kungafamiljen
Jag var i Hagalund idag och såg platsen där Viktoria ska bo i. Det var en stor palats dessutom massor med staket och områden runt omkring palatset!
då tänkte jag på landet jag kommer ifrån, stora familjer som inte hade råd med att bli mätta och äta tillräckligt fick pappan största portionen. En stor köttbit med tillräckligt grönsker och ris och största drickan om det var något annat än vatten.
Barnen satt med lite mat på tallriken och lite kött, det rörde sig om en bit ben med lite kött på om det var lamm eller huvudet på kyckligen eller halsen där kunde man knappast hitta kött på och lite ris får räcka för det fanns bröd också.
egentligen var pappan ensam försörjare i familjen och fick slita hela dagen för att tjäna lite extra pengar för familjen, men vad gör kungafamiljen i Sverige som får alla de rättigheterna som de har nu?
är det bara för att en del konservativa människor tycker att de ska vara kvar får de vara kvar? eller något som svenska folket skryter med bland de länder som också har kungafamiljer i sina länder? eller typisk svenne som slösar bort en hel del pengar på dekorationer och utseende och samtidigt gnäller de eller plötsligt går de i väggen för att de inte orkar?
Skryter inte Sverige ofta om att allt här är unik och det finns många saker som är bättre än andra länder?
Är inte det dags att även det blir unikt och Sverige blir förebild för andra länder som gör samma sak och ingen får något nytta av det?
En realistisk och modig människa
Det finns en mycket klar majoritet hos svenska folket som vill behålla monarkin. Vilket nog är den viktigaste förklaringen till att det inte är någon som driver monarkins avskaffande som en viktig fråga.
Ur ren demokratisk syn så borde väl kungatraditionen avslutas.
Men om man tittar mot din bakgrund så kan man ju se på det på det här sättet. Pappan som du pratar om får den bästa maten så att han kan arbeta och på så sätt ge mer tillbaka till familjen än han använder.
Svenska kungahuset kostar en viss summa pengar om året. Om vi skall titta på det i rent reklamsyfte så får Sverige tillbaka dom pengarna med ränta. Svenska företag använder kungahuset som reklam när man försöker sälja svenska produkter i andra länder och det fungerar bra. Så i det hänseendet så får kungahuset lite pengar för att kunna ge tillbaka mer.
#0 Jag tror inte att det finns någon kungafamilj/presidentfamilj i hela världen där även de har det som du beskriver. Det finns klyftor i alla länder. Dessa försvinner inte om Viktoria flyttar till en 2:a i Botkyrka. Till stor del handlar hennes boende om säkerhet för henne, för hon är ju vår blivande drottning.
Dessutom kan länder där pappan är ensamförsörjande revolutionera sig och även satsa på flickor/kvinnor och låta kvinnor arbeta. Det är inte konstigt om man har det fattigt när man struntar i halva befolkningens kompetens.
Jag tillhör den skara som vill behålla vårt kungahus.
Kostnaden för detta mot vad det genererar är en spottstyver.
Dessutom tycker jag om traditioner
och gillar att Sverige, Norge och Danmark fortfarande har monarki tillsammans med en grupp andra länder.
Jag tror inte att Sveriges avskaffande av monarkin skulle skapa en våg av jämställt tänkande eller rättvisa ute i världen. Det får vi nog arbeta med på annat sätt tror jag.
/Maria
Vårt kungahus ger tillbaka mer än det får…bra pr och får vårt lilla land att synas i världen.
Var och en av oss betalar ca 12 kr/år till kungahuset.
Jag är alltså stolt över vårt kungahus och vårt land men blundar därför inte för de orättvisor som finns i andra länder och jag tycker det är görbra att vi i Sverige är med och betalar till andra länder(vad jag stör mig på är att de här bidragen försvinner på vägen till målet…mer koll alltså!!)
Pjaa, jamforelsen mellan vart kungahus som gor otroligt mycket gott for Sverige hemma och utomlands och en envaldig diktator som smorjer sitt kras medan hans folk svalter i t ex Afrika eller Mellanostern ar lite skum.
Jag upplever som om TS skriver som en icke-svensk medborgare, annars skulle det val i sa fall vara "vi" och "oss" och inte referenser till svennar?
I vilket fall som helst sa ar Sverige ett land jag ar mycket stolt over. Om man inte varderar demokrati, yttrandefrihet, hog medellivslangd och en hog levnandsstandard sa undrar jag vad alternativen ar och varfor de ar battre?

Om vi tar bort bort allt som är ologiskt och orationelt i samhället, ja då finns det väl ingen mening med att ha kvar det logiska och rationella heller?

Jag tycker det/dom kan få va kvar.