Vården bättre och köerna kortare
Socialminister Göran Hägglund berättade nyligen på DN Debatt om de förbättringar som skett under hans tid som minister:
"Medborgarnas förtroende för vården ökar. En allt större andel anser sig få den vård de har behov av. Allt fler är nöjda med tillgängligheten. Allt fler ger det senaste besöket i vården högt betyg. Det visar den senaste Vårdbarometern."
Han varnar också för att denna utveckling kan brytas efter valet:
"De som är väletablerade i samhället, de som har pengar, som kan tala för sig eller kanske känner en läkare, tar sig fram ändå. De privata sjukvårdsförsäkringarna ökade snabbt under Socialdemokraternas regeringstid.
Nu vill vänstern ta bort kömiljarden, avskaffa etableringsfriheten och införa mer av stopplagar och byråkrati. Det kommer inte främja vårdens långsiktiga utveckling och det kommer otvetydigt försämra tillgängligheten."
---
DN:s "Faktakollen" har granskat Hägglunds påståenden och ger honom i allt väsentligt rätt:
"Göran Hägglunds påstående om att medborgarnas förtroende för vården ökar bekräftas av den senaste Vårdbarometern. Alla kategorier som mäts vad gäller förtroende och tillgänglinghet har fått bättre betyg. Bland annat har andelen som anser att väntetiden inom vården är orimlig nästan halverats sedan 2001."
Mitt eget intryck är faktiskt att alliansen fått mycket gjort. Många har klagat på att de varit tysta och kanske kan man säga att det varit lite snack, men också mycket verkstad?
Precis som Hägglund nämner så var det praktiska resultatet av vänsterpolitiken före 2006 tvärt emot retoriken. Man talade om välfärd för alla, men det praktiska utfallet var så dåligt att Göran Persson fick köpa in sig i gräddfilen för att få sin höft opererad.
Det är väl ungefär som när Ohly öser sin galla över friskolor men lät sitt eget barn gå i friskola.
Retoriken och handlingarna talar inte samma språk…
Det är därför jag inte röstar
"Retoriken och handlingarna talar inte samma språk"
Du har rätt i det.
Man kan inte lita på politiker :)
Eller är alliansen annorlunda?
#0 Hur ska man kommentera… en politiker slår sig för bröstet. Är själv med och skapar gräddfiler.
Nej det är så sant som det är sagt
Retorik och handlingar talar inte samma språk!
#2 Ja, min kritik är riktad mot vänsterpartierna i första hand.
Jag litar på många politiker. Hägglund upplever jag t.ex. som ärlig.
På vilket sätt menar du att han är med och skapar gräddfiler?