Politik iFokus

Politik

Etikettskola-utbildning
Läst 2429 ggr
AndersE
1

Gymnasiereformen

Den tidigare s-regeringen (i samarbete med v+mp) genomförde att landets alla gymnasiestudier skulle vara högskoleförberedande.

Det innebar att mängder av ungdomar inriktade på en yrkesutbildning istället skulle ägna sig åt akademiska studier. Resultatet var - föga förvånande - att antalet elever som inte lyckats genomföra sina studier med godkänt resultat ökade stort. Och eleverna fick ägna mer tid åt akademiska studier för att istället bli sämre utbildade för sitt blivande yrke.

Alliansen har därför tagit fram en gymnasiereform som återupprättar yrkesutbildningen.

Positivt tycker jag! Och blev glad då jag läste att:

"Trots kraftig kritik mot alliansens gymnasiereform har oppositionen enats om inte riva upp den."

Bra! Trodde jag, tills…

"Vid ett maktskifte kommer däremot yrkesprogrammen byggas ut så att eleverna successivt får högskolebehörighet."

Hallå! Alla människor kan/vill inte bli akademiker! Det är inget fel på en människa som vill bli t.ex. duktig hantverkare!

Trött…

Läs mer på svd.se

Ijin
0

Håller med dig. Det är väldigt många människor som inte vill bli akademiker, men det verkar vara en syn som Oppositionen inte delar… Dom verkar väldigt inriktade på att alla ska vara högskoleutbildade.

AndersE
0

#1 Jo, framför allt har jag förstått att det är Ohly som driver den linjen.

Jag tror jag förstår hur han tänker - att alla ska ha möjlighet till "klassresan", men jag tycker det är feltänkt.

Man kan göra viktiga insatser i samhället även utan akademiska meriter och högskolor. Dessutom går det ju att "reparera" om livet ser annorlunda ut några år senare.

Många ungdomar är begåvade och har talang, även om det inte gäller för just teoretiska studier. Varför ska inte sådant värderas?

Ijin
0

#2 Jag håller med fullt ut, Om man vill senare i livet plugga högskola så tar man ju ett bas år.

Det är väl det att det inte är jämställt om alla inte har högskolebehörighet. Har inte en aning om varför man inte värderar praktisk talang… Det är ju den som bokstavligt talat byggt upp samhället.

blombuketten
0

#0. Här håller jag med dig. Har aldrig förstått varför man inte kan få välja ren yrkesutbildning om man så vill.

AndersE
0

Detta märkliga rödgröna utspel kommenteras så här i svd.se:

"De rödgröna bluffar om gymnasiereformen."

"I går sade V- och MP-företrädare till TT att de visserligen ogillar Alliansens reform, men att de ändå tänker låta den träda i kraft ifall de vinner valet. Skolan måste få arbetsro."

"Fast redan i nästa andetag säger de att en av reformens viktigaste delar ska rivas upp. Även i framtiden ska det vara obligatoriskt för alla gymnasister att läsa in teoretisk högskolebehörighet. De vill sätta stopp för den frihet att satsa på praktisk yrkesutbildning som regeringen är i färd med att införa."

Länk till ledaren i svd.se

vimes
0

Håller med om att det är orimligt att sträva efter att alla gymnasiestuderande ska få högskolebehörighet, å andra sidan är de nedmonteringar i den gymnasiala vuxenutbildningen som Alliansen stått för problematiska, speciellt i och med GY11.

elyse
0

Absolut. Bara man innan valet fått utbildning nog så att man förstår vad man för för val när man väljer gymnasieprogram!