Nyamko Sabuni om förbättrad integration
Sabuni är en av mina favoritpolitiker. Rak och modig!
Nu har hon tydligen skrivit en bok - "Det nya Sverige"
I den har hon två smått kontroversiella förslag:
- Hon lanserar tanken att koppla ihop föräldraledigheten med barnets ankomst till Sverige. Ju äldre barn desto kortare ledighet.
Sabuni anser att det är orimligt att föräldrar får rätt till 16 månaders föräldraledighet även om barnet är fyra eller fem år när det kommer hit. Hon ser det som ett hinder för kvinnor att komma ut på arbetsmarknaden. - Integrationsministern vill ha en låglönesektor för utlandsfödda med dålig skolunderbyggnad och utbildning. Hon säger att det är skillnad mellan ett välbetalt arbete och ett dåligt betalt. Men att skillnaden att ha och att inte ha ett jobb är mycket större.
Jag tycker det första förslaget låter helt rimligt och självklart. Hur det andra ska förverkligas i praktiken förstår jag inte, men jag förstår tanken.
Att vänsterpartiet är kritiska är väl närmast ett gott betyg…
Jag gillar också Sabuni väldigt mycket. Ska personrösta på henne om inget annat/annan dyker upp.
#0 - Hur det andra ska förverkligas i praktiken förstår jag inte.
Kan man inte bara backa på lägstalönerna? Om man släpper lönesättningen fri borde väl rimligtvis låglönejobb ersätta all ofrivillig arbetslöshet?
#2 Visst, men det Sabuni föreslår är tydligen en "låglönesektor för utlandsfödda med dålig skolunderbyggnad och utbildning". Det är det jag inte förstår hur man ska skapa. Ska man skapa en låglönesektor borde den vara tillgänglig för alla.
#3 Ja, där håller jag med dig. Hur ska man annars motivera detta.
/Maria
Jag att iden om larlingssystem och temporara kompromisser i anstallnigstrygghet ar bra men skall tillampas pa alla pa den svenska arbetsmarknaden oberoende av om de ar invandrare eller inte. De som tar dessa jobb skall klart informeras om de speciella villkoren for dem och de kan da valja att ga med pa dem eller inte.
Jag tror manga skulle nappa och ta chansen att fa praktik och bygga upp ett CV istallet for at stampla eller bara vanta. Det skulle jag gora sjalv i den situationen. Svart att fa in en fot och detta kan oppna dorrar.
#5 Jag hörde Sabuni på något nyhetsinslag och fick intrycket att det inte handlar om ett förslag till lagstiftning utan mer att hon uppmanar arbetsmarknadens parter att acceptera sänkta ingångslöner som ett sätt att hjälpa flyktingar in på arbetsmarknaden.
Problemen och Sabunis förslag i sin bok kommenteras på ledarplats i SvD. Det avslutas så här:
"Sabunis idéer tål att diskuteras, och ministern säger själv att hon vill väcka debatt. Men förslagen är likväl ett första steg bort från den oreda som den svenska hållningen hittills har lett till. Välfärdstatsnationalister till vänster och förment till höger har redan fördömt Sabuni. Det är ett tecken på att hon träffat rätt."
Lyfter upp denna ifall någon missat…