Bilprovningen
Fick ett brev där det står att fordonsbesiktningen konkurrensutsätts från och med 1 juli.
Hur lång tid tror ni att det tar innan det kostar 5000kr att besiktiga bilen?
#0 Varför skulle bilprovning kosta 5 000:-?
Kan du nämna något annat fall där ökad konkurrens lett till mångdubbla avgifter?

#1 Blev fel, 500 kr ska det vara. Dyrare blir det i alla fall.
Finnarna är i alla fall inte nöjda med privatiseringen av bilbesiktningen.
"I Finland kostar det idag nästan 1 000 kr att genomföra en bilbesiktning, vilket innebär att priset i det närmaste har tredubblats efter avregleringen där."
Länk till privata affärer
Ja, vi får se vad som händer.
Priset är ju inte alls. Om det blir lättare att få tid och närmare till besiktningen så kan ju en mindre prishöjning kännas motiverad.

#3 Jag har under mina 14 år som bilägare aldrig haft några problem att få precis den tid jag vill ha för besiktning.
En prishöjning från 300kr till 500kr tycker jag inte man kan kalla en mindre prishöjning. Jag tror att de flesta hellre väljer att planera sin tid istället för att betala nästan dubbelt så mycket.
Det är inte heller säkert att det kommer att bli närmare till besiktningsställena eftersom det antagligen bara kommer att bli fler på samma ställe.

Det finns privata besiktningsställen i Danmark och det är skitbra.
Jag är en så som hellre betalar 200 kr mer och får en besiktning på ett ställe som ligger i närheten, och en tid som passar. Det är dyrare för mig att ta ledingt från jobb.
Huruvida det blev dyrare vet jag inte.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ingen vet vad det kommer att kosta och det lär väl variera. De där "500" är en bedömning av en konsultbyrå.

#5 Ja, det kan ju bli dyrare också.
…eller billigare…
Den "gamla bilprovningen" finns ju kvar. Varför skulle de öka priset?

#9 De skulle antagligen öka priset eftersom de inte har monopol längre. Om det blir färre som besiktigar bilarna hos den statliga bilprovningen får de minskade intäkter och ökade kostnader och då höjer dom priserna, eller?

#10…vilket innebär..? Det är ju bara att gräva sin egen grav. Kunderna väljer en annan verkstad istället.
I andra sammanhang brukar det vara att man höjer priset för att man har monopol. Som SAS beskylldes för tidigare…
"De skulle antagligen öka priset eftersom de inte har monopol längre."
…var något nytt och nytt är ju intressant.

#11-#12Har ni något exempel där bilprovningen blivit billigare efter privatisering?

Jag tror också att den kommer att bli dyrare.
Där jag besiktigar är det väldigt bra öppentider så för mej skulle det bara bli dyrare eftersom jag inte har några problem att komma ifrån någon gång under dessa öppentider.
Öppettider
Mån 07.00-18.00
Tis 07.00-18.00
Ons 07.00-18.00
Tor 07.00-18.00
Fre 07.00-18.00
Lör 09.00-13.00
Lunchstängt 11.50-12.40
Obokad efterkontroll
Personbilar och lätta lastbilar upp 2500 kg
Mån 07.00-15.00
Tis 07.00-15.00
Ons 07.00-15.00
Tor 13.00-15.00
Fre 07.00-15.00
Lunchstängt 11.00-13.00
#14 Det är nog inte öppettiderna som är problemet utan att det tidvis, och på vissa orter varit problem att hitta en ledig tid.
Det är ju kul att du är nöjd. Då är det ju bara att fortsätta som tidigare.
Om alla fortsättningsvis tycker att den befintliga Bilprovningen är bäst lär det ju inte bli någon konkurrent som överlever. I synnerhet inte om de tydligen skall vinna över nya kunder genom att höja priset på ställen dit ingen vill åka.
England har en avreglerad bilprovning och det kostar mellan 200-250kr.
Varför skulle det inte fungera i Sverige?
Detta har jag inget belägg för alls men jag har en känsla av att allting nytt (privatiserat) skjuter i höjden en period, men sedan så återgår det till det normala, eller snarare t.om billigare på grund av konkurrens.
/Maria

Bumbleboo, jag börjar tröttna på att vi (nästan) alltid tänker likadant… 
Det var nämligen precis det jag tänkte skriva. Sen är det klart, om det inte finns nån konkurrens på en liten ort tex, så kan det kanske bli dyrare.
#19 Haha
/Maria
Jag undrar fortfarande över de nya besiktningsföretagens affärsidé. Att gå in på en befintlig marknad och locka över nöjda kunder genom att fördubbla priset låter ju som en ovanlig affärsidé…
Av det jag hört så verkar det som om man tror att avregleringen också innebär att de tillkommande besiktningsföretagen avser bredda marknaden, genom att erbjuda även andra än dagens besiktningar. Det kan tydligen handla om att göra besiktningar i samband med ägarbyten, men även annat. Tyvärr hittar jag inte min källa.
Jag kan tänka mig att de kanske kommer att konkurrera med andra tjänster som att balansera däck osv.
/Maria