Vilket straff?
Jag vet inte om det är här man skriver om straff på brottslingar, men jag provar!
Vissa är för dödsstraff, på människor som t.ex mördat eller våldtagit.
Själv tycker jag det är för mesigt. Vad tycker ni?
Det jag hade velat se, hade varit en tortyrkammare där offren eller anhöriga kunde plåga brottslingarna så mkt de ville. Jag vet att det aldrig kommer hända, men ska inte brottslingarna få lida såsom offren gör?
Hur skall man då hantera de fall av oskyldigt dömda som bevisligen händer då och då. Skall de då få tortera sina plågoandar så att det blir "rättvist"?
/Scrog
Nja. Där är ju inte ett brott begått i den mån som i de fallen jag tog upp innan. Men självklart bör den oskyldige bli kompenserad i den mån det går..
Jag ser ju helst att det alltid var 100% säkert att den som dömdes skyldig var skyldig!

Jag hade för mig att vi stog lite över sådan resonemang. Det är ju inte direkt straffen för de som har begått de värsta brotten som är några problem. Dock så blir domen i sexualbrott nästan alltid lite för lågt, jämnfört med skattebrott t.ex.
Kanske är lite lärdomen att man inte ska försöka våldföra sig på staten, på små barn kan det vara helt ok. När det gäller våldtäktsfall där vuxna är inblandade kan jag begripa att det kan vara en bevissörja. Såg någon undersökning där 1/3 av alla yngre (18+) kvinnor har upplevt sig så som våldtagna. Det är helt vansinningt höga siffror!!!
Det som är mycket underligt är att skadestånd sällan betalas av förövaren utan av brottsoffersfonden. Då den fänglade redan har fri mat/sjukvård/utbildning/tv etc. så tycker jag att man borde införa vägarbete för _alla_ fångar.
NCC/Skanska/Oden har ändå ett oligopol så det är inte det att det skulle kullkasta någon komerciella företag direkt.
---
#0 Jag ryser…
#4 Du ryser för att?
Du känner för brottslingarna?
#5 Det är märkligt att du, som annars värnar för "svensk kultur" nu vill införa en rättsskipning enligt någon "tand för tand, öga för öga"-princip. Jag vet också att det finns kulturer där ditt synsätt anses självklart, men för mig är det ytterst osvenskt.
Den typen av värderingar tycker jag inte om. Jag är stolt över vårt rättsväsende - som jag anser grundar sig i kristna värderingar, som kärlek, förlåtelse och försoning.
Du kan verkligen vrida på saker.
Nu när jag tycker att SVIN ska få ett straff som de förtjänar, handlar det om hur jag vill värna om svensk kultur?
Och hur tusan kan det vara OSVENSKT att vilja ge brottslingen ett rätt straff?
Och att du är stolt över vårt rättsväsende …. Det tycker jag är skammligt!!!!!!!!
Att du ens orkar försöka vända och vrida på ALLT jag skriver och dra paralleler till Nazister och SD…

Tortyr i Sverige? Nä. Då har man ju sänkt sig ned till brottslingarnas nivå. Och inte tror jag att de anhöriga blir lyckligare heller.

Jag är ett offer.. Jag hade mått en aning bättre! Och hur tusan är det att sänka sig till deras nivå? De har gjort sig förtjänta av det! Det gjorde inte offren!
Förresten.. var skrev jag att detta handlade om sverige?
Vi har inte dödsstraff här heller!

Huga…ja även om vissa människor kanske förtjänar det så är det inget jag vill ha. Och våldsamheterna kommer ju bara att trappas upp. Och det finns väl inget samband mellan låg brottslighet och dödstraff/tortyr?

Vem skulle vilja ha jobbet att döda en människa ? "älskling jag kommer kl 16 efter avrättning " "Nej kalle du vet att jag ska på avrättning på tisdag!! så mamma följer med till hockey" >Det går juh inte. Fler poliser , bättre resurser för skolor, och ett bättre hjälp till föräldrar som har problem med barn ökar möjligheten till ett samhället starkt from grunden. Man kan inte släcka eld med bensin.

vi männsikor ska inte leka "gud", vi har inte rätten att bestämma över liv och död.. bland annat för att vi är duktiga på att sätta dit oskyldiga männsikor, Sveriges alla poliser är inte små änglar vissa är rätt skitiga i sättet.
Människor som har makt har för lätt att missbruka den.
jag vet en kille som för ett par år sen fick 4 års fängelse för våldtäkt på en tjej som har anmält 3 killar tidigare för samma sak plus att det var vittnen som hade varit i samma rum tror det var 6 st som sett att hon bara vräkte sej över honom mitt bland folk. Vissa tjejer klarar tydligen inte ett nej. men med kontakter inom polisen så kan man ju alltid få sin hämd :@
Jo han var 18:S kul början på sitt liv?
vet ett antal fler sådana fall..
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag tycker vad jag tycker!
helt osannolikt!
jag förstår knappt vad det är jag läser!
(känns ganska sjukt att försöka kommentera också)
Vem ska avgöra när den torterade brottslingen "lidit exakt lika mycket" som offret som fritt får utmäta straffet ? :(
Varför tror du att något brottsoffer skulle känna sig aningen bättre av att hämnas, vara grym mot någon annan (oavsett vad denne gjort eller inte gjort) ? :(
Varför vill du återgå till äldre korrupta samhällssystem som t.ex. romerska riket och medeltidens godtyckliga militärpoliser, mutade domstolar, blodshämnd?
Till slut: Jag håller med dig om dödsstraffet, det borde avskaffas globalt.
Om ni läst vad jag skrev skrev jag att jag vet att det aldrig kommer bli så. Hade bara varit ett bra straff enligt mig. Och bra för offren att få ge igen.

Håller med Anders……..jag ryser. Att långsamt ta död på någon som själv dödat är inte svaret på brottslighet elle råhet. Jag tror knappt att den som frivilligt tar död på en annan är bättre människa än den som dödar p g a något som är kraftigt fel i dess psyke, vilket ju oftast är fallet när någon plågar en annan till döds.
Krig är ett ett bevis på hur människan kan begå de värsta handlingar som de aldrig skulle göra i normala fall. Folk tappar totalt bort sig och psyket får sig en knäck som kan förändra en person till en dödarmaskin. När dessa personer sedan kommer hem så har de frukntansvärt svårt att fungera i samhället. De kan aldrig mer se sig själva i spegeln s a s. Inget nytt i historien det heller.
Att tortera en oskyldigt dömd person och sedan kompensera den…….vad är det för ett resonemang? Hur kompenserar man en som blivit oskyldigt dömd och torterad? Med pengar eller vad? Dessutom efter att anhöriga och andra fått göra vad den vill med den oskyldige i tron att den är skyldig. Personen kanske inte ens överlever en sådan behandling. Hur kompenserar man den då?
Det finns många fall där oskyldiga dömts till döden och blivit avrättade. När man sedan upptäckt att den inte alls var skyldig så är det försent. Går inte att ändra på det då.
#10, du säger att du är ett offer och skulle må lite bättre om du, förmodar jag, fick se den/de som gjort dig till offer torterade. Det tror jag inte ett ögonblick på. Du kan inte må bättre för än du bearbetat det som hänt. Inifrån och ut. Hat föder ännu mera hat och är din värsta fiende.

#16 Skulle du kunna tänka dig att plåga en brottslig person och se medans han ber dig att sluta? kolla på länken OBS!!!! känsliga varnas OBS!
Ja det skulle jag lätt göra. Det finns en person jag hade gjort det på om jag fått chansen!
Ni tycker det är fel, jag tycker det hade varit rätt. Så klart bara om det varit 100% säkert på att den var den skyldige.
Jag ar bearbetatdet. Men inte fan förlåter jag för det!! Jag vill se riktiga straff där förövaren straffas både psykiskt och fysiskt!
Hur ni än vrider och vänder på det kommer jag känna lika dant.
De som begår olika typer av våldsbrott är många gånge fullt medvetna om vad de gör och medvetna om att det är fruktansvärt fel.
Jag e trött på folk som gullar med brottslingar. Det görs för mkt idag!!!!!!

Hera jag försöker förstå dig, men i mina ögon är hat något jag levde med alldeles för länge , rädslan att ha varit utsatta för saker som man inte skall uppleva. Jag förstår på det du skriver att du har varit med om något som satt sina spår, men vad skulle det tjäna till att ge igen, det som gjort är gjort och livet måste fortsätta trots saker och ting som händer. Hat är giftigt för själen , jag säger inte att du ska glömma det som hände för det kanske inte gör, men glömma att leva är det sista man ska göra. Mvh/Mandrakonian
Hera, jag tycker att du talar om hämnd, inte straff eller åtgärd för att det inte ska hända igen.
Håller du inte med?
Jga har ganska lätt för att tänka mig in i en situation där jag skulle vilja misshandla, tortera och kanske döda en annan människa. Hämndbegär, sorg som förvandlas till helig ilska, är ganska lätt att förstå.
Fast att bygga ett rättsväsende på en sådan känsla vore helt förfärligt.
Ida: Hämd och straff enligt mig.
Och nej, det går inte att göra så. Det var bara en tanke från mig, från mina känslor.
#23 Att man kan reagera så känslomässigt har jag all förståelse för.
Det är bara att föreställa sig att någon gör något mot någon i min familj…

Jag tror att vi börjar förstå varandra nu, visst är det härligt !