De rödgrönas skattepolitik
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skrämmande film gjord av Skattebetalarnas förening.
Hur blir det med skatterna efter valet egentligen?
I en ny rapport granskar vi hur det gick efter maktskiftet 1994 då skattehöjningarna blev mer än 10 gånger så stora som utlovat.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag har sett filmen nu. Den är verkligt tankeväckande och jag har samma oro.
Alliansregeringen har sänkt skatterna med ca 71 miljarder under sin regeringstid. Kritiken har hela tiden varit massiv från de rödgröna.
I sitt eget valmanifest har man dock valt att behålla 69 av de 71!
Man behöver nog inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att gissa att det kommer fler skattesänkningar om de rödgröna får makten.
Det sägs att få löntagare noterat att man fått en skattesänkning på ca en månadslön. Undrar om lika få skulle notera att mista samma månadslön…?
Det finns en utförligare rapport - länk
Citat ur denna:
"Lo-tidningen: "Är förändringen av skattesystemet så stor att den är omöjlig att ta tillbaka?"
Mona Sahlin: "Ja, i ett budgetförslag går det inte, vare sig politiskt eller ekonomiskt. Men förändring är möjlig. De gjorde mycket på fyra år, det kan vi rödgröna också göra." … "Det här valet handlar om att vinna principerna och värderingarna bakom skatterna, sedan kan vi gå vidare."
Mona Sahlin, intervjuad av LO-tidningen, juni 2010
Lite av detta har vi ju redan sagt.
När de rödgröna la sin valplattform påstod de att de bara skulle höja skatterna för "de rika" som tjänar över 40 000 i månaden.
Reinfeldt påpekade att det är 3 miljoner löntagare som redan med detta förslag får höjd skatt.
"Faktakollen" på SvD har granskat detta och kommit fram till att Reinfeldt har rätt.
"Slutsats: Påståendet stämmer. De rödgrönas trygghetsväxling innebär att runt tre miljoner löntagare får höjd inkomstskatt."
Någon som vill kommentera? Om de rödgröna vinner valet - kommer vi att få se en skattechock som liknar den då (s) återtog makten 1994?
Jag tror det…
Ja, jag tror också det. Då var det "ändå bara" S som återtog makten. I år kan vi få en rödgrön regering där extremskattehöjarpartiet Vänsterpartiet ingår.
Jag som bor i Norrland och är beroende av bilen fasar bland annat också för stora beninskattehöjningar. Att åka kommunalt här går inte, till vissa destinationer går det på sin höjd en buss på morgonen och en på kvällen.
// David
Jo, jag är också helt beroende av bilen, trots att jag är skåning. Kör nästan 3000 mil om året så även måttligare bränsleskattehöjningar kostar på.
Just där är det väl inte otroligt att även alliansen höjer skatten, men inte tillsammans med andra skattehöjningar.
#6. Självklart, helt utan skattehöjningar på bensinen kommer vi säkert inte undan, men höjs även inkomstskatten, jobbskatteavdraget tas bort, RUT-/ROT-avdraget slopas osv. blir alla höjningar extremt kännbara.
Får transportsektorn (fraktföretag etc.) också en extra "straffskatt" kommer det påverka mitt arbete väldigt, eftersom jag är beroende av fraktföretag för att mina produkter kommer ut till sina kunder.
Så jag har en rädsla av att min tillvaro kommer bli rätt kraftigt förändrad ekonomiskt om de rödgröna vinner.
Men det vore intressant att höra vad de andra här inne anser om skattehöjningarna, vad de tror kommer se efter 19 september om det blir ett regeringsskifte.
// David
#7 Ja, kilometerskatten på tunga fordon är mer oroande. Den blir kraftigt negativ för väldigt många företag, höjer priserna på det mesta vi konsumerar och är inte konstruerad så att den gynnar sparsam körning eller byte till mer miljöanpassade lastbilar.
Det finns en särskild hemsida om just den skatten…
#8. Tack!! Den hade jag inte sett tidigare. Mycket intressant läsning, och självklart blev det en underskrift ifrån mig där.
// David

det fanns ju en annan anledning till att det blev sådan skattechock 94… sverige var bankrutt. vem som var skyldig till det behöver vi inte diskutera, men det fanns inga pengar i statskassan, nu är situationen en annan.
#11. Nu finns det pengar i statskassan för att vi har haft en alliansregering som till skillnad från många andra EU-länder handlat förnuftigt.
Hade det varit en rödgrön regering hade säkert kassan varit noll, men vi hade ägt ett par konkursfärdiga bilfabriker m.m.
// David

#12 tja, om det kan ju de lärde tvista… håller med om att vissa saker i finanspolitiken varit goda, men inte alla.
#11 Menar du att det var helt okänt för Sahlin?
Poängen är ju inte främst "skattechocken" utan den stora skillnaden mellan de löften Sahlin gav på helsidesannons jämfört med det faktiska utfallet.
Vi har ju en snarlik situation. Sahlin vill ännu en gång vara med och återta makten. Hon utlovar ännu en gång relativt måttliga skatteökningar. Denna gång vill hon bilda regering med ett parti som älskar skattehöjningar ännu mer än vad (s) gör.
Det ser ut att finnas gott fog för en oro att utfallet blir betydligt värre än förhandsbeskeden…
Jag tror Sahlin avslöjade mer än hon tänkt i morgonens P1-intervju…
"Så vi lägger ju de pengar som vi nu vågar höja skatter för, och berätta före valet…"
Solklart. Av valtaktiska skäl vågar man inte berätta om alla skattehöjningar. Uppenbarligen finns det skattehöjningar som man inte vågar höja, och berätta före valet.
I en intervju i fackföreningen TCO-ST tidning såg jag samma sak. De ganska måttliga skattehöjningar man gör nu gäller bara till 2012. Sedan "kan" det bli mycket mer skattehöjningar.
Blir det en rödgrön seger kan vi alltså räkna med betydande skattehöjningar…