Politik iFokus

Politik

Etikett: kultur
Läst 4670 ggr
AndersE
0

Skolavslutning i kyrkan?

Två präster tar upp ämnet på SvD:s debattsida "Brännpunkt". Jag tycker de gör det på ett intressant sätt.

"Men vad är det man vill skydda svenska skolbarn ifrån? Inför årets avslutningar i vår församlingskyrka önskade skolan vår medverkan som präster, samtidigt som vi blev uppmanade att "inte vara religiösa"."

"Problemet är bara att både kyrkan som rum och vi som präster genom vår blotta närvaro per definition utgör religiösa inslag!"

När jag läser inlägget inlägget inser jag att konsekvensen av Skolverkets syn ju måste bli att vi inte längre kan bedriva religionsundervisning i skolan.

"Vi måste fråga oss vilka konsekvenserna blir om skolan låter den minoritetens beröringsångest när det gäller tro och religion diktera villkoren för sin verksamhet."

Läs gärna hela inlägget

[ElisabethYL]
0

Jag anser att skolan och kyrkan ska vara två skilda saker - därigenom tycker jag inte om att man "tvingar" in skolbarnen i kyrkan på en obligatorisk skolavslutning.

Däremot kan jag tänka mig frivilliga skolavslutningar i kyrkor, moskéer, synagogor o.s.v.

Att präster inte skulle få bedriva religionsundervisning i skolan tycker jag är överdrivet - har själv haft en präst som lärare i religion och historia och tyckte det fungerade bra.

AndersE
0

#1 Fast det blir ju jättekonstigt. Vi ska väl inte ha frivilliga skolavslutningar?

Varför måste ett besök i kyrkan betraktas som en religiös handling?

Om bara åsynen av något med religiös anknytning ska betraktas som indoktrinering kan vi ju inte ha religionsundervisning oavsett vem som är lärare. Då kan ju enbart nämnandet av religionen betraktas som att man försöker övertyga någon.

Självfallet ska ingen tvingas göra något aktivt religiöst i kyrkan, men jag kan tänka mig att gå in som gäst i vilken kyrka, tempel eller moské som helst utan att det påverkar min religiösa uppfattning.

Lumac
0

Om mitt företag skulle införa en obligatorisk sammankomst en gång per år, som hålls i en och samma kyrka/synagoga/moské, skulle jag som ateist/agnostiker bli klart tveksam. Oavsett vilka religiösa inslag som förekommer. Dock skulle jag tvärtom mycket väl kunna tycka att det skulle vara intressant att besöka sådana platser på min lediga tid.

Jag ser inte kopplingen till att konsekvensen av Skolverkets syn blir att vi måste förbjuda religionsundervisning i skolan. Jag tror vi har en ganska bra religionsundervisning i skolan idag. Om den däremot enbart skulle handla om kristendom (liksom skolavslutningarna enbart sker i kyrkor) skulle jag bli mer tveksam till att de sköts på ett bra sätt.

Sedan förstår jag inte riktigt hur de tänkt i citatet ovan där de vill ha en avslutning med präster utan religiösa inslag. Det verkar ju onekligen lättare att skippa prästerna/kyrkan helt om man vill undvika sådana inslag.

AndersE
0

#3 Ja, fast tänk om ditt företag grundades för 400 år sedan och att man sedan starten haft en sammankomst i den lokala kyrkan inför varje års sommarsemester där man t.ex. uppmärksammade årets pensionärer och människor som särskilt utmärkt sig.

Kopplingen till skolundervisningen är säkert överdriven, men det tycker jag Skolverkets syn också är.

Internettan
0

Eftersom kyrkan inte bara är religion för de flesta människor, utan även tradition, så borde man som tradition kunna hålla skolavslutningar i kyrkan. Jag kan inte tänka mig att någon enda elev, förälder eller lärare genom åren blivit ofrivilligt kristen genom att delta i skolavslutningen i kyrkan.

Jag vet exempel på en muslimsk familj där de inte tillät sina barn att delta i någon som helst skolaktivitet som hade med kristendom att göra. (Inte så konstigt kanske.) Det konstiga var att barnen inte ens fick gå genom kyrkogården som låg precis bredvid skolan, och som man ofta passerade på sina utflykter. En lärare fick gå en omväg med just dessa barn. Vissa är rädda för att religion smittar. Och det är där någonstans det blir löjligt tycker jag.

Fast när jag tänker efter.. Hade jag velat fira skolavslutning med mina barn i en moské varje år? Eller turas om mellan moské, synagoga och kyrka? Och vad det nu mer finns för varianter? Nej, det hade jag inte. Tror jag…  

De flesta svenskar är inte religiösa och när de går i kyrkan på skolavslutning är det mer som en fin tradition. Många tycker nog, utifrån det synsättet, att alla gott kan gå till kyrkan den dagen. Det betyder ingenting. Men som t ex muslim kanske man inte ser det så. I alla fall inte om man själv är aktivt religiös. Då betyder det nog en hel del. Kyrkan står ju ändå för kristendom.

Det finns nog inget rätt eller fel. Svår fråga.

"Every point of view is a view from a point."

AndersE
0

#5 Om jag skulle jobbat utomlands några år och haft barnen med mig skulle jag nog inte haft något emot om de hade sin skolavslutning i moské tempel eller någon kyrka.

Det handlar naturligtvis mycket om hur arrangemanget ser ut, men om det görs med respekt för att alla deltagande inte delar den religion som byggnaden representerar tycker jag inte det vore ett problem.

Jag tror "din" muslimska familj är ett undantag. Jag har tvärtom ofta mött den motsatta synen. Att föräldrar med annan religion gärna ser att avslutningen hålls i kyrkan.

Lumac
0

Om man väljer att börja på ett företag som har en sådan uttalad princip sedan 400 år kan jag hålla med om att man gjort ett val. Speciellt eftersom det lär vara ett mycket extremt fåtal.

Det blir svårare att välja som skolelev när kanske majoriteten (?) av skolorna har avslutning i kyrkan och speciellt för de som inte har mer än en eller någon enstaka skola att välja på. Företag finns det många att välja bland.

Att något är en tradition tycker jag personligen inte är mycket till ett argument. Vi har massor med traditioner, men det säger inget om vad som är bra eller dåligt. Jag ser hellre till vad jag skulle göra idag. Jag skulle inte införa obligatoriska skolavslutningar i kyrkor idag om vi inte haft det tidigare, så därför är jag emot sådana om någon frågar mig.

Jag skulle vara mer positiv till att hålla avslutningarna i varierande miljöer från år till år så barnen får besöka och uppleva olika saker. Då finns det en lärande och allmänbildande aspekt.

AndersE
0

Frågan är svår och jag tycker jag kommer till olika svar beoende på varifrån jag tittar…

1. I en by har man gått till kyrkan varje skolavslutning så länge man kan minnas. Ingen har några negativa synpunkter på det. Varför ska man inte få fortsätta?
  2. Till samma by flyttar en ny familj som tar kraftigt avstånd från religion. Ska hela byn anpassa sig till denna familj? Å andra sidan om denna familj driver kravet - blir de totalt utstötta?
  3. Sett från denna familjs synpunkt kan det ses som helt orimligt att kräva deltagande.
  4. I en stad där man aldrig haft skolavslutning i kyrkan och där man har en stor aula som rymmer alla vill någon starta avslutningar i kyrkan istället. Skolan är "mångkulturell" och många religioner är representerade.
  5. I en stadsdel har man traditionellt haft avslutning i kyrkan. De senaste åren har invandringen varit hög och det finns fler elever som bekänner sig till islam än till kyrkan. Ska man flytta avslutningen till den nya moskén - eller till skolans aula.

Det går säkert att konstruera många fler "fall".

Jag tror det är fel att ge "allmängiltiga" råd. Det måste vara lika fel att förbjuda som att påbjuda kyrkor som lokaler för avslutning.

Maria
0

Jag håller med AndersE

Själv har jag aldrig som ung firat skolavslutningar i kyrkan utan antingen i aulan eller på skolgården.

Problemet är svårt (fast jag egentligen personligen tycker att det är ett "ickeproblem") men man ska ju tillgodose alla i den mån det går.

Man får förmodligen besluta från skola till skola.

/Maria

AndersE
0

Det är lite lustigt - och som jag ser det vitsen med denna sajt - att när jag läst era kommentarer och fått tänka efter, jag också ser hur jag svänger.

Jag börjar allt mer luta åt att det nog inte är den bästa idén att ha skolavslutningar i kyrkan. Jag vill absolut inte förbjuda det, men tror nog att det som regel är bättre att försöka hitta en annan lokal…

Även om jag själv tillhör kyrkan och besöker den med viss regelbundenhet tycker jag nog inte att knytningen skola-kyrka är så bra.

elyse
0

Jag firade skolavslutning i kyrkan under låg- och mellanstadiet. Kyrkan låg nära skolan och var den enda lokal som kunde samla både låg- pch mellanstadiet samt anhöriga på en och samma gång. Min skola var den enda skola som firade i kyrkan och också förmodligen den enda skola som inte hade någon annan passande stor lokal. Men visst fanns det kristna inslag i avslutningen. Jag tror som AndersE skriver i #10 att det är bäst att ha avslutning i en annan lokal, om det är möjligt. Sedan tycker jag att om man ska vara i kyrkan så kan gott rektorn vara den som håller i det hela, inte någon präst.

StickyKitten
0

Jag ser inget fel i att ha skolavslutningen i kyrkan och då är jag verkligen inte kristen. Jag förstår mig inte ens på gudstroende människor.

Däremot har jag en avslappnad inställning till kristendomen, medan många verkar vara allergiska och tro att jordens alla präster vill tvinga sin tro på alla som man kommer över. Och så är det inte. Det är ju fortfarande Idas sommarvisa och Sommartider hej-hej som sjungs.

Vad gäller tradition är det som vanligt med svenskar… Man värderar inte sina egna traditioner över huvud taget. Vill man ha skolavslutning i kyrkan så måste man inte ha det i synagogor och moskéer också bara för att det ska bli "rättvist", det här är Sverige och vi får faktiskt göra som vi brukar utan att det är fel.

elyse
0

#12 För min del har det inte bara varit Idas sommarvisa som sjungits utan också psalmer i kyrkan samt predikan av en präst. Jag tror att vi alla är färgade av våra egna erfarenheter kring detta.

StickyKitten
0

#13 Aha, ja, det är ju helt klart rätt knepigt om det blir så.

Camillhe
0

Jag tycker det är fel att förbjuda en tradition pga att tex muslimer inte vill at deras barn firar avslutning i en kyrka.

Jag har svårt att tänka mig att ett muslimskt land skulle visa kristna skolelever den valfriheten.

Avslutningen i kyrkan är en gammal tradition och jag har sällan varit med om att avslutningen varit väldigt "kristen". Eller att man försöker indoktrinera barnen i kristen tro.

Jag är kristen och kanske därför inte borde yttra mig, men min åsikt är att Sverige, trots att vi är ett väldigt sekulariserat land ändå borde kunna få bevara dom få kristna traditioner som finns kvar.

De flesta andra länder runtom i världen skulle inte visa den hänsyn som man vill att Sverige ska visa. Och jag tycker att bor man i ett land bör man försöka respektera och följa det landets seder och traditioner så länge man inte tvingas be till en gudom man inte tror på.

Maria
0

#15 Jag tror att du har helt fel när du skriver muslimer som ett exempel på detta med att inte fira skolavslutningar i kyrkan.

Det är icketroende svenskar som står för de största protesterna och i en kommun var det t.om Jehovas som svarade för detta.

Jag är själv Kristen men lutar också åt att skilja skolan från kyrkan.

Nu är ju inte en skolavslutning en religiös tillställning så jag kan också tycka det blir lite löjligt och de som "gapar mest" om att vi ska fira avslutningar i kyrkan är inga regelbundna kyrkobesökare alls och kanske inte ens medlemmar och då blir det lite av dubbelmoral.

En stor lokal av något slag som en aula eller skolgården vid väder. Jag är född 1962 och har som sagt aldrig firat skolavslutning i kyrkan där jag har bott.

/Maria

AndersE
0

#15 och #16 Jag tror som bumbleboo. Säkert finns det lika många åsikter som människor, men jag ser oftare muslimer uttala sig om att de vill vara i kyrkan och oftare att det är ateister som är emot.

Annars har du säkert rätt Camillhe att det här blir en större fråga i Sverige än i andra länder. Vi är ibland lite ängsliga av oss.

Tyvärr används också ofta "kyrkoavslutningsfrågan" för människor med andra agendor. Sådana som vill piska upp känslor mot invandring t.ex.

Maria
0

#17 Ja, vi tar för givet att det handlar om människor med annan religion vilket oftast inte är fallet.

/Maria

[drummer]
0

Detta är ett beslut som skall tas av den lokala skolan i samarbete med föräldrarna. Det är inget som behöver styras från toppen.

AndersE
0

#19 Det tycker jag också.