Politik iFokus

Politik

Etikett: skola-utbildning
Läst 2471 ggr
AndersE
0

Rödgrön satsning på barn

De rödgröna lägger stora löften på satsningar på barn. Det låter både sympatiskt och bra!

"Framförallt handlar det om förskolan.

Bland annat ska barn till arbetslösa, och barn till föräldrar som är föräldralediga med ett annat barn, få vara på förskolan 30 timmar i veckan.

- Rätt till förskola för alla barn helt enkelt, säger Lars Ohly som säger att arbetslösa behöver tid för att söka jobb.

Det ska även införas en syskonförtur på förskolorna.

Lars Ohly säger att antalet barn per personal har ökat från 5,1 barn per personal till 5,3 barn per personal under alliansen. Enligt de rödgröna är målet fem barn per anställd 2014."

Länk till artikel i SvD

Ett problem är naturligtvis att de här reformerna inte med automatik leder till förbättringar av kvalitet. Det saknas helt enkelt en koppling mellan personaltäthet och kvalitet.

För många år sedan var jag på en skola med mycket låg personaltäthet. En lärare och en assistent på halvtid till minst 20 barn. Den skolan hade jag gärna haft mina barn i. En fantastisk miljö, en makalös lärare med underbar pedagogik. En lång, lång kö för att få in barn i den skolan.

Mot detta står andra skolor jag sett med stökig skrikig undervisningsmiljö med flera lärare i liten barngrupp. Skolor där jag aldrig placerat mina barn.

Men med rödgrön politik blir det många lärare och jag får inte välja skola själv.

Lite om detta tas det upp i ledare på dn.se - länk

elyse
0

Jag tycker inte att man kan sätta ett fast mål kring antal barn per vuxen i förskolan. Det är en himla skillnad att själv ha hand om fem 1-åringar (vilket är hur jag jobbar) jämfört med fem 5-åringar. Jag arbetar i en småbarnsgrupp (1- och 2-åringar) i ett socioekonomiskt utsatt område och vi är tre heltider på 16 barn.

AndersE
0

#1 Det är ju helt riktigt. En del förskolor har många åldrar i samma grupp, andra få. Det är nästan omöjligt att jämföra och sätta absoluta tal.