Politik iFokus

Politik

Etikettvälfärdssystem
Läst 2144 ggr
AndersE
0

Föräldraförsäkringen

På Newsmill skriver Isabell Ståhl om liberal syn på föräldraförsäkring. länk

Det är intressant och tankeväckande.

Dock vänder jag mig emot resonemanget när hon jämställer föräldraförsäkringen med semester och ledighet för studier. Hon menar alltså att den borde vara helt individuell - att dagar inte får fördelas mellan mamma och pappa.

Hon ser tydligen föräldraförsäkringen som föräldrarnas rätt att vara hemma och ur ett jämställdhetsperspektiv.

Men barnet då? Jag trodde det var för barnets skull som denna förmån finns!

Jag har två flickor. För den äldsta tog jag ut en minoritet av de dagar vi hade. För att det passade bäst då. För att det skulle bli så bra som möjligt för dottern. Med hänsyn till våra arbeten och vår livssituation.

För min yngsta dotter har min sambo inte tagit ut en enda dag. Jag har tagit ut alla. För att det passat bäst nu. För att det skulle bli så bra som möjligt för dottern. Med hänsyn till våra arbeten och vår livssituation.

Att en liberal skribent vill pracka på individer en statlig lösning utan hänsyn till barnet och till att varje människas liv är unikt stör mig lite…

Hur ser ni på kvotering av föräldraledigheten?

Mitralis
0

Jag är emot kvotering. I och med att det är omöjligt att förutse hur länge barnet och mamman vill forsätta med amningen så tycker jag att man ska få styra själv. Sedan kan det ju vara så att arbetssituationen ser olika ut för parterna och då är ju även det nånting man måste ta med i beräkningarna.

AndersE
0

Ja, amning är en faktor. Den som vill amma länge bör kunna göra det.

För den som är t.ex. ensamföretagare - man eller kvinna - är ju också föräldraledighet svårare än t.ex. för mig som är löneanställd på ett stort företag.

elyse
0

Jag är emot en kvotering som innebär att föräldrarna måste ta ut hälften var. Men jag tror att många familjer skulle kunna dela upp ledigheten bättre om de bara ville. Det finns t.ex. mammor som vägrar ge pappan dagar och pappor som helt enkelt inte är intresserade. Båda anledningar är lika tråkiga, tycker jag.

AndersE
0

#3 Jag håller med!

Maria
0

Jag är också emot kvotering.

Självklart så ska man försöka dela på föräldraledigheten i den mån det går och viljan finns och alltid se till barnets bästa.

Staten ska inte blanda sig i hur varje familj väljer att lösa detta.

/Maria

[Ming]
0

Jag är emot kvotering!!

AndersE
0

Det kanske mest förvånande i de rödgrönas valmanifest är att det inte kom förslag om fler s.k. "pappamånader". Alla tre partierna har detta med i sina partiers valprogram, men någon rödgrön överenskommelse blev det inte. I intervjuer har Sahlin varit hyfsat tydlig med att det inte heller kommer något förslag under mandatperioden om de vinner.

Varför?

De kommentarer jag sett och hört går ut på att politikerna så här nära valet är "rädda" för väljarna. Man vågar inte lägga förslag som kan irritera någon. Så alliansen skjuter skattesänkningar framåt i tiden och de rödgröna vågar inte lägga förslag de själva tror på vad gäller föräldraförsäkringen.

Bakom ligger säkert också det som Hägglund sa i sin TV-intervju igår. Svenska folket vill inte ha påtvingad kvotering. Man vill bestämma själv.

Kanske ska man se det positivt. Oavsett vad politikerna skulle vilja göra så måste de i dessa tider ta hänsyn till vad väljarna vill.