Löntagare & pensionärer
Det har talats mycket om den "orättvisa" beskattningen av pensionärer den senaste tiden, och höromdagen lovade Mona att klyftan ska bort så att alla betalar lika mycket skatt.
I en debattartikel i DN idag påminner två nationalekonomer dock om att hela resonemanget bygger på felaktiga grunder. Något som helt glöms bort (tom av alliansen) är arbetsgivareavgifterna som företagen betalar i skatt i samband med att de ska betala ut lönerna. Dessa avgifter ligger på cirka 30% och är direkt kopplade till vilken lön som ska betalas ut.
Detta visar hur skev verklighetsbild vi svenskar lever i. Ingen ser arbetsgivaravgiften. Det är en helt dold skatt för de flesta. I alla fall för alla som inte är egna företagare.
Det är synd att inte alliansen använt den gångna mandatperioden till att slå ihop den skatten med den vanliga skatten som folk känner till. Och varför inte också låta människor själva betala in den till staten? Då skulle folk fatta hur mycket det är som i själva verket går till staten och också börja kräva valuta för alla de pengarna.
// Staffan
#0 Intressant tanke.
Åtminstone borde argetagivaren ha det med på lönebsekedet. Typ:
- Arbetsgivarens kostnad - 32.855 kr
- Varav arbetsgivaravgifter - 7.855 kr
- Din lön - 25.000 kr
- Kommunalskatt - 7.034 kr
- Statlig inkomstskatt - 0 kr
- Jobbskatteavdrag + 1.550 kr
- Utbetalas = 19.516 kr
- Summa skatter 13.339 kr
Var det inte så förr att arbetsgivaravgiften var synlig eller rentav att du själv betalade in den?
Jag har för mig att någon äldre har berättat det.
/Maria

I USA tror jag att det är så att momsbeloppet måste stå utskrivet på varor för konsumenterna i butikerna just av den anledningen att folk ska se vad staten tar. Kanske är även det en tanke som man ska ta fasta på.
Osynliggörande av skatter känns oärligt och borde inte vara aktuellt i ett land som är så öppet och demokratiskt som Sverige.
// Staffan