Politik iFokus

Politik

Etikettvälfärdssystem
Läst 2051 ggr
AndersE
0

Hur dålig är a-kassan?

Maria Wetterstrand påstod i partiledardebatten 16 juni att inom hela OECD är det bara Korea, Polen och Turkiet som har sämre a-kassa än i Sverige.

Stämmer det?

Valobservatörerna på sr.se har kollat upp det. I OECD ingår 31 länder. Utöver de länder Wetterstrand nämnde har även Grekland, Storbritannien, Nya Zeeland och Australien lägre ersättnimgsnivå än i Sverige.

Att Wetterstrands uppgift inte stämmer beror på att hon hämtat den från en TCO-rapport med tryckfel…

Läs artikel på sr.se

Mitralis
0

Vad är frågan? Om vi ligger tredje eller sjunde sämst?

AndersE
0

Det kan man ju säga. Eller om vi ligger på plats 28 eller på plats 24.

Jag uppskattar mycket den här kontrollen som många medier - TV, radio och dagspress - gör av uttalanden. Politikerna svänger sig gärna med olika uppgifter och man kan ju bara undra hur mycket som stämmer.

Det här känns som lite nytt för årets valrörelse och bör sätta större press på politikerna att försöka vara korrekta. Bra tycker jag.

Just i detta fallet hade Maria Wetterstrand knappast tagit upp det i debatten om hon haft riktiga uppgifter. Det hade inte varit lika slagkraftigt att räkna upp de sju länderna…

Mitralis
0

#2 Okej, nu förstår jag kanske vad du är ute efter.
Det du alltså är ute efter är huruvida de som uttalar sig har gjort en ordenlig research och inte placeringen på listan i sig eller som rubriken antyder "Hur dålig är a-kassan?"?

Jag personligen tyckte att det var strunt samma om vi låg på 28 eller 24 plats eftersom det är otroligt uselt hur man än ser på det. Men nu när jag läser #2 så är det ju inte det du ville prata om.

Om hon i god tro uppger en siffra som hon tror kommer från en tillförlitlig källa så vet jag inte vad mer man kan säga om det.
Det är ju givetvis bra om uppgifterna är korrekta, men ibland blir det tydligen inte så.

AndersE
0

#3 Ja, i det här fallet verkar det som om hon trodde hon presenterade korrekta siffror.

Det är ju roligare när någon beslås med mer uppenbara fel.

Samtidigt är det ju lite trist. Wetterstrand fick nog större genomslag med sina felaktiga uppgifter än vad valobservatörerna får med sin korrigering.