Politik iFokus

Politik

Etikett: arbetsmarknad
Läst 2943 ggr
MichaelE
0

Alliansen straffar funktionshindrade

Detta är direkt taget från GT:

Debatt: Regeringens nästa slagpåse

Nu är måttet rågat. Regeringen går till frontalangrepp mot de med svagast ställning på arbetsmarknaden: unga med funktionsnedsättning. Den som inte orkar arbeta heltid riskerar nu att mista både ersättning och jobb.

Länk till debattinlägget i GT

MichaelE
0

Detta är en stor anledning för mig att inte rösta blått i höst. DEtta gör mig så förbannad att jag nästan blir tårögd. De kör efter levernet den starkaste överlever. Först ville man kasta ut hälften av alla långtidsjukskrivna (bl a funktionshindrade) att bli tvungna att hamna på arbetsmarknaden och nu skickar man tillbaka alla plus dem som enbart arbetar deltid pga de inte klarar av att jobba heltid.

NaimaG
0

Jag är funktionshindrad med enorma svårigheter i vardagen och kan inte arbeta heltid. Får regeringen som de vill så kan jag tvingas gå på socialen resten utav mitt liv och det vill jag inte.

AndersE
0

#0 Jag tycker det är svårt att göra en bedömning utifrån detta debattinlägg. Det låter ju bestickande där samtidigt som jag har svårt att förstå varför alla ska ha samma lön oavsett hur mycket de arbetar.

Är det någon som vet var själva förslaget presenteras lite mer neutralt?

[drummer]
0

Vad ingår i funktionshindrade? Jag skulle vilja veta lite mer detaljer innan jag kommenterar.

Maria
0

Jag har googlat men hittar inte hur förslaget är formulerat.

/Maria

MichaelE
0

#4 funktionshindrade innebär dels dem som har ett mentalt funktionshinder, Autism, ADHD och Aspergers Syndrom bland annat. Många utav dessa klarar i sig inte av att arbeta men de som har Asperger Syndrom klarar ibland av att arbeta men inte heltid. Nu om detta stämmer så blir de av med det eftersom de inte klarar av att jobba heltid.

Annars har rullstolsbundna, reumatiker etc. Alla dem kan inte heller arbeta heltid pga sitt funtkionshinder.

#3 utveckla tack. Det låter ju bestickande där samtidigt som jag har svårt att förstå varför alla ska ha samma lön oavsett hur mycket de arbetar.

#5 antar att det är ett känsligt ämne som man inte vill släppa ut nu innan valet.

AndersE
0

#6 Det jag menar är att man borde få olika ersättning beroende på hur mycket man kan arbeta. Det måste löna sig att arbeta även om man har ett funktionshinder.

elyse
0

Jag vill läsa förslaget från Alliansen innan jag uttalar mig. Jag lever själv med en man med Aspberger Syndrom och som har lönebidrag, så det påverkar mig i allra högsta grad om detta bidrag skulle tas ifrån honom. Han kan dock arbeta heltid.

MichaelE
0

#7 det låter som jämställdhetsproblemet där män tjänar mer än kvinnor. Jag tycker att man som kvinna ska tjäna lika mycket och en funktionshindrad person ska ha rätt att få tjäna lika mycket som en utan funktionshinder.

NaimaG
0

Jag har Aspergers Syndrom, Adhd och vad man kan kalla DCD. Jag har jobbat heltid tidigare men stressen tog rejält på mig därav anses jag inte kunna hantera heltid igen. Stämmer detta och det går igenom så blir mitt liv ännu mera helvete än vad det redan är liksom för många andra.

AndersE
0

#9 Det förestod jag inte.

En funktionshindrad kan jobba 100 %, en annan kan jobba 50 %. Jag tycker de ska olika ersättning. Tycker du de ska ha samma?

[ElisabethYL]
0

Jag tycker att man ska ha samma timlön för lika arbete, med andra ord ska t.ex. jag som inte längre kan jobba heltid (men väl 80%) tjäna mindre i månaden än en som jobbar med samma sak på heltid…

Har tyvärr inte kunnat öppna länken p.g.a. datorkrångel - men misstänker att frågan handlar om lönefrågan..

MichaelE
0

#11 det jag trodde att du menade var timlönen, inte månadslönen. Även om man arbetar bara deltid ska man ha rätt till full timlön precis som dem som jobbar heltid.

AndersE
0

#13 Ja, menar du att alliansen föreslagit annorlunda?

NaimaG
0

Det finns de som tjänar mindre än andra inom samma arbete pga sitt funktionshinder men den biten ligger snarare hos varje enskild arbetsgivare.

MichaelE
0

#14 som det står i artikeln så föreslog dem att man om man inte kan arbeta till 100 % så får man socialen istället. Var inte alliansen emot sånt? Var det inte därför man skickade ut många i arbetslivet pga det kostar så mycket att hålla dem borta därifrån. Och nu ska man flytta folk socialen - det kostar ju kommunerna pengar.

AndersE
0

#16 Jag skulle fortfarande vilja se hur det egentliga förslaget ser ut.

Debattinlägget är svårt att tolka eftersom det mest vill framställa det nya som dåligt och inte redogör för hur det ser ut.

Det framställs som om att man bara erbjuder 100 % eller inget arbete alls. Det låter så märkligt att jag inte tror att det är hela sanningen.

MichaelE
0

#17 som jag sade, det är en känslig fråga inför valet som man nog inte vill redovisa… frågan är om denna debatt ens stämmer med Allainsens planer överhuvudtaget

Maria
0

Är inte alla förslag offentliga?

/Maria