Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 2520 ggr
AndersE
0

Två olika världar

På ledarplats i DN tas de rödgrönas lägesbeskrivning upp. Man konstaterar också hur denna beskrivning kontrasterar mot politiskt oberoende beskrivningar:

"Rubriken på KI:s pressmeddelande passar inte heller in i en rödgrön verklighetsbeskrivning: "Sysselsättningen ökar i snabb återhämtning". KI räknar med att 140.000 fler får jobb under 2010-12."

"Enligt KI är det dels för att fler söker jobb när konjunkturen går uppåt, dels en följd av "reformer som jobbskatteavdrag och förändrad sjukförsäkring". Eftersom fler konkurrerar om jobben sjunker dock arbetslösheten inte så snabbt som man kunde önska."

"Oppositionen har genom hela krisen anklagat regeringen för att satsa för lite och för sent. KI skriver tvärtom: "Vändningen beror framför allt på att den ekonomiska politiken har givits en mycket expansiv inriktning i både Sverige och omvärlden.""

Länk till ledaren i DN

---

Jag tror detta ligger bakom det låga förtroendet för framförallt (s) och dess ledning. Man kan inte genom en hel valrörelse försöka sprida en bild av ett land som så uppenbart är helt fel.

Det går ju inte att skrämma ett folk med att alliansen leder landet i fördärv när alla tillgängliga fakta visar att alliansen lett oss igenom den värsta krisen på 75 år på ett alldeles strålande sätt.

Det går inte att vinna val på att luras…

(Hoppas jag…)

AndersE
0

Kanske luras man inte?

Kanske är det så att man inom socialdemokratin haft en så stark önskan att alliansens jobblinje skulle misslyckas att denna önskebild blivit starkare än verkligheten?

Vi har ju sett även här på Politik hur en medlem såg på ett TV-program och såg något helt annat än vad de faktiskt presenterade.

Psykologiskt är det intressant. Hur ideologi kan växa till gigantiska skygglappar?

blombuketten
0

Fy skäms AndersE. Jag såg inte något annat än det som sades i reportaget. Jag såg och skrev också att antalet bidragstagare ökat med 13%. Det jag inte sen förstod var ditt inlägg, inte reportaget och det har jag också förklarat för dig i den tråd det gäller och bad om ursäkt för. Sen har du den dåliga smaken att här skriva som om jag vore sjuk i huvudet och inte verklighetsförankrad. Skäms och det ordentligt. Det är rent äckligt hur långt vissa kan gå för att föra fram den politik man själv tror på. Usch.

Hoppas nu att du har kurage nog att låta detta stå kvar.

Tråden det handlar om är "Rödgrönas affischer …….".

AndersE
0

#2 Jo, jag såg att du hade skrivit fel och alltså inte menade det du skrev. Du har bett om ursäkt för det och jag ber gärna om ursäkt för att jag trodde du menade det du skrev.

Däremot har jag aldrig påstått det du skriver i #2. Jag har aldrig skrivit något om ditt hälsotillstånd.

blombuketten
0

#3. Nja, nu tror jag det blev fel igen. Jag menade det jag skrev och som reportaget tog upp. Det som blev fel var först längre ner i tråden, där jag fortfarande pratar om den 13% ökningen av socialbidragstagare, medan du skriver om 13% av befolkningen. Där misstolkade jag och det var det jag bad om ursäkt för. Hade jag varit uppmärksam så hade det retts ut redan där, i inlägg 39.

Nu är jag utanför den här tråden och ska inte prata mer om det.