperad och tillåta en palestinsk huvudstad i Östra Jerusalem. Arafat gick med på att släppa kravet på att de palestinska flyktingarna skulle få återvända. Förhandlingarna föll på frågan om statusen för de heliga platserna i Jerusalem där Arafat avfärdade de förslag som lades fram. Strax därefter bröt Al-Aqsa-intifadan ut."

Källa: Wikipedia

Alexej
0

Min egen position? Trodde att det kan man läsa tydligt hur jag tänker…

AndersE
0

#20 Varför inte svara på frågan i #13 då?

asvensso
0

Denna konflikt kan aldrig diskuteras utan att detta kommer upp om den historiska ratten till den dar lilla landremsan som staten Israel ligger pa. Allt hanger pa nar man drar gransen i tiden, naturligtvis. Judendomen ar den aldsta av de tre i omradet sa var per definition forst. Det har varit flera perioder av diaspora vilket har forvisat folket ut i varlden. Fenicierna har varit dar, romarna och ottomanska riket likasa. Ska man rakna enbart i termer om vem som var dar forst sa var romarna dar innan Profeten foddes…

Sa att saga att det som hande 1948 ar det enda som raknas ar lite trangsynt. Resonerar man sa vill man inte forsta det som driver israelerna. Om man inte forsoker forsta bada sidorna sa loser man aldrig konflikten.

Alexej
0

#22 helt rätt!  Och Skåne tillbaka till Danmark:) ?

Halvdansken
0

Yes! Skåne tillbaka till Danmark!!

Lisbeth3
0

För er som vägrar läsa kvällstidningar…

#2 "Nästa gång slår vi till hårdare"

"Jerusalem Post" ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_Postden

Står inte mycket. Vad ska man hitta på om den på Wikipedia den freie…Hu!

AndersE
0

#25 Den kommentaren var totalt obegriplig för mig. Vad menar du?

Oriel
0

Det är helt fantastiskt hur alla tycker att Israel är palestiniernas land när det egentligen bott folk från hur många olika länder som helst där. Det har alltid bott judar i israel, liksom turkar och andra folkslag. Det finns också araber som bor i israel som inte är judar men israeliska medborgare. Palestinierna skulle lika gärna kunna bo i Libanon, men de kastade ut dem.

-' Rebecca Johansson

Oriel
0

#0 Hur har din bojkott av israel tänk att gå till? Det är fruktansvärt mycket som kommer ifrån israel vilket gör det i pircip omöjligt att helt avhålla sig från saker som kommer från Israel. Du kan ju tillexepmel börja med att göra dig av med din dator.

-' Rebecca Johansson

Alexej
0

Tror inte att min dator kommer från Israel. Fast den borde ju ha en intelprocessor-inte så kunnig med datorer.

Det finns en sajt med förklaringar till bojkotten:

http://www.bojkotta-israel.nu/

Oriel
0

#29 Det finns delar i din dator som är uppfunna och tillverkade i Israel. Och om vi ska ha en bojkott skall vi köra det fullt ut. Eller hur?

-' Rebecca Johansson

Halvdansken
0

[Denna](Before you boycott Israel! ) videon från Youtube visar tydligt hur svårt det är att boycotta.

Tyvärr har de lagt på irriterande bakgrundsmusik, och han pratar fort, så den kan vara lite svår emellanåt, men ge den ett försök.

Alexej
0

Länken funkade inte. Ja, det är svårt att bojkotta som privatperson. Jag menade mer symboliskt.

Det är bilder som här som gör mig förtvivlad och förbannat. Vad är det för ett jävla krig som hänsynslöst dödar civila?

Gaza: The killing Zone

Dirty war- Israel/Palestine

Halvdansken
0

Hmm.. provar med ny länk.

Oriel
0

#32 Jag kan tyvärr inte se några youtubeklipp. Men hur skall bojkotten isåfall gå till?
Att civila dör i krig är ingen nyhet. Men det dör civila på båda sidor. Hamas skickar raketer från gaza in till israel och för att förhindra det vill Israel kontrollera vad som kommer in till Gaza. Det finns många Israeler och Palestinier som inte vill ha krig, men hamas slutar inte eftersom de tillsammans med iran vill att Israel skall försvinna. Och hur skall man kunna ha fred med någon som man inte får lov att existera för?

-' Rebecca Johansson

AndersE
0

I tidningen "Världens Historia" redogörs kort (som svar på en läsarfråga) för vad som hände efter sexdagarsktiget 1967. Någon fred slöts inte då.

År 1973 anföll Syrien och Egypten (stöttade av Jordanien) Israel. Israel vann.

Inte förrän 1978 (elva år efter kriget) slöts ett fredsavtal I Camp David, USA. I det avtalet blev Egypten det första arabiska land som erkände Israel (30 år efter dess bildande) och därmed drog Israel tillbaka sina trupper från Sinaihalvön och Egypten fick kontroll över området.

År 1994 slöt Israel och Jordanien fred.

Syrien och Israel ligger formellt ännu i krig! Det är också skälet till att Israel ännu (efter 43 år) ockuperar de Syriska Golanhöjderna.

Jag tror det är svårt för oss att föreställa sig en situation där man ligger i ständigt krig med sina grannar.

För mig visar historien att vad Israel söker är ett erkännande som stat av sina grannar och fred. Att sluta fred med en granne som inte erkänner en och som har som mål att staten ska uteslutas är ju omöjligt. Nyckeln till fred ligger i att Israel kan erkännas som stat av sina grannar.

Israel har visat sig villiga att erkänna en stat i Plaestina och sluta fred med den. Tyvärr gäller inte detsamma för Palsetina.

AndersE
0

Tyvärr har Hamas tydligt deklarerat att ett erkännande av Israel är uteslutet. (Källa)

Fatah har officiellt förklarat sig villigt att göra det, men det finns olika åsikter inom Fatah. (Källa)

AndersE
0

Blogginlägg:

"Hamas är en organisation uttalat islamistisk med målet att bilda en islamisk stat på israelisk mark, Västbanken och Gaza, en organisation som ordagrant vill utrota judar och utsätter Israeliska medborgare för raketbeskjutning och självmordsbomber. En organisation som fick närmare 70% av palestinernas röster i senaste valet."

Länk

Ijin
0

Till att börja med så har väl andra länder besegrat andra precis lika länge som människan själv funnits?

Ska andra "länder" som tappade sin makt för länge sen kriga tillbaka dom med? Det är ungefär alla länder som överhuvud taget finns!

Israel krigar. Det är en krig. Krig har sin utgång någon gång, och dom som vinner är dom som får marken. Punkt slut. Det är inte civiliserat att debattera om någon annans mark, eller hur någon har fått tag på den.

Israel vann kriget för länge sedan, men hamas kör terror-metoder för att försöka underminera Israel.

Vilka är vi att säga till vad som är rätt och fel? Våra regler som vi har nu har inte alltid funnits, och FN deklarerade Israel som stat. Det är då det vi ska gå på.

Nog tjafs om detta. Det är glasklart.