Rödgrön skatt på internet?
Jo, vänsterpartiet vill faktiskt införa en skatt på bredband.
"…straffskatta alla bredbandsabonnenter för den del av nedladdning som rör upphovsrättsskyddat material. Oavsett vad vi använder Internet till ska alla vara med och betala bredbandsskatten…"
Under de senaste åren har annars upphovsrättsfrågorna äntligen börjat hitta lösningar.
"Sverige är världsledande vad gäller lagliga och lättanvända alternativ med tjänster som till exempel Spotify och Voddler. Intäkterna från så kallad streaming, direktuppspelning av musik via nätet, har ökat med över 400 procent sedan 2008. Företrädare för musikindustrin uppskattar att över 25 procent av musikförsäljningen i år kommer att ske över nätet - och andelen växer snabbt."
Så frågan är väl om denna utveckling ska få fortsätta eller om vi istället ska betala bredbandsskatt efter valet?
Citaten ovan kommer från ett debattinlägg av Henrik von Sydow - länk till SvD
Nu var det mig veterligen vänsterpartiet som pratade om detta och jag har väldigt svårt att tro (och hoppas verkligen inte) att de skulle få genomslagskraft om det skulle bli en "rödgrön" regering. Så att kalla det ett "rödgrönt" förslag av Henrik von Sydow är lite missvisande tycker jag.
/Maria
#1 Fast det gör han väl inte?
I sista stycket skriver han att de rödgröna nu öppnar för ännu mer skatter men han fortsätter att undra vad Mona Sahlin kommer att säga.Så egentligen säger han väl lite både och…men
Jag blir bara orolig att det ska feltolkas för jag hoppas innerligt att vänsterpartiet är ensamma om denna åsikt.
/Maria
#3 Ja, jag hoppas ju rent allmänt att de rödgröna tar med så lite v-politik som möjligt…

Samtidigt gissar jag att de andra två motvilligt måste släppa igenom något… som en liten bredbandsskatt…
#4 Det får vi verkligen inte hoppas
/Maria

Så jag ska straffbeskattas för att andra laddar ner material?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#6 Ja, om (v) får bestämma.
Låt oss hoppas att de inte ges chansen…

Det är väl dessutom mest i "vänsterkretsen" som det laddas ner olagligt. Täkner på anarkistgrupper, piratpartier, planka.nu osv. Så jag som ordentlig borgerlig väljare som betalar för det jag förbrukar ska sponsra Ohlys väljare när de bryter mot lagen? Däremot är det ohyggligt att man får dra av en del av kostnaden för att köpa vit städhjälp?
Upp o nervända världen.
#8 Jo, den världen finns där. Någonstans till vänster…

Jag tror att jag hellre betalar en liten bredbandsskatt än ger polisiära befogenheter på internet till de företag som äger rättigheterna till materialet som fildelas.
Helst slipper jag båda dock.

#8. Hm, det där var rätt komiskt faktiskt. Skulle borgare vara mer "hederliga" än andra, ha ha.
Ja, upp och nervända världen kan man säga. Det är bara att läsa på den här sajten.
#10. Ungefär så ja
.
#8 "Ordentlig borgerlig väljare"????? Lustigt uttryck
/Maria
#11 "Det är bara att läsa på den här sajten."
Hur menar du då?

Njä det var väl menat mer som att jag drev lite med mig själv. Ja, jag röstar borgerligt, och jag är så jädrans laglydig att jag knappt går mot röd gubbe.
Rebellen i mig har gått o lagt sig för en 20 år sen.

#14. Fast nu är det väl ändå så att rebellen i en oftast går och lägger sig när man "kommer upp i åren". Jag röstar inte borgeligt men är ändå laglydig, hör och häpna
.
Jag har nog varit en mesig rebell
för jag har alltid varit laglydig.
/Maria
Jag föredrar att ha personlig moral framför att följa lagar. 
#17 Det uttrycket har jag nästan lust att stjäla…om det är tillåtet, haha
/Maria