Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 2559 ggr
AndersE
0

Rätt till heltid

De rödgröna kräver rätt till heltid:

"Våra offensiva jämställdhetsförslag kommer att ge alla de kvinnor arbetar ofrivillig deltid möjligheten att få rätt till heltid. "

Källa

Är det klokt? Jag ser mest problem med ett sådant krav och finner stöd för mina tankar i en ledare i östgötska "Corren":

"Det är ingen idé att försöka möta samhällsproblem med lösningar som motverkar sitt eget syfte.

Lagen skulle också bli ytterligare en pålaga för de småföretag som Mona Sahlin säger sig värna om."

Läs hela ledaren

blombuketten
0

Nu kanske jag tänker helt fel här, men är det inte redan så? Där jag jobbar har vi alla rätt till heltid. Varje år får vi fylla i ett papper där vi talar om hur vi vill jobba. Vill man gå upp till heltid så blir det så. Hitills har det aldrig uppstått något problem med det eftersom inte alla vill jobba heltid. På något sätt så bara fungerar det.

[GunillaR]
0

För mig är det viktigast med rätten att själv bestämma hur många timmar man vill jobba, Om jag vill jobba heltid ska jag ha rätt till det, och om jag vill jobba deltid, ska jag också ha rätt till det.

blombuketten
0

#2. Precis, och så fungerar det på mitt jobb.

AndersE
0

#1 På en stor arbetsplats kan det säkert fungera.

#2 och #3 Generellt är det ju annars så att man inte heller har rätt att minska arbetstid, med vissa undantag om du har barn i viss ålder.

Menar ni alltså att arbetsgivarens förutsättningar inte ska spelar någon roll?

[GunillaR]
0

# 4 - Arbetsgivarens förutsättningar spelar naturligtvis roll. Det är ju lättare för en arbetsgivare som har 100 anställda än en som har 4 att pussla ihop arbetsfördelningen.